Auteur Topic: HF Antenne  (gelezen 3072 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Shorty

• Gevorderd Lid
HF Antenne
« Gepost op: 21 april 2009, 15:50:31 »
Hallo, Ik woon sinds een tijdje in ZW Frankrijk. Ik heb een AR5000, een Kenwood R1000 en een UBC9000XLT. De laatste (VHF-UHF) hangt aan een D777 waarmee ik oa luid en duidelijk Bordeaux ATC ontvang.  Ik heb een aktieve antenne gehad die noch in NL en na omruilng ook hier niet functioneerde, veeeel ruis, service van de bekende leverancier is 100% en ga daarom naar hun terug voor eea.! Nu heb ik een >20 mtr draad met magn balun op zo'n 6mtr hangen ri: noord - zuid. Daaronder een dipole..., meer een experiment heb ik nog nooit gedaan, die nog gedipt moet worden. Ik luister naar oa Kinloss rescue die soms heel goed doorkomt, en bij tijd en wijle ontvang ik ook MWARA, Shanwick en Gander, en soms komt ook Stocholm Radio goed binnen. Maar soms lijkt het of mijn (HF) antennes: 'dood' zijn en dan een paar dagen later...weer niet... Is dat normaal?

Binnenkort ben ik in NL en wil ik een longwire van RF sys aanschaffen.. Mijn vraag: hoe kan ik mijn ontvangst verbeteren en welke richting adviseren jullie voor mijn wire, n-z, w-o enz.. Graag zoveel mogelijk advies. Alvast bedankt en sorry voor mij lange verhaal. 73 73 Shorty
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: HF Antenne
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2009, 16:18:37 »
Propagatie op de HF banden is een complexe samenhang van allerlei omstandigheden Shorty.
Frequentie, tijdstip van de dag, toestand van de atmosfeer, toestand van de zon, alles speelt een rol.
Pas als je gedurende langere tijd volgens een vast patroon luistert kan je je een redelijk beeld vormen van de eigenschappen van je antenne.
Ik het kader van GIYF zou ik zeggen probeer eens wat te vinden over de voortplanting van radiogolven, en alles wat daar omheen zit.

Suc6,

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline Shorty

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2009, 16:42:16 »
Bedankt, heeft de richting van mij longwire er ook iets mee te maken.  7373 Shorty
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2009, 17:02:46 »
De richting zal niet veel uitmaken, een "longwire" is behoorlijk rondom gevoelig.
Wat wel belangrijk is om hem zo hoog mogelijk op te hangen, het liefst een halve golflengte boven de grond op de laagste frequentie die je wilt ontvangen.
Nu zal dat in de praktijk vaak lastig zijn, dus zo hoog als maar kan is het devies.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2009, 19:28:03 »
Hallo Shorty,

Een duidelijk en boeiend geschreven boek omtrent deze materie is "Gedrag van Kortegolfsignalen" van de heer H. Molhuizen (PA3DUA), wat destijds is uitgegeven door De Muiderkring. Het ISBN nr: 90-6082-362-1. Volgens mij is het niet meer te koop maar misschien kan je er via een 2e hands boekhandel nog aankomen.

Volgens mij heb jij daar in Frankrijk ook nog een antenne van mij staan  ;)

Groeten,
Peter

Offline Shorty

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2009, 19:41:22 »
Klopt helemaal... heb het nog niet helemaal door maar daar 'komme wu' ook nog wel een keer uit... txs anyway voor de goede service! 7373 Shorty

Gert Jan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2009, 20:53:16 »
Citaat van: "Shorty"
Hallo, Ik woon sinds een tijdje in ZW Frankrijk. Ik heb een AR5000, een Kenwood R1000 en een UBC9000XLT.

Wat kan het leven toch mooi zijn ;)