Auteur Topic: radialen discone  (gelezen 2298 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline henryb

• Beginnend Lid
  • **
radialen discone
« Gepost op: 18 maart 2009, 11:46:19 »
Ik vroeg mij af wat het effect (of hoe groot het effect) is wanneer je iets veranderd aan de radialen van een Discone (Diamond Discone D130N).

Wat gebeurt er wanneer je er bijvoorbeeld 4 radialen (de lange aan de onderkant)  afhaalt om de antenne beter te kunnen plaatsen. En dus aan een zijde 4 radialen overhoudt.

Of wanneer je bijvoorbeeld diezelfde radialen verbuigt zodat ze onder een rechtere hoek, meer naar beneden, komen te staan.

Ik snap dat misschien de ontvangst iets minder wordt maar ik vraag mij af of iemand bekend is met het effect en hoe groot dit dan is....
UBC 785 XLT ** UBC 9000 XLT ** UBC 3500 XLT ** Diamond D-777 ** Diamond SRH 771 ** Target HF3 ** Jupiter Pro V9.1

Offline Ft.zoeker

• Nieuw Lid
  • *
Re: radialen discone
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2009, 19:44:08 »
Door het verwijderen of verbuigen van de radialen veranderd de impedantie van de antenne waardoor de gevoeligheid een stuk minder wordt. De coaxkabel van 50 ohm ziet dan geen 50 ohm meer. Resultaat: ontvangst vermindering.
Succes. Groet. Ad. PD-7-ABW.

Offline henryb

• Beginnend Lid
  • **
Re: radialen discone
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2009, 10:10:14 »
Citaat van: "Ft.zoeker"
Door het verwijderen of verbuigen van de radialen veranderd de impedantie van de antenne waardoor de gevoeligheid een stuk minder wordt. De coaxkabel van 50 ohm ziet dan geen 50 ohm meer. Resultaat: ontvangst vermindering.
Succes. Groet. Ad. PD-7-ABW.

ok, duidelijk. bedankt voor de uitleg.

groet,
henry
UBC 785 XLT ** UBC 9000 XLT ** UBC 3500 XLT ** Diamond D-777 ** Diamond SRH 771 ** Target HF3 ** Jupiter Pro V9.1