Auteur Topic: Frequenties transportbedrijven  (gelezen 3889 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Arle

• Top Lid
Frequenties transportbedrijven
« Gepost op: 21 december 2009, 16:02:28 »
Dagelijks ontvang ik frequenties van transportbedrijven (met name containertransport).
Niet zo gek, gezien mijn locatie (vlak bij de Europoort / Maasvlakte en op de N/A15), maar deze zijn bijna allemaal zonder TQ terwijl ze door heel Nederland rijden. Het lijkt me sterk dat men deze frequenties landelijk voor 1 bedrijf houden, of is dat wel zo?
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Frequenties transportbedrijven
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2009, 17:34:01 »
Hier in het noorden rijden vee transportbedrijven rond die gezamelijk 1 frequentie gebruiken (zijn met name gier- en bietentransporteurs), ook zonder TQ. Dus ik verbaas me nergens meer over.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2009, 18:08:43 »
De frequentieuitgifte is niet altijd meer strikt volgens de bekende rasterkaarten. Als je een regionale frequentie wil hebben kan dat gewoon. Ik heb een klant die in een groot gebied werkt. Vroeger zou je volgens de rasterindeling daar 3 of meer frequenties voor moeten aanvragen. Nu mogen ze overal in het gebied op dezelfde frequentie werken. Agentschap Telecom denkt met je mee ;) .

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2009, 19:52:12 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Agentschap Telecom denkt met je mee ;) .

Maar hoe zit dat dan met de TQ's?
Ik kan me voorstellen dat je als chauffeur niet regelmatig gestoord wil worden door andere bedrijven die dezelfde frequentie gebruiken, maar dan wel met TQ; zij horen jou niet, maar de chauffeurs wel de andere bedrijven...
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline Bob De Vrolijke Fietser

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2009, 22:46:10 »
Hoi Arle

Zou je als topic starter wellicht de door jouw beluisterde frequenties bij je bericht willen plaatsen.
Voor vele zouden deze nieuw kunnen zijn, voor mij bijvoorbeeld.

groeten Boudewijn.
De groeten van Bob.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2009, 06:04:27 »
Citaat van: "Arle"

Dat is iets wat handelaren zelf onderling met elkaar moeten regelen. Vroeger bestonden er wel voorschriften voor de uitgifte van 5 toon reeksen. De eerste 2 cijfers waren verplicht gekoppeld aan de handelaren. Bosch had 50. K&H had 28. Philips had 40. INA had 80 en 81. Radio Holland had 45. KPN had 00. Het derde cijfer hing af van het gebied waar de centrale stond en het vierde en vijfde cijfer mocht door de handelaar bepaald worden. Weinig nieuwe handelaren kennen die voorschriften. Wel al heel oud, maar nog steeds niet ongeldig verklaard. In de verhuursector kwam het ook regelmatig voor dat verschillende projecten elkaar stoorden omdat de verschillende leveranciers toevallig allemaal dezelfde TQ hadden gekozen. Agentschap Telecom heeft ook de verhuurbedrijven het advies gegeven met elkaar goede afspraken daarover te maken. Wat je als voorbeeld aanhaalde: de ene partij heeft TQ (en denkt dat hij een vrije frequentie heeft) en de andere partij niet geeft altijd ellende. Officieel moet iemand eerst kijken of luisteren of een kanaal vrij is alvorens te gaan spreken. In de praktijk wordt dat nooit gedaan. Als iedereen geen TQ heeft moet je elkaar uit laten spreken en gek genoeg werkt dat nog steeds het beste.

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2009, 09:55:29 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Citaat van: "Arle"

Dat is iets wat handelaren zelf onderling met elkaar moeten regelen. Vroeger bestonden er wel voorschriften voor de uitgifte van 5 toon reeksen. De eerste 2 cijfers waren verplicht gekoppeld aan de handelaren. Bosch had 50. K&H had 28. Philips had 40. INA had 80 en 81. Radio Holland had 45. KPN had 00. Het derde cijfer hing af van het gebied waar de centrale stond en het vierde en vijfde cijfer mocht door de handelaar bepaald worden. Weinig nieuwe handelaren kennen die voorschriften. Wel al heel oud, maar nog steeds niet ongeldig verklaard. In de verhuursector kwam het ook regelmatig voor dat verschillende projecten elkaar stoorden omdat de verschillende leveranciers toevallig allemaal dezelfde TQ hadden gekozen. Agentschap Telecom heeft ook de verhuurbedrijven het advies gegeven met elkaar goede afspraken daarover te maken. Wat je als voorbeeld aanhaalde: de ene partij heeft TQ (en denkt dat hij een vrije frequentie heeft) en de andere partij niet geeft altijd ellende. Officieel moet iemand eerst kijken of luisteren of een kanaal vrij is alvorens te gaan spreken. In de praktijk wordt dat nooit gedaan. Als iedereen geen TQ heeft moet je elkaar uit laten spreken en gek genoeg werkt dat nog steeds het beste.

OK, duidelijker nu, bedankt!!

En de frequenties waar het over gaat:
Onder andere frequenties in de 155, 164, 165, 166 en 458 MHz.  :|
Met vriendelijke groet,
Arlé