Ach, ik herken dat wel een beetje.

Ik heb ook een stapel frequenties in mijn porto zitten, klaar zodat ik ze *kan* gebruiken (maar dat doe ik uiteraard niet). Gewoon omdat het kan.

Even klein stukje techniek: als ergens twee frequenties staan genoemd gaat het over het algemeen over een relais (een bekende uitzondering is bijvoorbeeld de marifoon, daar zijn het twee losse frequenties), waarbij alles wat op de laagste frequentie wordt uitgezonden door het relais wordt ontvangen en op de hoogste frequentie weer wordt uitgezonden. Zo kunnen twee portofoongebruikers die elkaar normaal gesproken niet kunnen bereiken nu wel met elkaar praten. Als er een TQ wordt vermeld, dan moet die normaal gesproken op de laagste frequentie worden gebruikt om het relais te laten "doorzenden", op de hoogste frequentie wordt het gebruikt om storing bij de gebruikers te verminderen (storing heeft namelijk bijna nooit een TQ van zichzelf).
Oh ja, normaal gesproken is op VHF (146-175 MHz) de laagste frequentie 4.6MHz lager dan de hoogste en op UHF (400-470) 10 MHZ lager.