Auteur Topic: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag  (gelezen 31316 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
Re: C2000 werkte niet optimaal na aanslag Koninginnedag
« Reactie #45 Gepost op: 8 september 2009, 07:29:21 »
Citaat van: "veiligheidsregionhn"
Ron helemaal gelijk.

Je wordt gek van dat gewauwel... In NHN hebben we gekozen voor veel gespreksgroepen me weining randapparaten in een gespreksgroep. werkt veel rustiger. Mochten er gesprekgroepen gekoppeld moeten worden bv. (heli/ambu/ovdg) dan doen we dat. Werkt fantastisch.

Gebeurt er daar dan wel eens iets van enige omvang  :P  ?

Juist de gekozen handelswijze zou er toe kunnen leiden dat ook daar C2000 het laat afweten als er zich eens een echte, grote, callamiteit zou voordoen.....

Offline veiligheidsregionhn

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 8 september 2009, 07:54:43 »
Sorry hoor, misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp je vraagstelling niet.

En ik zou aanraden als je PDW hebt draaien om de logfiles eens goed te bekijken van NHN.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #47 Gepost op: 8 september 2009, 07:58:43 »
Citaat van: "Dickiedick"
Precies, en daar doel ik al die tijd al op, Maar verblind door de technische schoonheden van het systeem wordt daar telkens weer overheen gebulldozerd. Maar ik hou maar op, met onwillige honden is het kwaad hazen vangen zei mijn Opa zaliger. En dat gelijk heeft-ie nog steeds.

Citaat van: "Leen Ansems"
Alles heeft te maken met het beheer. Er zijn regio`s waar echte radiotechnici zich met C2000 zijn gaan bemoeien bij de opbouw en er zijn regio`s waar mensen "bevorderd" zijn tot beheerder omdat ze bij toeval wisten wat het verschil was tussen een lamp en een stekker.

Ik vind de steeds terugkerende discussie's over C2000 geweldig. C2000 begint in mijn ogen steeds meer de vorm van een soort religie te krijgen, dan dat het de naam is van een communicatienetwerk. De voorstanders zullen ten koste van alles hun gelijk blijven verdedigen en daarbij is het goed gebruik de tegenstanders te "demoniseren" door allerlei rotopmerkingen. Misschien dat de voorstanders, verblind door hun geloof in C2000, uit het  oog verloren hebben dat C2000 toch wel wat probleempjes kent.

Er blijft sowieso 1 groot probleem. Wat je ook doet, hoe goed je de gebruikers ook opleidt, traint en indoctrineert, er zullen zich altijd bijzondere situaties blijven voordoen waarbij de netwerkcapaciteit niet toereikend is voor het aantal hulpverleners wat ter plekke is. Zeker in het beginstadium van een calamiteit blijft dit zich voordoen.

Verder denk ik/vind ik dat C2000 en de randapparatuur ontworpen is vanuit het oogpunt van techneuten, niet uit het oogpunt van gebruikers. Hartstikke leuk, al die gespreksgroepen, maar het is voor veel gebruikers te ingewikkeld en te belastend. Natuurlijk kan en moet iedereen weten hoe apparatuur werkt, maar als er echt stront aan de knikker is, dan moet je als gebruiker niet ook nog eens allerlei handelingen met je porto moeten doen.

C2000 zou voor de gebruikers veel simpeler gemaakt worden. Dan wordt het misschien nog wat, dan kun je bij calamiteiten de netwerkcapaciteit optimaal benutten.

Offline Dickiedick

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 8 september 2009, 14:19:16 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Ik vind de steeds terugkerende discussie's over C2000 geweldig. C2000 begint in mijn ogen steeds meer de vorm van een soort religie te krijgen, dan dat het de naam is van een communicatienetwerk. De voorstanders zullen ten koste van alles hun gelijk blijven verdedigen en daarbij is het goed gebruik de tegenstanders te "demoniseren" door allerlei rotopmerkingen. Misschien dat de voorstanders, verblind door hun geloof in C2000, uit het  oog verloren hebben dat C2000 toch wel wat probleempjes kent.

Er blijft sowieso 1 groot probleem. Wat je ook doet, hoe goed je de gebruikers ook opleidt, traint en indoctrineert, er zullen zich altijd bijzondere situaties blijven voordoen waarbij de netwerkcapaciteit niet toereikend is voor het aantal hulpverleners wat ter plekke is. Zeker in het beginstadium van een calamiteit blijft dit zich voordoen.

Verder denk ik/vind ik dat C2000 en de randapparatuur ontworpen is vanuit het oogpunt van techneuten, niet uit het oogpunt van gebruikers. Hartstikke leuk, al die gespreksgroepen, maar het is voor veel gebruikers te ingewikkeld en te belastend. Natuurlijk kan en moet iedereen weten hoe apparatuur werkt, maar als er echt stront aan de knikker is, dan moet je als gebruiker niet ook nog eens allerlei handelingen met je porto moeten doen.

C2000 zou voor de gebruikers veel simpeler gemaakt worden. Dan wordt het misschien nog wat, dan kun je bij calamiteiten de netwerkcapaciteit optimaal benutten.

Hulde voor dit helder betoog.

Offline Ron-Zwaag

• Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #49 Gepost op: 8 september 2009, 18:48:44 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Citaat van: "RonAlmere"
Vind het wel grappig dat de bonden nu op hun achterste benen staan, maar volgens mij hebben we op dit forum al eens eerder gemeld dat het bij de gebruikers lag ipv aan het systeem.

Ik vind het wel grappig dat de bonden ook jouw belangen behartigen als werknemer, of je nou wel of niet lid bent. Als die bonden er voor zorgen dat je een procentje loonsverhoging krijgt of je secundaire arbeidsvoorwaarden weer iets beter worden, dan accepteer je dat ook. Wees blij dat de bonden zich (als een van de weinigen) inspannen voor het personeel op de werkvloer. De sneer naar de bonden vind ik dan ook niet zo gepast. Zeker niet van iemand die in de sector werkzaam is.
Ja ik ben idd lid van de ACP, maardaarom hoef ik het niet ten alle tijden eens te zijn met hetgeen hun roepen. En als ik iets over een opmerking of uitspraak van een bondspersoon geef, dan is dat nog altijd mijn goed recht. En dat heeft er dan niets mee van doen dat ik zelf werkzam ben in de OOV. Als privepersoon kan en mag ik nog altijd mijn eigen mening verkondigen zonder dat ik daar toestemming van wie dan ook voor nodig heb!

Citaat van: "RonAlmere"
En als ik dan even kijk naar Amsterdam-Amstelland, waar de GGD aparte gespreksgroepen gebruikt en de brandweer ook met een regionaal inmeld"kanaal" werkt en vervolgens overgaat naar een  incident'kanaal", dat men het daar toch wel aardig snapt hoe het wel moet.

En waarom zou dat per definitie het beste systeem zijn? Ik ken een regio waar men er voor gekozen heeft de dringende zaken via een algemene werkgroep te verzenden, zodat iedereen mee kan luisteren. Het voetvolk op de werkvloer kan anticiperen op dringende zaken, meedenken en het werkt een stukje betrokkenheid in de hand. En daar gaat het misschien ook wel om, in hulpverleningsland. Ik krijg de indruk dat hulpverleners op de werkvloer steeds meer gezien worden als een stel stomme, hersenloze schapen, die uitsluitend de bevelen van oppergoden zoals een meldkamer en "schaal 11 en hoger" dienen op te volgen.

Edwin even goed lezen, ik heb het over GGD en brandweer en niet over de politie. Dus daar zit een aardig verschil in lijkt me.

paul19622

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 8 september 2009, 21:53:47 »
Nou ja mijn Nikon camera snap ik na drie jaar ook nog steeds niet teveel knopjes enzo.
Zou dat bij 2000 ook soms zo zijn?

p.s. maar als de knopjes goed staan komen er mooie foto's uit. :P

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #51 Gepost op: 10 september 2009, 17:10:53 »
Er zijn regio`s waar echte radiotechnici zich met C2000 zijn gaan bemoeien bij de opbouw en er zijn regio`s waar mensen "bevorderd" zijn tot beheerder omdat ze bij toeval wisten wat het verschil was tussen een lamp en een stekker.

Whaha mooi gesproken Leen!

Offline Dickiedick

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #52 Gepost op: 10 september 2009, 19:04:43 »
Citaat van: "hunter"
Er zijn regio`s waar echte radiotechnici zich met C2000 zijn gaan bemoeien bij de opbouw en er zijn regio`s waar mensen "bevorderd" zijn tot beheerder omdat ze bij toeval wisten wat het verschil was tussen een lamp en een stekker.

Arme gebruikers........ :(

Offline Dappie

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 11 september 2009, 03:25:26 »
Sommige opmerkingen zijn leuk om te lezen.

Wat ik al eerder schreef, ik denk dat er per groep goed gekozen moet worden met welke porto's er gewerkt gaat worden.
Er zijn natuurlijk a-technische mensen en voor die moet en is er ook een versie maar die moet natuurlijk wel eerst gekocht worden willen de mensen begrijpen dat het niet aan de apparatuur licht. Er zijn vele mensen erg tevreden en er zijn nu problemen omdat heel Nederland, elke hulpverleners groep op dit netwerk aangesloten wil zijn. In delen van Nederland werkt het prima en 'je zal net zien' dat dit de delen zijn waar er verder over nagedacht is dan bij de delen waar er nu juist problemen zijn.

Bij elke telefoon moet je ook de gebruiksaanwijzing lezen voor je er mee kan gaan bellen of het menu doorlopen voor je weet waar iets zit. Zo moeten de porto's ingeregeld worden door mensen die dat goed kunnen en die doen dit voor de mensen die er mee gaan werken. Vertaling: de technici moet luisteren naar de wensen van de hulpverlener en er moet door de technici op niveau van de hulpverlener een juiste keuze komen welke proto daar voor geschikt is.

Blind op een systeem of achter dit systeem aan rennen doe ik niet. Ik weet waarom voor dit systeem gekozen is en welke voordelen er waren. Ja, er zijn ook veel nadelen maar om nu weer geld uit te gaan geven waar er jaren terug voor de keuze analoog of digitaal uiteindelijk voor digitaal is gekozen slaat nergens op. Dit systeem kan werken. Dat er nu een discussie plaats vind is juist goed omdat de afgelopen aantal jaren de techniek ook niet stil gestaan heeft. Omdat het systeem digitaal is kunnen veel meer technieken gebruikt worden mits die goed gebruikt worden. Misschien is het geen slecht idee om totdat de kinderziektes uit dit systeem zijn aan een back-up te denken. Wat je nu kan ziet gebreuren is dat bv de mobiele telefoon (waarom weten al die mensen wel andere mensen te bellen met hun mobiel maar tijd en aandacht in een porto, nee die is te moeilijk om te gebruiken?) als back-up gebruikt kan worden. Kunnen de hulpverleners zelf ook is naar 112 bellen  :P

Verder laten mensen hun CV toch ook niet aanleggen door een bankdirecteur? Vak mensen zijn nodig om de storingen op te lossen en het systeem uiteindelijk over te kunnen dragen aan de systeem beheerders. Is het raar als mijn mening is dat die systeem beheerders dan wel ingewerkt moeten worden door die technici zodat die de eerste lijn problemen op kan lossen en bij meer problemen de vakman weer om de hoek komt kijken. Vele bedrijven ontslaan hun vakmensen en technici maar vergeten dat die er voor een reden waren. Iedereen kan iets verkopen maar mijn idee is dat de klant tevreden moet zijn en problemen zijn nodig om naar een oplossing te kunnen zoeken...

Offline Dickiedick

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #54 Gepost op: 11 september 2009, 10:12:14 »
Citaat van: "Dappie"
Sommige opmerkingen zijn leuk om te lezen.

Knip in standaardverhaal op technisch niveau

Begin eens met denken vanuit de gebruiker, in plaats vanuit de o zo prachtige techniek! Ben je nu zo blind of begrijp je echt de strekking van voorgaande berichten niet?

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #55 Gepost op: 11 september 2009, 10:15:53 »
Even vanuit mijn functie als moderator, ik vind dat de toon wel even gematigd mag worden.

Offline Dickiedick

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #56 Gepost op: 11 september 2009, 13:28:48 »
Citaat van: "Johan Beck"
Even vanuit mijn functie als moderator, ik vind dat de toon wel even gematigd mag worden.

Sorry Johan, je hebt gelijk. Beetje ongelukkig geformuleerd. Ik word kennelijk gewoon niet begrepen.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #57 Gepost op: 11 september 2009, 14:50:58 »
Citaat van: "Dickiedick"

Arme gebruikers........ :(

Wat heeft dat met de beheerders te maken?

Offline Dappie

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #58 Gepost op: 2 oktober 2009, 20:09:21 »
"Begin eens met denken vanuit de gebruiker, in plaats vanuit de o zo prachtige techniek! Ben je nu zo blind of begrijp je echt de strekking van voorgaande berichten niet?"

Deze techniek is helemaal niet zo moelijk als jullie denken  ;)  maar als je niks met techniek hebt kan het allemaal moeilijk en log lijken. Training en instellingen leren dat is naar mijn mening (ook na het lezen van de opmerkingen) nog altijd het belangrijkste van alles waarbij de achterliggende techniek helemaal niet uit maakt voor de eindgebruiker omdat die enkel de porto en andere zo genoemde rand apparatuur moet begrijpen en bedienen. Om nu dan het hele systeem uit te gaan leggen heeft geen zin omdat het gebruik door de eindgebruiker daar niet beter van zal worden. Dat het hele systeem technisch is lijkt me logisch maar dat was het oude analoge systeem ook en daar hoorde je niemand die het systeem af ging lopen kraken.

Ik ben een onafhankeijke partij die mijn kennis van techniek gebruikt en zo tot mijn beoordeling komt dat het digitale systeem op zich vele voordelen heeft. De waterdichtheid is een bewezen begrip waar we als Nederland trots op mogen zijn. Om er nog is 1 op te noemen kom ik uit bij het begrip dat de onderliggende hulpverleners nu makkelijker met elkaar kunnen communiceren en dus beter kunnen samenwerken dan met het analoge systeem. Voor de mensen die zich niet kunnen voorstellen waarom dit een groot voordeel is bij bv een vuurwerk ramp heeft het geen zin om daar verder op in te gaan omdat die mensen hier toch wel tegen zijn en ergens gewoon graag mee hadden willen luisteren.  :)  Ook een groot voordeel is dat de hulpverlener nu langer zijn handen vrij heeft om hulp te kunnen verlenen  ;)

Dat er nog altijd nieuwe leveranciers bij moeten komen om alle juiste rand apparatuur te leveren om zo beetje bij beetje bij een perfect systeem te komen is naar mijn idee een groot voordeel. Dat de feedback vanaf de eindgebruiker via een technici bij de leverancier terecht moet komen om zo een beter product MKII te kunnen produceren is dus een onderdeel van de invoering van dit systeem. Ik kan er bijna een pijl op trekken dat tegen die tijd helemaal niet meer over de nadelen gepraat zal worden. Ik denk zelfs dat er dan niet meer over dit systeem gepraat zal worden en dat zegt ik vanuit de ervaring dat je in de techniek enkel iets te horen krijgt als het niet goed is en niemand is iets zal zeggen als het wel goed gaat.

Feedback en training blijft dus de oplossing voor vele problemen om zo tot het perfecte eindproduct te komen.

I rest my case...

Offline Dickiedick

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #59 Gepost op: 2 oktober 2009, 20:33:20 »
Wat heeft dat met de beheerders te maken?

Technici zijn er zat, meer dan overvloedig. Wellicht is het daarom dat er niet vanuit een a-technische gebruiker wordt geredeneerd. Iedereen doet krampachtig zijn best om vanuit een technische visie het systeem de hemel in te prijzen. Maar verkoop nu eens het gegeven dat vier collega's in een panieksituatie even afspreken wie zijn sleutel indrukt? Oh. dat mag niet. Nou stuur er dan 3 zonder en 1 met porto het veld in.... :? En dan heb ik het nog helemaal niet over de brandweerproblemen, waardoor er overal in het land korpsen teruggaan naar de analoge porto. Dat doen ze niet omdat ze C2000 vertrouwen. Er is hoe dan ook nog een lange weg te gaan. Oh en kom niet opnieuw met het afluisteren aanzetten, daar heb ik het beslist niet over. :x