Deze avond heb ik alle berichten is even zitten doorlezen. Wat ik als groot voordeel zie zien andere weer als nadeel.
Dat het systeem ten eerste niet af te luisteren is kan n.l. bijdragen aan de veiligheid van de hulpverleners. Volgens mij is er aardig wat geweld geweest, tegen wat voor soort hulpverlener dan ook en ik denk dat dit de aankomende jaren zal gaan groeien. Wat dan heel handig hieraan is dat de communicatie veilig kan verlopen en daarmee bedoel ik zonder dat er in korte tijd meer mensen opgetrommeld kunnen worden want ook het publiek en de burgers kunnen snel met elkaar communiceren.
Dat een nieuw systeem wat haken en ogen heeft lijkt mij vrij logisch. De hulpverleners moeten wennen aan hun nieuwe apparatuur net zoals bv een DJ die ipv platen een CD staat te draaien. De eerste CD spelers waren bv helemaal nog niet zo goed als dat ze nu zijn en zo zie je dat er na verloop van tijd diverse opvolgers zijn gekomen. Dat dus ook met zo een communicatie systeem waarbij het van belang is dat de hulpverleners dit met hun ogen dicht weten te bedienen. Hiervoor is natuurlijk oefenen belangrijk, zodat er een alternatief gevonden kan worden voor gevallen wanneer er veel communicatie heen en weer moet gaan. Meld knoppen, SOS signalen zijn allemaal heel handig als je weet hoe je deze apparatuur moet bedienen. Ook lijkt het mij waarschijnlijk dat er meerdere kanalen in te stellen zijn voordat er paniek uit zal breken, net als bv de voorkeuze nummers die je in kan stellen bij je mobiel. Als er op zo een manier getest gaat worden of er bij een volledige bezetting voldoende heen en weer gepraat kan worden en welk kanaal op 1,2,3 enz moet komen, wat weer in prioriteiten op te bouwen is, dan weet je dat er bij geen signaal er op het volgende nummertje gedrukt moet worden. Het uitzenden van 10 SOS berichten vanaf het zelfde strand heeft weinig tot geen zin als enkel de laatste aan zal komen.
Verder vraag ik mij af of het niet het afschuiven van de problemen is, hoe kan het zo zijn dat bv ME opgeroepen is terwijl zij bv helemaal niet opgeroepen zijn en de schuld hiervan uiteindelijk aan het C2000 systeem gegeven is

Ik begrijp dat niemand de dood van die gast op zijn geweten wil hebben en dat het mens eigen is om dit wel te willen. In de tijd die er verloren is gegaan had naar mijn mening beter een oefening kunnen plaats vinden hoe snel en juist met elkaar te kunnen communiceren

dus een training! Apparatuur aan en uit zetten moet daar ook een onderdeel van zijn omdat analoog anders is dan digitaal. Ergens zijn mensen altijd al vel geweest tegen verandering maar soms zijn de nieuwe technieken beter als er uiteindelijk goed mee gewerkt kan worden. Dat er zenders bij moeten komen of andere ontvangers toch beter zijn om bv door een brandweerman te kunnen gebruiken tijdens brand dat zijn bijzaken die ook op te lossen zijn. Lang leve de testfase
Goed het is een lang verhaal geworden en de IBC komt er weer aan waarbij ik nu wel een doel heb om te kijken of er in de tussentijd al iets gemaakt is om deze problemen op te lossen

wel goed dat iedereen zijn frustratie hier kwijt kan en het voor technische mensen meteen duidelijke feedback is

positief bekijken zoiets bedenk ik mij altijd maar...