Auteur Topic: D777 en 10 meter Aircell-7 probleem ontvangst  (gelezen 17024 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
D777 en 10 meter Aircell-7 probleem ontvangst
« Gepost op: 21 oktober 2009, 20:28:30 »
Hoi,

Ik ben vanmiddag naar Jacobs Breda Electronics geweest, ik heb daar de Diamond D777 opgehaald. Ik had positieve reacties gelezen over deze antenne, maar nu zit ik met een probleem. Ik heb naast de Diamond D777, twee connectoren (BNC en UHF) en 10 meter Aircell-7 erbij genomen. Ik heb de connectoren ('speciaal' voor Aircell kabel) aan de kabel gemaakt.. en ik ontvang gewoon niets meer dan dat ik met een normale antenne ontvang.

Het vreemde is, ik heb daarvoor altijd een zelfgemaakte antenne gebruikt die ik in de nok van mijn dak had en daarmee kon ik ATIS (132.9750 AM) gewoon horen (wel met ruis). Nu hoor ik echt helemaal niks met deze antenne. Ik neem die ATIS frequentie altijd als test-frequentie omdat die altijd uitzend. Gesprek van de ATC controller (Schiphol tower 119.2250 AM) hoor ik ook niet, alleen de vliegtuigen.

Ik heb de antenne al op verschillende plekken in huis geprobeerd, maar ik had echt een mega groot verschil verwacht. Minstens wil ik de tower horen praten. Wie weet wat ik hiermee kan doen?

Antenne op het dak zal voorlopig nog niet kunnen dus hij zal in de nok moeten.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: D777 en 10 meter Aircell-7 probleem ontvangst
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2009, 20:33:08 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Ik heb de antenne al op verschillende plekken in huis geprobeerd, maar ik had echt een mega groot verschil verwacht. Minstens wil ik de tower horen praten. Wie weet wat ik hiermee kan doen?

Antenne op het dak zal voorlopig nog niet kunnen dus hij zal in de nok moeten.

Die antenne moet echt naar buiten hoor.

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2009, 20:38:45 »
Dat zou niet verklaren waarom ik met een zelfgemaakte antenne wel ATIS ontvang (in me nok) en niet met deze antenne. PD0REL dacht mogelijk QRM (storing van apparaten in huis), maar ik heb overal in me huis de antenne even geplaatst en gewoon nergens een klein beetje ontvangst. Hij zit trouwens op de 3300XLT.

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2009, 00:00:55 »
Ik ga wat met je antwoord doen Discriminator.. maar ik vroeg me gewoon af 'hoezo werkt dit wel, en dit niet'.. en eerlijk gezegd is het me nog niet duidelijk... want van een D777 verwacht je toch wel (ondanks interference, de antenne niet buiten staat, etc) dat hij het IETS beter doet dan die zelfgemaakte... en ja daar kijk van op... je kan dus alleen van die D777 betere resultaten dan mijn zelfgemaakte verwachten wanneer hij buiten staat..

klinkt het nu alsof ik de enige ben die dat toch wel frappant vind?

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2009, 06:37:26 »
Ik ga wat met je antwoord doen Discriminator.. maar ik vroeg me gewoon af 'hoezo werkt dit wel, en dit niet'.. en eerlijk gezegd is het me nog niet duidelijk... want van een D777 verwacht je toch wel (ondanks interference, de antenne niet buiten staat, etc) dat hij het IETS beter doet dan die zelfgemaakte... en ja daar kijk van op... je kan dus alleen van die D777 betere resultaten dan mijn zelfgemaakte verwachten wanneer hij buiten staat..

klinkt het nu alsof ik de enige ben die dat toch wel frappant vind?

Ik ga ervan uit dat je alles goed hebt aangesloten.

Een antenne met veel gain wordt eerder door zijn omgeving (muren, obstakels) beïnvloed dan een antenne met weinig gain.
En nog een (kromme) vergelijking: een verrekijker doet het binnenshuis ook niet al te goed.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2009, 10:01:35 »
Connectors wel goed gesoldeerd?

Offline chris 61

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2009, 10:22:25 »
Hallo:

De D777 is niet geheel een breedbandige antenne Band 1 VHF 120 MHz (gain 3.4dB) 5/8wl
Band 2 UHF 300 MHz (gain 5.5dB) 2x 5/8wl dus wel gepiekt op twee frequenties,dus ik denk dat het wel zeker te maken heeft met de opstelling.Ikzelf heb er een staan op het dak 9meter hoog en de ontvangsten zijn prima ,luchtvaart zowel militair(cornvield,awacs,tankvliegtuigen) als burger,scheepvaart,space shuttle ISS staion en diverse piraten uit Brazilie,italiaanse marine via de satelieten,dus misschien toch als het mogelijk is naar buiten met die antenne.

Groet:Chris
ubc780xlt truncktracker,ubc9000xlt,ubc200,kenwood r5000,long wire antenne,discone,D777,x50n

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2009, 15:08:34 »
Ik ben best tevreden over mijn D777's op het dak, alleen jammer dat de ontvangst boven de 370 mhz achteruit holt  :|
Luisterspulletjes :)

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2009, 15:16:00 »
Ik woon helaas in een rijtjeshuis dus het is niet makkelijk om er één ergens buiten te bevestigen. Ik ga met de buren proberen te bespreken of ik hem kan bevestigen aan de zijkant. Kijk hier maar eens. Voorbeeld foto, maar ons huis zou dan die rechter zijn en die van de buren (hoekhuis) met dat lagere dak:

Ik heb het nog niet echt goed bekeken of er wel genoeg ruimte bij ons is om daar een bevestiging te maken. Ik moet natuurlijk ook rekening houden met wind en bliksem dat hij er af gehaald kan worden. Liefst hou ik hem daar gewoon zonder hem er af te moeten halen bij storm en dergelijke..

Iemand idee-en? Wonen jullie (voor de gene wie een antenne op dak hebben) eigenlijk allemaal in een huis onder één kap? Ik weet dat sommige in een flatje wonen waardoor het makkelijk gaat.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2009, 15:25:06 »
Wonen jullie (voor de gene wie een antenne op dak hebben) eigenlijk allemaal in een huis onder één kap?

Er zijn ook huizen met een schoorsteen.
Luisterspulletjes :)

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2009, 15:29:03 »
Citaat van: "Henri le Beau"
Wonen jullie (voor de gene wie een antenne op dak hebben) eigenlijk allemaal in een huis onder één kap?

Er zijn ook huizen met een schoorsteen.

Of met een plat dak.

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2009, 15:38:05 »
Ja, dat begrijp. Net even heel stom de antenne op zolder buiten gehouden.. paal vast gehouden en de grond radialen buiten vastgemaakt en ik had nog niet het idee dat het veel beter was (opnieuw 132.975 als test frequentie).  

Ik zat te denken.. kan het misschien zo zijn dat die grond radialen niet goed naar de aarde geleiden, of zou dat niks uitmaken als de grond radialen een beetje richting de dakpannen staat?

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2009, 16:25:23 »
Denk toch dat er iets mis is met je bekabeling...

Heb mijn antenne binnenshuis op zolder staan, wegens gebrek aan een zijgevel of gemetselde schoorsteen.

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2009, 16:31:34 »
Citaat van: "Remon"
Denk toch dat er iets mis is met je bekabeling...

Heb mijn antenne binnenshuis op zolder staan, wegens gebrek aan een zijgevel of gemetselde schoorsteen.

Ja, hier ook min of meer.. Ontvang je ATIS ( 132.9750 MHz ) en de schiphol tower ( 119.2250 MHz ) communicatie duidelijk? Het is misschien nu wat rustiger op tower, maar daarom zou je ATIS kunnen proberen

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2009, 16:37:16 »
Ik hoor met regelmaat communicatie op 119.2250 MHz, maar signaal is maar S-1. Misschien wel een andere tower?