Auteur Topic: Antenne verplaatsing.  (gelezen 2745 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hutch

• Top Lid
Antenne verplaatsing.
« Gepost op: 18 november 2009, 18:52:12 »
Hallo Mede luisteraars.

Ik wou even wat vragen.
Mijn antennen voor mijn Realistic staat op het moment wat lager op een zwart schoorsteentje van het ontluchtings kanaal op het dak.
Nu wou ik hem wat hoger gaan verzetten om dat ik te weinig naar mijn zin ontvang oa veel storing.
Als ik hem ga verzetten wat is dan het beste ?
En ga ik dan meerdere dingen ontvangen of heeft dat totaal geen nut.
Bijv bedrijfs portofoons van verder gelegen steden dorpen en mischien wat meer beveileging.

Alvast Bedankt.

Groetjes Hutch.

Offline MTH

• Gevorderd Lid
Re: Antenne verplaatsing.
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2009, 19:19:19 »
Een antenne verplaatsen zou een behoorlijk verschil kunnen maken in de ontvangst.
Heb dit zelf al eens eerder ondervonden, had toen nl. een discone aan de ene kant van het balkon staan alwaar het ontvangst
behoorlijk tegen viel ... discone naar de andere kant van het balkon verplaatst en er ging een hele wereld open.

Het beste is natuurlijk als je antenne helemaal vrij zicht heeft vanuit alle richtingen, dat geeft in de praktijk het beste resultaat.
Storing die je oppikt hoeft niet alleen aan de plaats van de antenne te liggen, het kan ook aan de coax liggen die je gebruikt en ook hoe je coax door het huis loopt kan van invloed zijn.

Laat bijvoorbeeld nooit coax parallel lopen met 230v bekabeling of langs data kabels van pc's .
Gebruik ook altijd goed afgeschermde coax ... aircell 7, Ecoflex zijn daar prima voorbeelden van.

RG213 heeft ongeveer dezelfde specs als Aircell7 alleen is de laatst genoemde veel beter afgeschermd en heeft dus als voordeel dat deze coax minder last heeft van instraling van potentiele stoor elementen.

Succes ermee .. Marc

Offline Hutch

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2009, 19:31:32 »
Hoi Marc.

Met de bekebalinge langs stroom en dergelijk heb ik al ervaring mee...
Kan zeggen idd dat het knap lastig is dat te verhelpen.
Ik heb mijn kabel van de antenne door een pvc buis van een oud ontluchtings kanaal lopen.
Waar geen stopkontackten of dergelijk in de buurt zitten.
Is het echter van belang dat de hele antenne bijv boven de dak nok uit komt of is een top van de antenne ook nog voldoende?

Offline JeroenvSchaik

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2009, 21:33:09 »
het beste is dat je hele antenne vrij staat naar wat ik zelf heb mogen ondervinden.
Afgelopen zomer schoof ik voor mn 27mc bakje mn GPA het dakraam uit waarna ik al in een wat weidere omgeving ontving en zelf waarneembaar was....
later nog een keer geprobeerd met de antenne tot aan de spoel boven het dak uit, en toen was ik helemaal ver waar te nemen!

Dus mijn tip is: zet hem zo HOOG en VRIJ mogelijk!!

Offline Hutch

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2009, 21:50:13 »
Oke ik hoop dat ik hem boven het dak uitkryg al betwijfel ik het.
is het dan bijv zo dat ik hilvarenbeek beeksebergen wel ontvang in valkenswaard als hij dus hoger gaat.