Auteur Topic: ADS-B  (gelezen 10367 keer)

0 leden (en 3 gasten) bekijken dit topic.

Offline Peko

• Gevorderd Lid
ADS-B
« Gepost op: 28 november 2009, 16:40:37 »
Hoi allen,
Eerst even een vraagje aan het Team ( de moderatoren ) het valt mij op dat er steeds meer interesse en aandacht komt voor zaken ADS-B betreffende.
Is het niet mogelijk om voor b.v Airnav, SBS-1 en ATC box een eigen subpagina te maken binnen de categorie Luchtvaart?
Ik heb het idee dat er bij onze forum "lezers/deelnemers" best wel behoefte aan is.

Dan gelijk een technische vraag aan de kenners onder ons.
Om welke reden "zien" we b.v de Fokkers 50 van de KLM én de kisten van Martinair niet op het scherm.
Ik begrijp dat de kisten van KLPD én de diverse luchtmachten om tactische redenen niet door iedereen gezien willen en mogen worden maar van de eerder genoemde maatschappijen zal dat niet de reden zijn.

met vriendelijke groet,

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: ADS-B
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2009, 20:58:53 »
Citaat van: "Peko"
Om welke reden "zien" we b.v de Fokkers 50 van de KLM én de kisten van Martinair niet op het scherm.
Ik begrijp dat de kisten van KLPD én de diverse luchtmachten om tactische redenen niet door iedereen gezien willen en mogen worden maar van de eerder genoemde maatschappijen zal dat niet de reden zijn.

Oudere toestellen, waarbij (nog) geen koppeling is tussen het Flight Management System (als dat al aanwezig is) en de Mode S-transponder.

Offline Peko

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2009, 23:22:41 »
Citaat van: "Discriminator"

Oudere toestellen, waarbij (nog) geen koppeling is tussen het Flight Management System (als dat al aanwezig is) en de Mode S-transponder.

Hallo Rene,
Ik had al zo'n vermoeden dat jij mijn vraag zou gaan beantwoorden... :)
En nog even een aanvullende vraag, hoe gaat het nu in het voorjaar 2010 als ook alle GA luchtvaartuigen met de ADS-B transponders moeten gaan vliegen?
Krijgen we die dan wel te zien of zien we alleen maar mode-s code en registratie in de log list van Airnav Radarbox?
Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar dat lees  ik dan we in jouw antwoord, denk ik......... ;)

Greetz,

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2009, 09:13:32 »
En nog even een aanvullende vraag, hoe gaat het nu in het voorjaar 2010 als ook alle GA luchtvaartuigen met de ADS-B transponders moeten gaan vliegen?

Die verplichting ken ik niet. Heb je een link naar die informatie? Alle GA vliegt overigens al sinds anderhalf jaar met Mode S-transponders, meestal zonder extended squitter.

Offline Peko

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2009, 15:24:58 »
Sorry Rene, en anderen
Ik heb me laten leiden door onderstaand citaat uit de AIC 04-08 van 22 mei 2009 en dat ging over de MODE-S SSR-TRANSPONDER :oops:  
Zodoende ging ik er vanuit dat ook de "kleine luchtvaart" helemaal Mode S uitgerust moet zijn op onderstaande datum.

Fase 3: implementatiedatum 8 april 2010.
De tijdens fase 3 geïmplementeerde gebieden zijn een aanvulling op fase 1. Deze additionele
Transponder Mandatory Zones zijn actief op werkdagen van 0800-1600 (0700-1500):

Allemaal een beetje verwarrend en dat lees ik ook op b.v. het Airwork forum bij de real pilots....

Greetz,

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2009, 15:33:05 »
Sorry Rene, en anderen
Ik heb me laten leiden door onderstaand citaat uit de AIC 04-08 van 22 mei 2009 en dat ging over de MODE-S SSR-TRANSPONDER :oops:  
Zodoende ging ik er vanuit dat ook de "kleine luchtvaart" helemaal Mode S uitgerust moet zijn op onderstaande datum.

De kleine luchtvaart is al verplicht uitgerust met Mode S-transponders sinds maart 2008. Maar dus niet met ADS-B.

Offline Peko

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2009, 22:23:10 »
Sorry Rene, en anderen

De kleine luchtvaart is al verplicht uitgerust met Mode S-transponders sinds maart 2008. Maar dus niet met ADS-B.

Ja, en met dat laatste,rode regeltje,waarin Rene verduidelijking geeft ging ik dus de fout in.
Ik bedoelde het goed maar ik zei het verkeerd :oops:
En daarom zie ik dus de "kleine" kisten niet op mijn Airnav radarbox scherm maar kom ik ze wel tegen in de loglist.
Weer een stukje wijzer geworden.....
Greetz,

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2009, 01:54:03 »
Met Planeplotter kun je ze ev. wel zien, bijkomend abo op Mlat is dan nodig + uiteraard aktieve PP gebruikers in de regio van je keuze.

Lees voor aktieve PP gebruikers: PP gebruikers met een SBS1, Multilat met een RadarBox is niet mogelijk.
Meer info in het PP Yahoo Forum   http://groups.yahoo.com/group/planeplotter/

Offline Peko

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 3 december 2009, 16:44:22 »
Citaat van: "jomaco"
Met Planeplotter kun je ze ev. wel zien, bijkomend abo op Mlat is dan nodig + uiteraard aktieve PP gebruikers in de regio van je keuze.

Lees voor aktieve PP gebruikers: PP gebruikers met een SBS1, Multilat met een RadarBox is niet mogelijk.
Meer info in het PP Yahoo Forum   http://groups.yahoo.com/group/planeplotter/

Hallo Jomaco, sorry voor de late reactie van mij, even druk met andere dingen.
Maar n.a.v jouw opmerking betreffende Planplotter, hoe kan het dan dat zij ( de Planeplotters )  de kisten met alleen mode-S en géén ADS-B wel kunnen volgen?
En ja, wat een abonnement op PP betreft, ik heb op dit moment zelfs gratis één jaar een netwerk abo van Airnav maar wil je geloven dat ik daar zelden naar kijk :|
Ik ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in dingen die ik met mijn eigen ontvangers kan ontvangen en het enige waar ik nogal eens op kijk via een tweede pc is ATCbox, en dat  om de kisten die op SPL landen/vertrekken  te volgen.
Weer een heel verhaal maar ik ben eigenlijk benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.
Misschien weet jij of Rene hoe dit kan......

Greetz.

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #9 Gepost op: 3 december 2009, 16:52:06 »
Maar n.a.v jouw opmerking betreffende Planplotter, hoe kan het dan dat zij ( de Planeplotters )  de kisten met alleen mode-S en géén ADS-B wel kunnen volgen?

Dat werkt met mlat: multilateratie.

Some aircraft transmit Mode-S messages without transmitting the ADS-B formats that include position. Provided that there are sufficient suitable users receiving such an aircraft, PlanePlotter can can determine the position using the arrival time of the Mode-S transmissions at each user.

Minstens 3 gebruikers moeten het Mode S-signaal ontvangen van het toestel waarin je geïnteresseerd bent.

Offline Peko

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 3 december 2009, 17:16:40 »

Minstens 3 gebruikers moeten het Mode S-signaal ontvangen van het toestel waarin je geïnteresseerd bent.

Weer zo'n lik op stuk antwoord van Rene, geweldig.
Ik zat net even op je website te kijken want daar beschrijf je ook het een en ander m.b.t Planeplotter.
Ik begrijp uit jouw antwoord dat het een vorm van kruispeiling is tussen minimaal drie stations.
Maar dan nog begrijp ik niet dat dit mogelijk is omdat géén van de ontvangers een locatie kunnen ontvangen....
Ik "hoor" het wel weer en zal me in ieder geval wat meer in PP gaan verdiepen  ;)

Groeten.

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #11 Gepost op: 3 december 2009, 17:26:46 »
Maar dan nog begrijp ik niet dat dit mogelijk is omdat géén van de ontvangers een locatie kunnen ontvangen....

Multilateratie maakt gebruik van looptijdverschillen. Een radiosignaal heeft een snelheid van 300.000 km/s. Eén kilometer wordt in 3.3 microseconde (us) overbrugd. Wanneer station 1 het signaal bijvoorbeeld 33 us eerder ontvangt dan station 2, bevindt het toestel zich 10 km dichter bij station 1 dan bij station 2. Alle posities waarvoor dat het geval is, geven zo'n kromme lijn, een hyperbool. Dezelfde truc kun je met station 1 en 3, en met station 2 en 3 doen. Het kruispunt van die 3 hyperbolen is de positie van het toestel.

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 6 december 2009, 14:32:17 »
Met een RadarBox kun je trouwens niet meedoen als Mlat ground station.
Wordt alleen door SBS1 en toekomstige Aurora Box ondersteund.

Offline Peko

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 3 april 2010, 16:58:08 »

Multilateratie maakt gebruik van looptijdverschillen. Een radiosignaal heeft een snelheid van 300.000 km/s. Eén kilometer wordt in 3.3 microseconde (us) overbrugd. Wanneer station 1 het signaal bijvoorbeeld 33 us eerder ontvangt dan station 2, bevindt het toestel zich 10 km dichter bij station 1 dan bij station 2. Alle posities waarvoor dat het geval is, geven zo'n kromme lijn, een hyperbool. Dezelfde truc kun je met station 1 en 3, en met station 2 en 3 doen. Het kruispunt van die 3 hyperbolen is de positie van het toestel.

Hallo Rene én mede hobbyisten,
Ik kom, na maaaaanden, toch nog even op dit oude draadje terug.
In het theoretische geval dat b.v. alle drie de ontvangende stations op één lijn liggen gaat het multilateratie verhaal, denk ik, niet op of zit ik er naast?
Greetz,
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #14 Gepost op: 3 april 2010, 17:23:34 »
Ik kom, na maaaaanden, toch nog even op dit oude draadje terug.
In het theoretische geval dat b.v. alle drie de ontvangende stations op één lijn liggen gaat het multilateratie verhaal, denk ik, niet op of zit ik er naast?

In elk TDOA-systeem wordt het beste resultaat bereikt bij een goede geometrie van de ontvangstations. De beste situatie is in een driehoek om het te ontvangen vliegtuig heen. Dus ja, als ze in een lijn liggen is dat zeker geen optimale situatie.