Auteur Topic: TQ  (gelezen 4857 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline metar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
TQ
« Gepost op: 8 januari 2010, 20:15:58 »
In de postings over ontvangen signalen wordt regelmatig de frase "TQ" gebruikt bij de vermelding van de frequenties.
Kan iemand mij uitleggen wat daarmee bedoelt wordt?
De "search" functie en Google brachten niet echt uitkomst.

Metar
Yupiteru MTV-7100   Commtel COM102 STANDARD GX2310S marifoon  antennes: Diamond 150-MV en RF systems MT-A (GMDSS versie)

Offline steffiem

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 90
Re: TQ
« Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2010, 20:37:02 »
Door Remon 04 dec 2009 16:10

Citaat van: "Remon"
Een TQ wordt ook wel een tooncode, subtoon, tooncodeslot of CTCSS code genoemd. (is allemaal hetzelfde)

Net zoals radiofrequenties in trillingen per seconde (of golflengte) wordt uitgedrukt, wordt ook geluid in Hz (Hertz) uitgedrukt. kHz = maal 1.000, MHz = maal 1.000.000, enzovoorts.

Als jij en ik met elkaar praten, dan ligt de frequentie globaal tussen 300 en 3000 Hz. Zend en ontvangstapparatuur laat dan ook alles tussen deze frequenties door de luidspreker horen.

Wanneer er een TQ wordt gebruikt, wordt er een vaste toon tijdens het zenden meegezonden. Deze toon ligt onder de 300 Hz en is dus niet door de luidspreker te horen, maar wordt wel door de ontvanger/scanner/portofoon/mobilofoon opgevangen. (wordt er dus uitgefilterd)

Daarom zal je normaliter niets merken wanneer de partij die jij ontvangt een TQ uitzend. Echter, wanneer jij een ontvanger/scanner/portofoon/mobilofoon hebt die TQ's kan verwerken, dan kan je een keuze maken:

- Ik wil alles op een bepaalde radiofrequentie ontvangen, ongeacht de TQ.
- Ik wil alleen communicatie ontvangen wanneer er een bepaalde TQ wordt meegezonden. (communicatie met een andere TQ of zonder TQ ontvang je dus niet)

Voorbeeld:

Bedrijf X zit op 450.0000 MHz en maakt gebruik van TQ 100 Hz.
Bedrijf Y zit op 450.0000 MHz en maakt gebruik van TQ 150 Hz.

Dan kunnen bedrijf X en Y niet met elkaar praten, ze horen elkaar gewoonweg niet. Ondanks dat ze op dezelfde zend/ontvangst frequentie zitten.

Met sommige scanners kan je de meegezonden TQ van hetgeen jij ontvangt achterhalen..
UBC125XLT | BCT15X | D777 | X50N

Offline metar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: TQ
« Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2010, 10:21:55 »
Steffiem bedankt; je kan beter zoeken dan ik :oops:
Het is helemaal duidelijk.

Metar
Yupiteru MTV-7100   Commtel COM102 STANDARD GX2310S marifoon  antennes: Diamond 150-MV en RF systems MT-A (GMDSS versie)