Inmiddels de MTA van RFS aangesloten en deze direct kunnen vergelijken met de DX-10pro die ik van een kennis te leen had en bewust niet aangeschaft hebt.
Eerlijk is eerlijk, de DX-10pro ontvangt zo'n beetje alles gemiddeld 2 S-punten harder op mijn Icom R75 dan de MTA.
Maar toch prefereer ik in mijn situatie de MTA boven de DX-10pro en zal uitleggen waarom.
Aan gezien de 10pro een actieve antenne is en zo'n beetje alles versterkt merk ik ook dat zwakke stations nauwelijks hoorbaar zijn in de ' rommel ' die deze antenne met zich meebrengt.
Voorbeeld ... luister ik naar een station ergens rond de 3.700 MHz op LSB i.c.m. met de 10Pro.
Icom geeft aan S5, maar er zit behoorlijk veel storing rond het signaal en het gesprek is lastig verstaanbaar.
Sluit de MTA vervolgens aan ... S3, maar daar tegenover staat een strak en stabiel signaal zonder storingen en ellende en het gesprek is voor 100% te volgen, behalve de taal die gesproken werd dan. Kon er geen touw aan vast knopen, maar dat terzijde.
Aangezien ik in de randstad woon kan het zijn dat de pro10 niet goed tot zijn recht komt, althans in mijn situatie dan.
Maar aan de andere kant zullen er ongetwijfeld legio voorbeelden zijn waar een actieve antenne wel goed uit de verf komt.
De MTA is naar mijn mening een prima antenne die in mijn situatie gewoon voldoet en niet al te veel ruimte in beslag neemt.
Laat wel duidelijk zijn dat de MTA geen wonder antenne is, maar voor degene die geen longwire of actieve antenne wil of kan plaatsten kan de MTA een prima alternatief zijn.
Op de onderstaande url een uitgebreide PDF van de MTA
http://www.rf-systems.nl/pdf/mt.pdfMarc !