Auteur Topic: Slecht ontvangst, wat is het probleem?  (gelezen 10842 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: Slecht ontvangst, wat is het probleem?
« Reactie #15 Gepost op: 25 april 2009, 19:19:43 »
Citaat van: "skourre"
ik gebruik aircell 7. koop eventueel wel de geschikte pluggen erbij.

Een prima keuze. En laat dat ' eventueel'  maar weg: bij deze kabels moet je de passende pluggen kopen, anders blijft het behelpen.

Offline MarkRasing

• Gevorderd Lid
« Reactie #16 Gepost op: 26 april 2009, 16:33:58 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Leen Ansems"
Je kan beter gelijk beginnen met iets goeds en daar wat extra voor moeten betalen dan met slechter en goedkoper materiaal. Hoe beter je antenne-installatie, des te meer hoor je en dat geeft plezier in de hobby.

En als je toch bezig bent, is het de moeite waard om een echte ontvanger aan die antenne-installatie te hangen, en geen goedkope scanner ;)

How How How, leg mij dan maar is uit wat er zo slecht is aan een USC-230 als 14 jarig jochie dat niks van scanners afweet, zover ik heb begrepen en gemerkt is hij voor mij op dit moment prima geschikt omdat ik hem graag meeneem :P
Mark

USC-230

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #17 Gepost op: 26 april 2009, 18:54:51 »
Citaat van: "markknark"
How How How, leg mij dan maar is uit wat er zo slecht is aan een USC-230 als 14 jarig jochie dat niks van scanners afweet, zover ik heb begrepen en gemerkt is hij voor mij op dit moment prima geschikt omdat ik hem graag meeneem :P

Niets mis mee hoor. Wat ik probeerde aan te geven is, dat het altijd beter kan. Dikkere kabels, grotere antennes, betere ontvangers. Allemaal afhankelijk van je ambities en budget.

Offline MarkRasing

• Gevorderd Lid
« Reactie #18 Gepost op: 27 april 2009, 09:55:56 »
Ik kan maximaal 500 euro in 1 jaar bij elkaar sparen en dan moet ik toch wel geluk hebben, hoop binnenkort een baantje te vinden. Dan zal ik ook beer spul kunnen kopen ;)

Stel ik zoek naar iets van maximaal 500 euro, wat zou je mij aanraden? :P
Mark

USC-230

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #19 Gepost op: 27 april 2009, 16:35:24 »
Hoi Mark,

De meest gemaakte fout is de mooiste en duurste ontvanger/scanner kopen die men maar kan vinden, het liefst met zoveel mogelijk toeters, bellen en knopjes waarmee je functies kunt aan- en uitzetten die je nooit gebruikt.

Mijn advies op dit moment:

Spaar eerst voor een goede antenne, ik ga je daar geen type voor geven, ik ben een zendamateur, geen ras scannerluisteraar. Er zijn anderen op dit forum die je daar een beter advies in kunnen geven dan ik.
En zet deze antenne als het mogelijk is zo hoog mogelijk buiten neer, dan win je al heel veel.
Verbind deze antenne met de best mogelijke coax kabel die je kunt betalen en goede kwaliteit connectoren met je huidige UCS-230.
Je zult mijns inziens dan al heel wat meer horen.

Al luisterende kan je dan verder sparen voor eventueel een andere scanner, maar je hebt dan alle tijd om daar eens rustig naar uit te kijken, en eventueel met hulp van anderen de specificaties van de scanner(s) te beoordelen.

Suc6,

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline MarkRasing

• Gevorderd Lid
« Reactie #20 Gepost op: 27 april 2009, 16:39:50 »
Citaat van: "PE7EB"
Hoi Mark,

De meest gemaakte fout is de mooiste en duurste ontvanger/scanner kopen die men maar kan vinden, het liefst met zoveel mogelijk toeters, bellen en knopjes waarmee je functies kunt aan- en uitzetten die je nooit gebruikt.

Mijn advies op dit moment:

Spaar eerst voor een goede antenne, ik ga je daar geen type voor geven, ik ben een zendamateur, geen ras scannerluisteraar. Er zijn anderen op dit forum die je daar een beter advies in kunnen geven dan ik.
En zet deze antenne als het mogelijk is zo hoog mogelijk buiten neer, dan win je al heel veel.
Verbind deze antenne met de best mogelijke coax kabel die je kunt betalen en goede kwaliteit connectoren met je huidige UCS-230.
Je zult mijns inziens dan al heel wat meer horen.

Al luisterende kan je dan verder sparen voor eventueel een andere scanner, maar je hebt dan alle tijd om daar eens rustig naar uit te kijken, en eventueel met hulp van anderen de specificaties van de scanner(s) te beoordelen.

Suc6,

Eric

Ah bedankt, was ook meer nieuwsgierig naar wat discriminator zou zeggen (wil dus nog steeds horen wat je denkt ;)). In ieder geval bedankt voor je advies ;)

Maar dan komt er een nieuwe vraag op wie kent er dan een goeie redelijk geprijsde antenne voor me? :P
Mark

USC-230

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #21 Gepost op: 28 april 2009, 17:23:18 »
was ook meer nieuwsgierig naar wat discriminator zou zeggen (wil dus nog steeds horen wat je denkt ;))

Tja, dat is dan weer afhankelijk van wat je wilt horen. Maar het begint met goede antennes en coaxkabel.

En dan je ontvanger. Tja, de meeste scanners zijn compromisontvangers. Zoals een discone een compromisantenne is. Ik houd het bij mijn Icom R7000, en wat mobilofoons. De enige scanner die ik heb, is een UBC9000XLT, voor luchtvaart, en dan met name vanwege zijn scansnelheid.

-Rene

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #22 Gepost op: 28 april 2009, 18:00:15 »
Citaat
Tja, de meeste scanners zijn compromisontvangers

Ik durf nog wel een stapje verder te gaan door te stellen dat vrijwel iedere ontvanger die meer dan één frequentie (gebied) kan ontvangen in wezen een compromis ontvanger is.  :)
Maar daar kunnen we een hele draad over volschrijven  ;)

Mark wat ik zou doen als ik jou was is het volgende:

- een lijstje maken wat je wilt horen
- bepalen waar je je antenne kunt plaatsen
- bepalen hoeveel geld je beschikbaar hebt
- één (of meerdere) goede antenne(s) zoeken, die voor die frequenties geschikt zijn en op die plaats pas(t)(sen)
- bepalen hoeveel kabel je nodig hebt, en aan de hand van de lengte die je nodig hebt kijken welke kwaliteit je minimaal nodig hebt. (hogere kwaliteit is altijd beter, maar ook duurder)
- goede en passende connectoren bij de kabel kiezen
- kijken wat je kunt betalen op een bepaald moment, en dan desnoods stap voor stap van af de antenne gaan "ombouwen"

Eric

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 29 april 2009, 05:47:28 »
Maar dan komt er een nieuwe vraag op wie kent er dan een goeie redelijk geprijsde antenne voor me? :P

Er is financieel een goede middenweg: bezuinig niet op een goed soort coax en de bijbehorende pluggen, maar regelmatig worden er hier nette gebruikte antenne`s aangeboden en je betaald daarvoor soms een fractie van de nieuwprijs. PROCOM en Diamond leveren goede antenne`s, maar welk type je nodig hebt hangt af van de banden die je wilt beluisteren.

Offline MarkRasing

• Gevorderd Lid
« Reactie #24 Gepost op: 29 april 2009, 10:23:54 »
Ah ik ben blij dat ik overstelpt word met reacties, allen bedankt:D

Maar dan krijg ik weer een vraag :oops:

Ik wil luchtvaart en vooral scheepvaart luisteren is dat dan HF en VHF? Of loop ik nu maar wat uit te braken:P
Mark

USC-230

Offline Elmer

• Gevorderd Lid
    • http://rigreference.com
« Reactie #25 Gepost op: 29 april 2009, 10:54:07 »
Voor zowel scheep- als luchtvaart worden HF en VHF frequenties gebruikt.
Voor korte afstanden gebruikt met VHF (o.a. marifoon), voor langere afstanden HF. Op Google kun je meer dan genoeg leuke frequenties vinden :)

Voor HF is dit misschien een leuk begin: http://rigreference.com/pages/hf_frequencies
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

Offline MarkRasing

• Gevorderd Lid
« Reactie #26 Gepost op: 29 april 2009, 11:15:22 »
Ik bedoel dus de marifoon kanalen, ik heb nu al een ouwe marifoon antenne staan. Maar ik zoek er dus een die ong. van 100.000 tot 160-70.000?
Mark

USC-230

Offline Elmer

• Gevorderd Lid
    • http://rigreference.com
« Reactie #27 Gepost op: 29 april 2009, 11:23:54 »
Marifoon zit ruwweg tussen 155 en 165 MHz. Luchtvaart tussen 108 en 136MHz (civiel) en 136-144 / 225-380MHz (militair).
Met een marifoonantenne zal de ontvangst van de luchtvaartbanden (veel) minder zijn. Misschien zou je eens moeten kijken naar een discone antenne? Die lopen meestal van 25-1300MHz en zijn dus lekker ruim inzetbaar. Nadeel is dat ze in een specifiek frequentiegebied niet op kunnen tegen een speciaal daarvoor bedoelde antenne, maar je hoeft niet een hele bos antennes op je dak te zetten.
RigReference.com | Ham Radio Equipment

Uniden UBC785XLT | Uniden UBC3500XLT | Puxing PX-888 | Yaesu FT-450

Offline MarkRasing

• Gevorderd Lid
« Reactie #28 Gepost op: 29 april 2009, 13:07:34 »
Nee ik wilde het om te beginnen in ieder geval bij 1 antenne houden :P
Mark

USC-230

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #29 Gepost op: 29 april 2009, 17:01:52 »
Dan sluit ik me aan bij Elmer, en zeg "schaf een goede discone antenne aan"