Auteur Topic: Advies voor afstandsbediening ca 430 Mhz  (gelezen 2635 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Harold

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 173
Advies voor afstandsbediening ca 430 Mhz
« Gepost op: 17 mei 2009, 20:19:45 »
L.S.
Ik gebruik sinds kort op mijn boot een draadloze afstandsbediening, ze werkt op ca 430 MHz.
Het kastje heb ik ingebouwd, binnen in de aluminium opbouw, in een houten kast.
Optioneel kan op de ontvanger een extra antenne (BNC aansluiting) worden geplaatst.
Momenteel maakt de ontvangst, met of zonder antenne niet uit, zelfs niet met een oude scanner anntenne aan een lange kabel!!

De te overbruggen afstand valt een beetje tegen, hoe kan ik het beste verlengen?
    wat voor antenne?
    Kan ik splitsen en 2 antennes aansluiten?
    wat voor kabel?

Alvast bedankt voor jullie tips!
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4924
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Advies voor afstandsbediening ca 430 Mhz
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2009, 21:02:51 »
Citaat van: "Harold"
Alvast bedankt voor jullie tips!

Over de muur ermee! De 430 MHz-band is primair toegewezen aan zendamateurs. Dat er speelgoedtoepassingen als el-cheapo draadloze koptelefoons en afstandsbedieningen werken in deze frequentieband is een grote vergissing.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 756
Re: Advies voor afstandsbediening ca 430 Mhz
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2009, 08:07:13 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Harold"
Alvast bedankt voor jullie tips!

Over de muur ermee! De 430 MHz-band is primair toegewezen aan zendamateurs. Dat er speelgoedtoepassingen als el-cheapo draadloze koptelefoons en afstandsbedieningen werken in deze frequentieband is een grote vergissing.

Maar, uit mijn blote hoofd, is e.e.a. wel officieel toegestaan in deze band. Of je dat nou leuk vindt of niet ;-)

@Harold: zou het niet zo kunnen zijn dat het aluminium kastje teveel signaal van het zendertje tegen houdt?

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Advies voor afstandsbediening ca 430 Mhz
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2009, 18:45:14 »
Als je op zeker wilt spelen zou ik er een echte model besturing inbouwen Harold, voor een boot is dat geloof ik de 40 MHz band.
Het stukje SRD in de 70cm band is voor speelgoed, en niet voor serieuze model besturingen.
Het mag, daar heeft Edwin gelijk in, maar je zult storing kunnen verwachten en moeten accepteren.
Zendamateurs hebben daar de primaire status, en als wij daar 400 W in de lucht zetten, blijft er van dat SRD signaaltje niet veel over  ;)
Dat de te overbruggen afstand tegen valt is wel te verklaren, SRD staat niet voor niets voor "Short Range Devices"

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 756
Re: Advies voor afstandsbediening ca 430 Mhz
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2009, 20:35:17 »
Volgens mij heeft Harold een afstandbediening op zijn boot en gaat het niet om een afstandbediening voor een modelboot.

Hier http://www.samenkopen.net/action/159821 wordt momenteel allerlei leuk 70 cm. spul aangeboden ;-) . Sorry, allerlei afstandbedieningen die werken in die onwijs drukke 70 cm. band :-)

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Advies voor afstandsbediening ca 430 Mhz
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2009, 20:45:01 »
Dan heb ik dat inderdaad volledig verkeerd geïnterpreteerd, het gaat dus om een afstandbediening voor het in-/uit schakelen van apparaten.
Persoonlijk zou ik die om de zelfde redenen die ik eerder al aangaf NOOIT aanschaffen op 433 MHz, koop iets wat in de 868 MHz werkt, veel betrouwbaarder.
433 MHz is volledig verziekt met allerlei troep.
73 es gud dx de eric pe7eb k

PD1EU

  • Gast
Re: Advies voor afstandsbediening ca 430 Mhz
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2009, 21:30:47 »
Het gaat om het bereik Eric en ik weet niet of die 868-MHz apparatuur verder reikt ?
Ik heb ze bij de grotere vestigingen van praxis wel gezien met een ruim assortiment dus dat is het probleem niet.
Het merk is me helaas helemaal ontschoten anders had ik de link wel geplaatst.
Hebben beide een maximaal vermogen van 50-mW vraag ik me ook af.

Ed.

PD1EU

  • Gast
Re: Advies voor afstandsbediening ca 430 Mhz
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2009, 10:02:17 »
De overheid heeft een regeling voor het gebruik van frequentieruimte voor dit soort toepassingen;
http://wetten.overheid.nl/BWBR0023553/B ... 10-04-2009
De 868-MHz band staat dus een wat groter vermogen toe.

Ed.