Auteur Topic: Diamond D-777: welke connectoren?  (gelezen 7083 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline gene

• Beginnend Lid
  • **
Diamond D-777: welke connectoren?
« Gepost op: 28 augustus 2009, 17:07:10 »
Ik heb een 780XLT en een D-777 erbij genomen. Denk dat een RG213 volstaat. Echter weet ik niet helemaal goed watvoor connectoren ik nu exact nodig heb..help! (liefst ook waar ik ze kan aanschaffen).
 :)

PD1EU

• Gast
Re: Diamond D-777: welke connectoren?
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2009, 17:42:47 »
Vul in je profiel even in waar of in welke omgeving je woont,dat maakt het geven van tips wat eenvoudiger.. ;)

-Ed

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2009, 20:12:04 »
Citaat van: "gene"
Ik heb een 780XLT en een D-777 erbij genomen. Denk dat een RG213 volstaat. Echter weet ik niet helemaal goed watvoor connectoren ik nu exact nodig heb..help! (liefst ook waar ik ze kan aanschaffen).
 :)

Tot een meter of 10 zou ik Aircell-7 coax gebruiken, met bijbehorende connectoren (PL259 aan de antenne, BNC aan de scanner). Dat heeft vrijwel dezelfde [edit: zelfs iets betere] specificaties als RG213 maar is slechts 7 mm dik.

-Rene

Offline chris 61

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2009, 20:25:51 »
Hallo mannen:

Met deze aircell 7 en de connectoren en de D777 werk ik ook en naar volle teveredenheid,met de laatste lancering van de space shuttle luid en duidelijke comms gehoord die door andere luisteraars met andere coax en connectoren en antenne slecht te ontvangen waren :?  en hemelsbreed nog geen 20km bij mij vandaan zaten :) .

Groet:Chris
ubc780xlt truncktracker,ubc9000xlt,ubc200,kenwood r5000,long wire antenne,discone,D777,x50n

Offline gene

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2009, 21:03:36 »
Oke, dus aircell 7, pl259 en BNC. Kan ik dit ergens kant en klaar (of laten doen) bestellen?

Offline PA2HP

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2009, 21:44:47 »
Bij JBE Breda zetten ze volgens hun website voor 5 euro per connector de zaak aan elkaar.(montagekosten dus)connectors zelf komen hier nog bij...

Offline gene

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2009, 22:44:52 »
Goede optie. Alleen vind ik 10 euro montagekosten + 7,50 verzendkosten wat 'opvallend' in vergelijking met een kabel , die zelf bij elkaar dan 9,50 kost (dan heb ik het over 1 meter aircell 7 + beide connectoren). Al haal je het natuurlijk niet om de hoek bij de supermarkt, maar ik ben benieuwd of er nog meer webshops met dit assortiment beschikbaar zijn.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2009, 00:00:34 »
Een beetje kwaliteitsconnector kost al snel 8 euro per stuk.

Ik wil ze er ook wel voor je op zetten, maar dan kost je dat een kratje Warsteiner. ;) (dan ben ik duurder dan JBE...)

Je kan het ook zelf proberen. Als je het nooit heb gedaan kost het je een paar connectoren of een rolletje desoldeerlitze.

Een tip:

Niet bezuinigen op kabel, connectoren en correcte assemblage.

PD1EU

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2009, 07:44:37 »
dan heb ik het over 1 meter aircell 7

Je wilt dus de antenne binnenshuis gebruiken,jammer,want deze antenne komt pas tot zijn recht als je die buiten,op aardige hoogte,
en met een vrij "zicht" plaatst.

-Ed

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2009, 07:56:38 »
dan heb ik het over 1 meter aircell 7

Voor die lengte kun je net zo goed RG58 gebruiken. En inderdaad: zonde van de investering als je deze antenne binnenshuis gaat gebruiken. Ik denk dat dit tot een teleurstelling leidt.

Offline gene

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2009, 12:03:51 »
Ik wil de antenne helemaal niet binnenhuis gebruiken, dat lijkt mij niet heel zinvol. Ik was gewoon even verbaasd over de prijs :) Ik ben altijd in de veronderstelling dat kabels maar een paar euro's kosten, maar deze koop je helaas niet even om de hoek. Moet namelijk iets van 10m hebben in totaal.

Het probleem is wel dat de connectoren vooraf erop gezet worden. Dat is wel lastig, aangezien de kabel door een muur heen moet. Zonder de connectoren er eerst op, is dat een stuk lastiger. IS het zo lastig, om de stukken er zelf op te solderen?

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2009, 12:42:23 »
Het is een kwestie van de onderdelen (omhulsel, wartel, ring, rubber) in de juist volgorde over de kabel schuiven en het juist aanstrippen van de kabel (kan je op internet vinden). Daarna de tip van de connector over de kern van de kabel schuiven (niet voorsolderen anders wordt het te dik) en daarna de tip goed verhitten. Dan laat je het soldeertin in het gaatje vloeien. Goed verhitten is belangrijk, anders krijg je allemaal brokken op de tip waardoor de connector niet geassembleerd kan worden. Als laatste de onderdelen in de connector stoppen en deze aandraaien met twee steeksleutels.

PD1EU

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2009, 14:47:32 »
IS het zo lastig, om de stukken er zelf op te solderen?

Een soldeerbout van minimaal 40W is toch wel een eerste vereiste.
Montage/handleidingen vindt je hier.
Veel mensen zijn een beetje benauwd voor dit klusje,maar met de goede spullen en wat geduld is het goed te doen.
Laat je niet verleiden tot het aanschaffen van goedkope coaxkabel en connectoren.

-Ed

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2009, 20:04:18 »
Ik soldeer altijd of met 15 Watt (fijne punt) of met 18 Watt (grove punt). Gaat beiden prima.

PD1EU

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2009, 20:32:09 »
Citaat van: "Remon"
Ik soldeer altijd of met 15 Watt (fijne punt) of met 18 Watt (grove punt). Gaat beiden prima.

Het kan wel, maar echt lekker doorvloeien lukt je pas met wat meer vermogen.Voor een ongeoefend persoon wordt het meestal maar plakwerk.
Vooral bij dikkere coax kom je dan toch echt vermogen tekort en is 40W toch wel het minimum.(loodhoudende tin in mijn geval !!!)

-Ed