Auteur Topic: dx10 pro  (gelezen 13489 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Shorty

• Gevorderd Lid
dx10 pro
« Gepost op: 17 augustus 2009, 14:12:46 »
Hi allemaal,

Ik heb sinds een korte tijd een Dx 10 pro aan mijn ontvanger AR5000 hangen, ondertussen al weer de derde, iedere keer weer omgeruild, Service van RF Sys was iedere keer perfect!! zegt het voort daar ligt het echt niet aan..... de ontvangst is ronduit bagger.. zwak signaal en veel ruis... RNW op 9.985 AM gaat goed en enkele andere stations in de buurt,  OOK als ik hem aan een andere ontvanger, R1000, hang... Ik denk er daarom hard aan om compleet af te zien van aktieve antennes en terug te gaan naar longwire...

Ik heb de afgelopen tijd alles nagekeken: kabel, pluggen, setup.. noem maar op.. kben redelijk radeloos!

Of moet ik die DX 10 ook nog appart aarden, dikke kabel naar een aardpin oid?

Grtz

Shorty
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

exLid057

• Gast
Re: dx10 pro
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2009, 15:27:11 »
Aan het aarde lig het niet, doe eens een stukje kabel in de plug van je ontvanger, hoor je dan wel wat ? zo niet kan het mogelijk weer aan de antenne liggen. Voor welke reden heb je die antenne nu al drie keer trug gestuurd ? heb je de zelfde trug gekregen of een nieuwe ?

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2009, 16:28:17 »
Ik ken die antenne niet, maar wel het principe. Om de antenne te laten versterken moet er voedingspanning via de coaxkabel naar de antenne toe gevoerd worden. Meestal zit er dan beneden een doosje om de voedingsspanning op je coax te zetten en het ontvangen en versterkte signaal van dezelfde coax af te takken en naar de ontvanger te voeren. De voedingsspanning komt meestal van een grote 230V connector waarin een complete voeding is ingebouwd. Kan je op een of andere manier met een simpele voltmeter controleren of de voeding de juiste voltage afgeeft? Verder mag op de plug van je ontvanger geen spanning staan tussen buitenmantel en kern van de coax. Is dat wel het geval, dan laat je mogelijk een zekering springen bij het aansluiten van de antenne op je ontvanger en zal de antenne nooit kunnen versterken. Er moet dan een condensator in het doosje zitten die de voedingsspanning verwijderd van het ontvangen signaal. Mogelijk zit die condensator er wel, maar is die stuk. Ik ken je technische kennis niet, daarom probeer ik het zo simpel mogelijk te vertellen.

Offline Shorty

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2009, 12:46:05 »
Bedankt all,

RNW komt hier 10/10 binnen (omg. Bayonne Biaritz) via DX 10 op AR5000 en even luid, zelfde signaal, op R1000 met 1 mtr ijzerdraadje.

Verder ontvang ik niets op HF... noch Shannon noch Volmet stations...

Middengolf, plenty op de AOR, en via de ijzerdraad idem maar zwak.I

Wie het weet mag het vertellen

Shorty
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Offline Shorty

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2009, 14:11:32 »
Me again,

Alleen sterke AM zenders, nu bv op 9.8400 een, treurige.. wat een muziek..  Turkse zender die vol binnenkomt, ontvang ik op HF, de rest is bagger en ik begin redelijk radeloos te worden omdat ik, denk ik, alles heb geprobeerd...

Shorty.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2009, 14:42:15 »
Op de R1000 heb je toch wel de langdraad op het juiste steekklemmetje gezet en de schuifschakelaar naar rechts? De verzwakker rechts bovenaan op het front staat toch wel op 0 DB?

Offline Shorty

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2009, 17:16:51 »
Ja ja, die r1000 ken ik door en door...

bedankt toch

Shorty

Offline Shorty

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2009, 19:34:24 »
Vanmorgen om 04:30 heb ik maar weer eens mijn aor5000 geprobeerd en wat dacht je wat.. perfecte ontvangst... incl NY op 6.604 USB.... Dwz 's nachts werkt het goed maar overdag en 's avonds is er storing op hf... iemand die toevallig een oplossing heeft??? of zijn daar filters voor ??

Txs

Shorty

exLid057

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2009, 19:39:09 »
Citaat van: "Shorty"
Vanmorgen om 04:30 heb ik maar weer eens mijn aor5000 geprobeerd en wat dacht je wat.. perfecte ontvangst... incl NY op 6.604 USB.... Dwz 's nachts werkt het goed maar overdag en 's avonds is er storing op hf... iemand die toevallig een oplossing heeft??? of zijn daar filters voor ??

Txs

Shorty

Waar heb jij je antenne bevestig ?

Offline Shorty

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2009, 08:26:40 »
??? hoe bedoel je dat?

Shorty

exLid057

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2009, 20:04:38 »
Citaat van: "Shorty"
??? hoe bedoel je dat?

Shorty

Zit die aan een paal op het dak, of achter in je tuin, of ergens mogelijk op zolder.

skourre

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2009, 09:31:32 »
ik heb al een tijdje de dx10 gewoon(geen pro)in gebruik en ben er zeer tevreden over.wel is het zo dat ie veel verticale storing oppikt.dus tvs e.d.maar alle signalen komen erg goed binnen en doen haast niet onder voor mijn bazooka 2 x 10 meter op zolder en een langdraad met balun buiten van 10 meter.ik ben elke keer erg verbaasd over dit kleine antennetje.wel de voeding goed aansluiten en de antenne niet idioot hoog ophangen.wel boven het stoor niveau dus bij mij hoger als 8 meter op het dak.ik vermoed dat je voeding niet helemaal klopt.meet dat eens aan de goede kant zou ik zeggen.naar de antenne toe.
aarde is een goede zaak.bij mij is ie aan de cv geaard.via de ontvanger.een frg-100 in dit geval.

skourre

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2009, 14:13:46 »
Als je de plaats hebt zou ik altijd voor een draadantenne gaan, b.v. RF Systems longwire balun, of uiteraard dipool als je in bepaalde band geinteresseerd bent en de antenne kwijt kunt.

Heb hier zelf een RF Balun met ong. 10 mtr. draad in de nok op zolder hangen; die Volmet stations mogen dan geen enkel probleem geven op welk tijdstip van de dag dan ook (rekening houdend met tijdstip/band).

Shannon krijg ik met breinaald in de antenne connector nog wel door.
Heb twee oudere k.g. ontvangers, nl. NRD515 en IC-R71E.

Btw heb hier ook nog een aktieve antenne, nl. de Dressler ARA30, doet 't 's-nachts wel aardig, dus als TV's, PC's etc. hier in de buurt uitgeschakeld zijn.

Offline Tom(zulu10)

• Top Lid
    • Capcodes P2000 Nederland / Brandweer-roepnummers
« Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2009, 15:24:37 »
Citaat van: "jomaco"
Heb hier zelf een RF Balun met ong. 10 mtr. draad in de nok op zolder hangen; die Volmet stations mogen dan geen enkel probleem geven op welk tijdstip van de dag dan ook (rekening houdend met tijdstip/band).

En heb je daar geen antenne tuner tussen staan?
Lees namelijk op andere forums dat dat voor een langdraad antenne de ontvangst een  heel stuk verbeterd.

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2009, 21:58:45 »
Citaat van: "Tom(zulu10)"
Citaat van: "jomaco"

En heb je daar geen antenne tuner tussen staan?
Lees namelijk op andere forums dat dat voor een langdraad antenne de ontvangst een  heel stuk verbeterd.

Nee, inderdaad, geen antenne tuner ertussen.

Mocht je ook willen zenden op zulke antenne dien je uiteraard een antenne tuner te gebruiken,
maar dan kun je ook niet veel met de RF balun, geloof dat er max. 10 W. doorheen mag (nooit geprobeerd hier).