Auteur Topic: RF-Systems MT antenne !!  (gelezen 10504 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MTH

• Gevorderd Lid
Re: RF-Systems MT antenne !!
« Reactie #15 Gepost op: 5 december 2009, 14:16:33 »
Inmiddels de MTA van RFS aangesloten en deze direct kunnen vergelijken met de DX-10pro die ik van een kennis te leen had en bewust niet aangeschaft hebt.

Eerlijk is eerlijk, de DX-10pro ontvangt zo'n beetje alles gemiddeld 2 S-punten harder op mijn Icom R75 dan de MTA.
Maar toch prefereer ik in mijn situatie de MTA boven de DX-10pro en zal uitleggen waarom.

Aan gezien de 10pro een actieve antenne is en zo'n beetje alles versterkt merk ik ook dat zwakke stations nauwelijks hoorbaar zijn in de ' rommel ' die deze antenne met zich meebrengt.
Voorbeeld ... luister ik naar een station ergens rond de 3.700 MHz op LSB i.c.m. met de 10Pro.
Icom geeft aan S5, maar er zit behoorlijk veel storing rond het signaal en het gesprek is lastig verstaanbaar.

Sluit de MTA vervolgens aan ... S3, maar daar tegenover staat een strak en stabiel signaal zonder storingen en ellende en het gesprek is voor 100% te volgen, behalve de taal die gesproken werd dan. Kon er geen touw aan vast knopen, maar dat terzijde.

Aangezien ik in de randstad woon kan het zijn dat de pro10 niet goed tot zijn recht komt, althans in mijn situatie dan.
Maar aan de andere kant zullen er ongetwijfeld legio voorbeelden zijn waar een actieve antenne wel goed uit de verf komt.

De MTA is naar mijn mening een prima antenne die in mijn situatie gewoon voldoet en niet al te veel ruimte in beslag neemt.

Laat wel duidelijk zijn dat de MTA geen wonder antenne is, maar voor degene die geen longwire of actieve antenne wil of kan plaatsten kan de MTA een prima alternatief zijn.

Op de onderstaande url een uitgebreide PDF van de MTA

http://www.rf-systems.nl/pdf/mt.pdf

Marc !

Offline Peko

• Gevorderd Lid
« Reactie #16 Gepost op: 5 december 2009, 15:09:15 »
Citaat van: "MTH"
Inmiddels de MTA van RFS aangesloten en deze direct kunnen vergelijken met de DX-10pro die ik van een kennis te leen had en bewust niet aangeschaft hebt.

Eerlijk is eerlijk, de DX-10pro ontvangt zo'n beetje alles gemiddeld 2 S-punten harder op mijn Icom R75 dan de MTA.
Maar toch prefereer ik in mijn situatie de MTA boven de DX-10pro en zal uitleggen waarom.

Aan gezien de 10pro een actieve antenne is en zo'n beetje alles versterkt merk ik ook dat zwakke stations nauwelijks hoorbaar zijn in de ' rommel ' die deze antenne met zich meebrengt.
Voorbeeld ... luister ik naar een station ergens rond de 3.700 MHz op LSB i.c.m. met de 10Pro.
Icom geeft aan S5, maar er zit behoorlijk veel storing rond het signaal en het gesprek is lastig verstaanbaar.

Sluit de MTA vervolgens aan ... S3, maar daar tegenover staat een strak en stabiel signaal zonder storingen en ellende en het gesprek is voor 100% te volgen, behalve de taal die gesproken werd dan. Kon er geen touw aan vast knopen, maar dat terzijde.

Aangezien ik in de randstad woon kan het zijn dat de pro10 niet goed tot zijn recht komt, althans in mijn situatie dan.
Maar aan de andere kant zullen er ongetwijfeld legio voorbeelden zijn waar een actieve antenne wel goed uit de verf komt.

De MTA is naar mijn mening een prima antenne die in mijn situatie gewoon voldoet en niet al te veel ruimte in beslag neemt.

Laat wel duidelijk zijn dat de MTA geen wonder antenne is, maar voor degene die geen longwire of actieve antenne wil of kan plaatsten kan de MTA een prima alternatief zijn.

Op de onderstaande url een uitgebreide PDF van de MTA

http://www.rf-systems.nl/pdf/mt.pdf

Marc !

Hoi Marc, gefeliciteerd met de nieuwe én werkende aanwinst. ( geen mooi weer om te plaatsen, denk ik ... )
Als ik je "review" zo lees ziet het er toch niet slecht uit.
Het signaal-in-de-ruis verhaal komt me heel bekend voor.
Ik heb de AOR 7030 mét een MLB van RF Systems aan een draad hangen van ongeveer 12 meter en ik vind de prestaties voor zo'n relatief dure ontvanger maar matig.
Dus ik heb een beetje hoop dat een MTA voor mij ook wel een aardige verbetering zal opleveren.
Nog een paar vraagjes, maakt de plaatsings hoogte veel uit en hoe hoog staat ie bij jou?
En hoe heb je hem aan je mast bevestigd want als ik het goed heb wordt de MTA geleverd zonderbeugels o.i.d.

In ieder geval veel plezier van je nieuwe aanwinst, bedankt voor het delen én goed weekend.

Best 73's

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: 5 december 2009, 18:38:37 »
Citaat van: "Peko"
Hoi Marc, gefeliciteerd met de nieuwe én werkende aanwinst. ( geen mooi weer om te plaatsen, denk ik ... )
Als ik je "review" zo lees ziet het er toch niet slecht uit.
Het signaal-in-de-ruis verhaal komt me heel bekend voor.
Ik heb de AOR 7030 mét een MLB van RF Systems aan een draad hangen van ongeveer 12 meter en ik vind de prestaties voor zo'n relatief dure ontvanger maar matig.
Dus ik heb een beetje hoop dat een MTA voor mij ook wel een aardige verbetering zal opleveren.
Nog een paar vraagjes, maakt de plaatsings hoogte veel uit en hoe hoog staat ie bij jou?
En hoe heb je hem aan je mast bevestigd want als ik het goed heb wordt de MTA geleverd zonderbeugels o.i.d.

In ieder geval veel plezier van je nieuwe aanwinst, bedankt voor het delen én goed weekend.

Best 73's

Peter

Bij mij staat de MTA op zo'n 16 a 17 meter tophoogte en dat werkt naar behoren, hoger is in praktijk beter, maar dat zal niet lukken in mijn situatie.

De MTA wordt inderdaad geleverd zonder montage beugels. Nu had ik nog een home-made beugel set liggen waarvan ik hoopte dat deze zou passen en je raad het al, het geluk was aan mijn zijde.
Een kennis had destijds dit voor mij op maat gemaakt voor een andere antenne d.m.v. vakkundig metaalbewerking en laswerk.

Over de AOR kan ik niets zeggen, maar over het algemeen lees je daar alleen maar positieve dingen over.
Probeer is de MLB in een andere situatie ... misschien helpt dat wel.

Dit is mijn eerste RFS produkt, maar toen ik de MTA uit de lange koker haalde concludeerde ik meteen dat dit een kwaliteits produkt was.

Als ik later wat meer gebruikers ervaring heb met de MTA zal ik dit draadje verder aanvullen !!

Marc !

Offline Shorty

• Gevorderd Lid
« Reactie #18 Gepost op: 10 december 2009, 12:12:30 »
Deltron IS........
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Offline Peko

• Gevorderd Lid
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2009, 16:56:39 »
Citaat van: "Shorty"
Deltron IS........

Hoi Shorty,
Wat is je punt????
Dit is wel héél short....  ;)

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )