Auteur Topic: Airnavbox of SBS-1  (gelezen 13570 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PA2HP

• Beginnend Lid
  • **
Airnavbox of SBS-1
« Gepost op: 13 september 2009, 12:00:04 »
Ik lees hier niet heel veel over de Airnav Box en de SBS-1 ontvangers.
Op zich wel interessant,maar zijn er gebruikers die ze allebei hebben of hebben gehad?
Qua prijs ontlopen ze elkaar ook niet heel veel,al heeft de SBS wel regelmatig nieuwe uitvoeringen zag ik.

Ben dus benieuwd naar gebruikerservaringen.

mvg.

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
Re: Airnavbox of SBS-1
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2009, 13:15:49 »
Wil je het onderste uit de kan zou ik wellicht een SBS1-ER kopen, zijn wel 200 euro duurder dan de RadarBox.
Iets meer werk met installeren/onderhouden extra software wat je nodig hebt.
RadarBox is kwestie van softw. installeren/Box aansluiten en klaar is k....

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2009, 14:27:12 »
Citaat van: "jomaco"
Wil je het onderste uit de kan zou ik wellicht een SBS1-ER kopen, zijn wel 200 euro duurder dan de RadarBox.

Voordeel van een SBS1 is dat je deze met PlanePlotter kunt verbinden (eenmalig EUR 30) en vliegtuigen met anderen zonder vertraging kunt delen. Met RadarBox kan dat ook, maar moet je hiervoor per jaar een stevig bedrag betalen, terwijl door anderen gedeelde vliegtuigen met een vertraging van 5 minuten worden weergegeven.

http://www.discriminator.nl/monitoring/

Offline PA2HP

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2009, 20:41:42 »
Ok,bedankt voor de reacties zover.
Wat vinden jullie grafisch gezien de betere?
Ik neig (en na veel info tot me te hebben genomen) in dat geval eerder naar de Airnav Box.

Offline boomer

• Beginnend Lid
  • **
  • You don't have to scream i hear you anyway !
    • SWL NL6777
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2009, 21:15:46 »
Nou dat is voor mij de Airnav, software erg mooi, en er komen regelmatig software update's. Sbs wordt zelden iets aan de software gedaan. Maar ook de log reportage van de Airnav is veel mooier.  Ik heb hier zowel de sbs1 de sbs1e en de Airnav.

Greetz

Eric ( NL6777 )
3 x UBC 780xlt,NRD-515,NRD 545
4 xLowe R535.AOR 5000. Icom 8500,Icom 9000, Icom 8600, SDR Play, AOR DV-1.Icom r 30
Radarcape, SBS 1e, SBS 3, Ant GP1090  1090 A, Jetvision Air ! Squitter. Jaero/inmarsat voice
 Ant 25 el. Log per Hor/Ver, DX one Wellbrook ALA 1530 procom cxl 225, Procom cxl

Offline PA2HP

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2009, 09:24:20 »
Oke Eric,en wat voor antenne gebruik jij?...ik overweeg maar gelijk de buitenanntenne aan te schaffen.
Wat voor connector moet er vanaf de coaxkabel/versterker in de Airnavbox?

Offline boomer

• Beginnend Lid
  • **
  • You don't have to scream i hear you anyway !
    • SWL NL6777
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2009, 15:16:01 »
Hoi,

Op de Airnav gebruik ik de DPD antenne heb in in de USA besteld prima antenne, maar best wel duur. ( zeker om hem hier te krijgen )
Op de twee SBS boxen gebruik ik GP 1090 prima antenne ook.

Op zowel de Airnav als SBS gebruik ik ook een ant. versterker.

De ant.plug is een sma ik gebruik gaar voor een verloop plug sma naar N.

Ik draai ook mee op de Live-military mode s server.

http://www.live-military-mode-s.eu/

http://www.dpdproductions.com/page_vhf_air.html

http://www.aeroshop.nl/index.php?action ... =9&lang=NL    Hier kost de airnav 455,-

Best 73's

Eric ( NL6777 )
3 x UBC 780xlt,NRD-515,NRD 545
4 xLowe R535.AOR 5000. Icom 8500,Icom 9000, Icom 8600, SDR Play, AOR DV-1.Icom r 30
Radarcape, SBS 1e, SBS 3, Ant GP1090  1090 A, Jetvision Air ! Squitter. Jaero/inmarsat voice
 Ant 25 el. Log per Hor/Ver, DX one Wellbrook ALA 1530 procom cxl 225, Procom cxl

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2009, 16:27:52 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "jomaco"

Voordeel van een SBS1 is dat je deze met PlanePlotter kunt verbinden (eenmalig EUR 30) en vliegtuigen met anderen zonder vertraging kunt delen. Met RadarBox kan dat ook, maar moet je hiervoor per jaar een stevig bedrag betalen, terwijl door anderen gedeelde vliegtuigen met een vertraging van 5 minuten worden weergegeven.

http://www.discriminator.nl/monitoring/

Desinformatie: ook de Airnav RB kan met PlanePlotter werken, in PP heb je dan inderdaad 5 min. vertraging.
Maar vind de software van de RB prima. Eerste jaar is sharen van data gratis bij Airnav, daarna kost het wel geld.
Heb zelf ook Planeplotter, kun je gratis sharen, share van RB users is inderdaad met 5 min. vertraging,
trouwens dit is standaard bij SBS1 ook zo, met wat tweaking kun je dit verhelpen.
Bij Planeplotter betaal je éénmalig 30 euro, verder geen kosten.
Wil je ook Mlat kost dit 12 euro per jaar bij PlanePlotter (Coaa).

Er zijn trouwens ook nog vele SBS users die met 5 min. vertraging sharen, heeft met wetgeing te maken in div. landen.

Offline Tom(zulu10)

• Top Lid
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2009, 17:48:03 »
Even een vraag kun je met de SBS1-ER ook de kleinere toestellen heli,cessna,fokker50,enz.. zien op het scherm waar men vliegt??
Wat met SBS1 niet kan daar zie je alleen dat men in de lucht is maar niet waar men vliegt.

Offline Chefkok

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2009, 18:47:53 »
Graag wil ik me ook mengen in dit topic omdat ik ook zeer zit te twijfelen tussen de Airnav of de SBS-1ER.
Wat me erg aanspreekt in de SBS-1ER is de ingebouwde scanner: dit lijkt me hardstikke leuk maar zou het bereik ook wel eens willen weten.
Grafisch is wellicht de Airnav mooier maar dat kan me niet echt boeien. Ik vind zelf de schermen van de SBS er eenvoudiger uitzien en dan trekt mij aan, kan je de schermen van de Airnav ook versoberen (ik hoef bijvoorbeeld echt geen fotootjes te zien van het toestel).
Wat ik me afvraag is het volgende. Soms zie je op de schermen van een Airnav ook bij de vliegtuigen staan waar ze vandaan komen en wat hun bestemming is. Kan je dit ook zien bij de SBS? Is er wellicht iemand in de buurt van mij (Schiedam) die zo'n ding heeft staan en waar ik eens zou mogen komen kijken?

Eric (NL6777), jij hebt ze beide. Gaat jouw voorkeur uit naar één?

Bedankt alvast voor de info.

Koert

skourre

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2009, 15:29:04 »
voor de luchtvaartliefhebbers.hier een site die misschien interresant is.

http://casper.frontier.nl/

groet

skourre

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2009, 16:11:04 »
Citaat van: "skourre"
voor de luchtvaartliefhebbers.hier een site die misschien interresant is.
http://casper.frontier.nl/

Iemand was je voor, twee weken geleden, in dit draadje

-Rene

Offline Chefkok

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2009, 18:10:53 »
Ok, Airnav dus.
Zit er nog verschil tussen de apparaten, ik bedoel: zijn alle apparaten gelijk of bestaan er verschillende versies zoals bij de SBS-1 / SBS-1ER?

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 3 november 2009, 01:29:57 »
Citaat van: "Chefkok"
Graag wil ik me ook mengen in dit topic omdat ik ook zeer zit te twijfelen tussen de Airnav of de SBS-1ER.
Wat me erg aanspreekt in de SBS-1ER is de ingebouwde scanner: dit lijkt me hardstikke leuk maar zou het bereik ook wel eens willen weten.

Het is geen luchtvaartscanner, maar een ontvanger, kan dus niet scannen, alleen freq. inprogrammeren.
Is eigenlijk bedoeld om Acars te ontvangen.
Betreft alleen civiele luchtvaartband.

Offline Chefkok

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2010, 09:42:46 »
Ok, inmiddels heb ik de boel aangeschaft.
Enige wat mij opvalt is dat bij de Airnav veel meer informatie in het label staat dan bij de SBS.
Als ik via een site naar een andere SBS kijk heeft hij/zij daar meer info in de labels staan (bijvoorbeeld type vliegtuig, maatschappij en icao codes): hoe doe je dit? In het programma of heb je daar een ander programma voor nodig?