Auteur Topic: D777 en 10 meter Aircell-7 probleem ontvangst  (gelezen 17034 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

PD1EU

• Gast
Re: D777 en 10 meter Aircell-7 probleem ontvangst
« Reactie #30 Gepost op: 23 oktober 2009, 20:51:21 »
Het is altijd noodzakelijk om de woningbouwvereniging in te lichten over je voornemen om een antenne te plaatsen.
De woning,appartement,flat,is eigendom van deze vereniging en daar wil je iets aan toevoegen.
In geval van blikseminslag bijvoorbeeld dien je wel te weten hoe de woning verzekerd is.
Beter je zaakjes van te voren regelen dan achteraf op de blaren zitten  ;)

-Ed

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #31 Gepost op: 24 oktober 2009, 09:32:09 »
Citaat van: "PD1EU"
Het is altijd noodzakelijk om de woningbouwvereniging in te lichten over je voornemen om een antenne te plaatsen.
De woning,appartement,flat,is eigendom van deze vereniging en daar wil je iets aan toevoegen.
In geval van blikseminslag bijvoorbeeld dien je wel te weten hoe de woning verzekerd is.
Beter je zaakjes van te voren regelen dan achteraf op de blaren zitten  ;)

Ik heb met mijn antenneconstructie op mijn huurwoning destijds (+/- 2 jaar terug) een brief gestuurd naar de woningbouw. Ik kreeg echter geen toestemming om het geheel te plaatsen; Uit de woorden in de brief begreep ik dat ze mijzelf wilden behoeden voor enig letsel wat ik had kunnen oplopen bij de montage. Maar heb het toch gedaan. Echter wel met die gedachte dat er geen grote blijvende gaten etc achterbleven als ik de installatie weg haalde.
Het betrof een installatie op een plat dak met een vierkante antenne voet met 5 antenne's daarop gemonteerd (Diamond X200, 2x D-130 discone, D-777 en een HF draadantenne) allen voorzien van RG-213 coaxkabel.
En dat gedoe met blikseminslag. Die kans is net zo groot als elders. Het beste wat je kan doen in geval van bliksem is de antennekabel uit je ontvangers/zenders halen.

Nooit problemen gehad. Foto's van de installatie staan hier volgens mij nog wel ergens op het forum.

Citaat van: "Peko"
Ik heb mijn antenne met een pijp door het schuine dakvlak van het huis geplaatst.
Als waterdichte doorvoer een loden pan over een dakpan gemaakt met daarin een vastgesoldeerde koperen pijp.
Door die pijp loopt de antennemast met daar omheen weer een waterdicht manchet. Kortom, het is even een gedoe met een constructie maar het resultaat mag er zijn.
En als je de doorvoer zo hoog mogelijk in de zolder maakt en dan een alu buis van drie meter als mast gebruikt zit je al snel op 11 meter boven het maaiveld.
Ik zou zeggen, als je de mogelijkheid hebt om dit netjes te maken, gewoon doen want het levert zeker resultaat op.

En precies zoals jij het hier beschrijft Peter, wil ik ook in mijn nieuwe woning gaan doen. Alle onderdelen en materialen heb ik hier al liggen alsmede een bus purschuim. Het wachten is nog op een aluminium uithouder die ik heb laten maken. Ik wil namelijk alles van licht materiaal hebben.

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #32 Gepost op: 24 oktober 2009, 12:15:46 »
Hij hangt niet buiten maar nu wel in de Nok.. verbinding is nog steeds niet perfect, maar ik hoor met verbazing de ATC op Schiphol praten(ver in de ruis) @ 121.200     (Approach TMA West). Geeft me toch nog een beetje hoop om een stem op de grond te horen  :)

Citaat van: "Daaf"
Echter wel met die gedachte dat er geen grote blijvende gaten etc achterbleven als ik de installatie weg haalde.

In dat geval heb je zeker meer kleinere schroeven moeten plaatsen om het te compenseren voor het gewicht?
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

PD1EU

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 24 oktober 2009, 13:52:20 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Denken jullie dat het verantwoord is om een beugel te boren(weet niet of dit mag van de woningbouw, moet nog langs de gemeente) met deze kou en op een ladder staan?

In dat geval heb je zeker meer kleinere schroeven moeten plaatsen om het te compenseren voor het gewicht?

Maak eerst maar eens een plan en wacht maar tot het voorjaar.
Zo leuk is het niet met dit weer op de ladder.
De vraag over hoe een muurbeugel te bevestigen heb ik op zendamateur.com gesteld  ;)
Het gewicht is niet zo'n probleem maar wel de bestendigheid tegen windkrachten.

-Ed

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #34 Gepost op: 24 oktober 2009, 15:26:04 »

Nou, de installatie vergde weinig geboor. Het enige gaatje wat er gemaakt moest worden is de kabeldoorvoer door het dak heen. Het stukje hout wat daar uit kwam heb ik bewaard en bij het verlaten van de woning weer netjes terug gezet met wat houtlijm.

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #35 Gepost op: 24 oktober 2009, 17:13:44 »
Ik weet nu meer dan voldoende. Bedankt voor alle reacties. Ik hou jullie op de hoogte nog.

EDIT:

Ik ben eigenlijk nog niet klaar. Zit net te kijken.. maar ik hoor van iemand anders het volgende, ik gaf als argument dat wij zelf ook wel eens geboord hebben zonder water en dat het echt alleen maar om kleine schroeven gaat:

"Als het een buitenmuur is, moet het echt met water doen. Je kan het zelf doen, maar een bedrijf zal het niet voor je doen met alleen boortjes. Als je het alleen met een boor gaat doen, kan je een hele brok uit je muur slopen vanwege warmte e.d. omdat een het buitenmuur is."

Kan iemand me vertellen of het ook gewoon zonder water kan, ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik de muur kapot maak.. muur is wel zo'n 15+ jaar oud, denk nog langer maar in ieder geval 15+ jaar..

Wat volgens mij ook belangrijk is om te weten het is een betonnenmuur en met klinkers er nog voor..
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur