Auteur Topic: UBC3500XLT Close Call tegenvaller  (gelezen 9889 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline erwiet

• Nieuw Lid
  • *
UBC3500XLT Close Call tegenvaller
« Gepost op: 5 juli 2009, 10:24:30 »
Gisteren heb ik mijn UBC3500XLT getest op een airshow. Ideale plaats toch om de Close Call functie uit te proberen.
Het kon echter geen grotere tegenvaller zijn. Ik heb slechts 1 frequentie opgepikt (demo team), terwijl er continue radioverkeer was met de toren, grond en andere die ik tijdens het scannen ontving.

Doe ik iets verkeerd? Of kan het zijn dat de Close Call functie op mijn scanner niet naar behoren werkt. Ik ben eerlijk gezegd een beetje ongerust. Ik heb geen andere scanner met een Close Call functie, dus ik heb geen referentiepunt om te vergelijken.

Heeft iemand al hetzelfde meegemaakt?

Offline Remon

• Top Lid
Re: UBC3500XLT Close Call tegenvaller
« Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2009, 14:56:24 »
Ja, met close call in het algemeen, dus niet specifiek voor de 3500XLT:

Mij mij thuis, vlakbij de Gerbrandy toren in Lopik/IJsselstein, doet close call niks als de zendende partij zich verder dan (pak 'm beet) 10 meter afstand van de scanner bevindt. Dit omdat de close call functie zich vast wil zetten op een omroepfrequentie (radio, tv), maar deze signalen te breed zijn, waardoor de scanner op deze frequenties blijft zoeken en de rest negeert.

Kon ik destijds testen door een speciaal trucje met de 72XLT. Met een bepaalde toetscombinatie kan je namelijk een frequentieteller tevoorschijn toveren op die scanner.

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 5 juli 2009, 15:40:06 »
Citaat van: "Remon"
Ja, met close call in het algemeen, dus niet specifiek voor de 3500XLT:

Mij mij thuis, vlakbij de Gerbrandy toren in Lopik/IJsselstein, doet close call niks als de zendende partij zich verder dan (pak 'm beet) 10 meter afstand van de scanner bevindt. Dit omdat de close call functie zich vast wil zetten op een omroepfrequentie (radio, tv), maar deze signalen te breed zijn, waardoor de scanner op deze frequenties blijft zoeken en de rest negeert.

Kon ik destijds testen door een speciaal trucje met de 72XLT. Met een bepaalde toetscombinatie kan je namelijk een frequentieteller tevoorschijn toveren op die scanner.

Maar met de 3500 is het mogelijk om de CC zo in te stellen dat hij de radioband overslaat. is dat geen optie? Enneh... Wat is die combinatie??  ;)
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2009, 16:29:53 »
Staat ook in de handleiding: de effectiviteit van de CC is erg afhankelijk van de sterkte van de signalen in de omgeving, ook van de ongewenste zenders. Valkbij een DVB-T zender is de CC haast nutteloos bijvoorbeeld.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline erwiet

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2009, 19:33:26 »
Dank voor de snelle antwoorden. De combinatie voor de frequentieteller is: hold down 3, 0 (zero), HOLD en schakel de scanner aan. 4 toetsen indrukken dus, hehe. Wat kan je eigenlijk doen met die frequentieteller?

Echt een teleurstelling die close call. Ik wou eerst naar de airshow gaan zonder voorgeprogrammeerde frequenties (ik had ergens gelezen dat close call zeker op airshows een absolute must is...) en zo frequenties ontdekken... gelukkig ben ik dan voorziend geweest.

Ook thuis vang ik alleen radiostations op (beetje saai).

Wat ik raar vind is dat je overal op het net goede commentaren leest over die CC en weining of geen slechte. Hopelijk is er geen "bug" in mijn scanner. Binnenkort koopt een vriend van me dezelfde scanner, dus dan kan ik wel testen of het aan mijn toestel ligt of dat de CC daadwerkelijk slecht is.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 5 juli 2009, 19:39:59 »
Vaak zijn resultaten en bevindingen wel bekend in een bepaalde woonplaats. Als je die in je profiel invuld Erwiet, dan kan iemand je sneller van advies dienen.

Offline Scanfreak

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 5 juli 2009, 20:16:21 »
Ik had tijdens de airshow op Volkel toch een paar keer een cc hit van overvliegende toestellen met mijn UBC72, viel mij helemaal niet tegen :P .
De 3500 is nu eenmaal wat minder gevoelig als de 72, maar het heet bovendien niet voor niets close call.
Groeten Paul

Gert Jan

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2009, 21:23:37 »
Citaat van: "erwiet"
Dank voor de snelle antwoorden. De combinatie voor de frequentieteller is: hold down 3, 0 (zero), HOLD en schakel de scanner aan. 4 toetsen indrukken dus, hehe. Wat kan je eigenlijk doen met die frequentieteller?

Echt een teleurstelling die close call. Ik wou eerst naar de airshow gaan zonder voorgeprogrammeerde frequenties (ik had ergens gelezen dat close call zeker op airshows een absolute must is...) en zo frequenties ontdekken... gelukkig ben ik dan voorziend geweest.

Ook thuis vang ik alleen radiostations op (beetje saai).

Wat ik raar vind is dat je overal op het net goede commentaren leest over die CC en weining of geen slechte. Hopelijk is er geen "bug" in mijn scanner. Binnenkort koopt een vriend van me dezelfde scanner, dus dan kan ik wel testen of het aan mijn toestel ligt of dat de CC daadwerkelijk slecht is.

Neem eens een 72xlt mee naar zo'n airshow.
Zal je nog verbazen wat die dingen oppikken, is al eens besproken dat de cc van andere types wat minder tot heel wat minder blijken te werken.

Offline erwiet

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2009, 22:07:51 »
Citaat van: "Gert Jan"
Neem eens een 72xlt mee naar zo'n airshow.
Zal je nog verbazen wat die dingen oppikken, is al eens besproken dat de cc van andere types wat minder tot heel wat minder blijken te werken.

Misschien koop ik me er wel een. Maar ik zal toch eerst het topic over cc van de andere lezen  :P

Offline erwiet

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2009, 22:09:56 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Vaak zijn resultaten en bevindingen wel bekend in een bepaalde woonplaats. Als je die in je profiel invuld Erwiet, dan kan iemand je sneller van advies dienen.

De airshow was in Koksijde en ik stond op een weggetje naast het begin van RWY 29. Behoorlijk dicht bij de vertrekkende vliegtuigen.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 6 juli 2009, 17:19:14 »
Ik kon met mijn 3500 zonder probleem de frequenties uitlezen (met close-call)
van een Motorola portofoon van mijn buurman zo'n 50 meter verderop.
Als je een omroep signaal ontvangt moet je deze direct out-locken.
Ik krijg zelfs wel eens een babyfoon.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline erwiet

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 6 juli 2009, 20:09:54 »
Citaat van: "Janos"
Ik kon met mijn 3500 zonder probleem de frequenties uitlezen (met close-call)
van een Motorola portofoon van mijn buurman zo'n 50 meter verderop.
Als je een omroep signaal ontvangt moet je deze direct out-locken.
Ik krijg zelfs wel eens een babyfoon.

Binnenkort ga ik naar Fairford (ik moet nog uitpluizen wat het scanner beleid is in de UK) en daar kan ik mijn 3500xlt een tweede maal testen op CC. Ik zal dan terug mijn ervaringen hier rapporteren.

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #12 Gepost op: 7 juli 2009, 05:38:15 »
Mijn ervaring is best positief. Het ligt er natuurlijk aan hoe sterk de zender is waar de CC op reageerd. De radioband heb ik uit staan, dus die pakt 'tie niet. Afgelopen weekend waren de TMF-awards hier op de kade. De verkeersbegeleiders pakte die op enkele tientallen meters. Als ik over de A15 rijdt in de Botlek geeft hij (in de auto op kleine antenne) de datafrequenties van de smartnetten van de Esso en Deltalinqs, op enkele honderden meters...
Dus het is net wat je wil... Verder vind ik de 3500 een goede scanner met veel mogelijkheden.
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline scirocco60

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2009, 21:18:42 »
vorige week stond ik in amsterdam noord met mijn 3500.
pakweg 5 meter van een verkeersregelaar mijn cc reageerde ook niet.
toen ik op pmr ging scannen had ik ze meteen.
toch vreemd die close call.
gr ron
aor 8000 optoscan535 realistic 2035 mts2100 gp300 gp 600 discone  X30 uniden 3500

Offline John R

• Gevorderd Lid
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2009, 06:02:57 »
Ik heb zelf wel geen UBC 3500 maar AM zenders zenden toch op een ander manier singaal uit dan FM zenders ? Mogelijk dat dit een probleem is ? Mijn frequentie counter pakt overigens geen AM zenders.

Altijd vervelend als je wat nieuws koopt en het voldoet niet aan je verwachtingen.

groet John R