Auteur Topic: plaatsing d-777 vs Discone  (gelezen 3048 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline henryb

• Beginnend Lid
  • **
plaatsing d-777 vs Discone
« Gepost op: 28 februari 2009, 17:25:20 »
Ik luister op mijn 785 XLT veel luchtvaart. Nu heb ik die nog aangesloten op zo'n goedkope scanstick-achtige antenne van ca. 1,5 mtr lang. Deze is breedbandig. Ik ontvang hier redelijk mee.

De antenne staat gewoon in de hobbykamer op de eerste verdieping van m'n huis in een hoek opgesteld.

Buiten heb ik geen mogelijkheden om antennes te plaatsen / op te hangen.

Nu wil ik voor de luchtvaart een D777 aanschaffen. Heeft dit zin , aangezien ik die ook weer gewoon in een hoek van de hobbykamer op de eerste verdieping van het huis plaats........

Enige vooruitgang t.o.v. de huidige antenne verwacht ik wel maar.........is het de moeite waard om geld uit te geven voor de D777 in mijn opstelling ?
UBC 785 XLT ** UBC 9000 XLT ** UBC 3500 XLT ** Diamond D-777 ** Diamond SRH 771 ** Target HF3 ** Jupiter Pro V9.1

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: plaatsing d-777
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2009, 17:59:47 »
Citaat van: "henryb"
Nu wil ik voor de luchtvaart een D777 aanschaffen. Heeft dit zin , aangezien ik die ook weer gewoon in een hoek van de hobbykamer op de eerste verdieping van het huis plaats........
Enige vooruitgang t.o.v. de huidige antenne verwacht ik wel maar.........is het de moeite waard om geld uit te geven voor de D777 in mijn opstelling ?

Ik ben bang van niet. Die antenne doet het het beste als-ie vrij staat. Je kunt dan beter zelf voor een paar euro een gepiekte open dipool knutselen.

Offline John R

• Gevorderd Lid
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2009, 19:15:53 »
Andere optie die wat meer geld kost is de JIM 75 antenne versterker achter de TL buis antenne plaatsen en de antenne versterker alleen op de luchtvaart frequenties laten versterken. Of deze nog achter de dipool plaatsen welke Rene beschrijft .

groet en succes.....  John R

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2009, 19:17:21 »
Citaat van: "John R"
Andere optie die wat meer geld kost is de JIM 75 antenne versterker achter de TL buis antenne plaatsen en de antenne versterker alleen op de luchtvaart frequenties laten versterken. Of deze nog achter de dipool plaatsen welke Rene beschrijft .

Wat je niet ontvangt, kun je niet versterken..

Offline John R

• Gevorderd Lid
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2009, 20:00:27 »
Maar wat je slecht ontvangt is altijd voor verbeteringen vatbaar.
Een hoog geplaatste gepiekte luchtvaart antenne met vrij zicht rondom, een goede antenne kabel met zorgvuldig gemonteerde pluggen en een goede ontvanger geven uiteraard de beste resultaten. Maar helaas is dit niet altijd mogelijk of zelf geheel onmogelijk, dan wordt het dus experimenteren wat de beste ontvangstresultaten geeft.

groet....  John R

Offline henryb

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2009, 20:48:55 »
Citaat van: "henryb"
Ik luister op mijn 785 XLT veel luchtvaart. Nu heb ik die nog aangesloten op zo'n goedkope scanstick-achtige antenne van ca. 1,5 mtr lang. Deze is breedbandig. Ik ontvang hier redelijk mee.

De antenne staat gewoon in de hobbykamer op de eerste verdieping van m'n huis in een hoek opgesteld.

Buiten heb ik geen mogelijkheden om antennes te plaatsen / op te hangen.

Ik heb inmiddels, heel goedkoop, een Diamond Discone D 130N,  kunnen aanschaffen. Nu gaf ik al eerder aan dat ik buiten geen mogelijkheid tot plaatsen heb. De Discone heb ik nu, net als die Scanstick-antenne, in de hoek van de hobbykamer op de eerste verdieping staan.

Het heeft mij werkelijk verbaasd hoeveel beter de ontvangst is geworden. Wat ik eerder ontving met signaal 3 ontvang ik nu signal 5 helemaal voluit dus......en bepaalde freq ontvang ik nu die ik eerder niet ontving. En dan heb ik het over de luchtvaart freqs.

Eigenlijk een mega-verbetering dus eigenlijk die ik niet verwacht had want je zou zeggen dat een discone naar buiten moet. Meer mensen ervaring hiermee ?

En.....zou ik nog meer verbetering krijgen als ik een D777 binnen zet ? en ik weet dat ie eigenlijk vrij moet kunnen " kijken " maar dat zou met een discone ook zo zijn .......
UBC 785 XLT ** UBC 9000 XLT ** UBC 3500 XLT ** Diamond D-777 ** Diamond SRH 771 ** Target HF3 ** Jupiter Pro V9.1