Auteur Topic: Storing op 119.2250 SPL Twr  (gelezen 3609 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Daaf

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 2177
Storing op 119.2250 SPL Twr
« Gepost op: 13 februari 2009, 07:00:43 »
Sinds gisteren komen er bij de toren van Schiphol meldingen binnen van piloten die tijdens het aanvliegen op de baan (onder andere baan 22) muziek horen op de torenfrequentie, 119.2250.
Net, 07:20 uur, ook de PH-ILC die op final van baan 22 zat.  Zijn er mensen die dit ook horen? Het schijnt dus ergens in Amsterdam-West/-Zuid? moeten zijn.

Ik hoor het in iedergeval niet met onze luchtvaartontvangers (Icom) op het werk in de auto, ook niet met de squelch volledig open.

Offline Weasel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 29
Re: Storing op 119.2250 SPL Twr
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2009, 09:09:43 »
Ter info:
Dat gebeurt al enige tijd.
Er zijn meer frequenties binnen deze band die daar last van hebben.
Enige weken geleden zat er ook iemand met een groene laser pen in cockpits te schijnen.
Werkelijk degene die dit doet heeft geen idee hoe gevaarlijk dit kan zijn.
Ook het storen in de luchtvaartbanden bewust of onbewust is werlelijk van de zotte.
Ik heb het probleem ook gehad op een freq met vliegverkeer terwijl ik het niet op de grond hoor gaat de radio in de kist volledig over zijn nek.
Realistic 2042 / 2xUBC 785 XLT / UBC800XLT / Stridsberg MCA204A / D-777.
SBS1 Mode S / / Kuhne Bias T MK270 + LNA 1090A-TM / GP1090.
RT licenced

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
    • Aviation Digital fotografie
Re: Storing op 119.2250 SPL Twr
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2009, 09:59:53 »
Meestal is het doorstralen vanaf een andere frequentie van piratenmuziek op de luchtvaartfrequenties, een jaartje geleden hadden vliegers boven het oosten van Nederland enorm last van (verder heel gezellige) muziek op de 124.875, wat niet rechtstreeks op die frequentie werd uitgezonden. Wij hoorden op Schiphol zelf niks en ook de RCD (of heet dat niet meer zo) hoorde op die 124.875 zelf niks. Bleek na veel naspoorwerk dat de piraat ergens op een camping zat, en zijn koelkast (ja, echt) die op dezelfde accu's draaide als versterker was gaan fungeren en dat liet doorspetteren op de 124.875.......

Voor wat betreft de laserpennen, inderdaad moet je dan echt een mongool zijn van de eerste klas, maar daar lopen er tegenwoordig steeds meer van rond. Bewust uitzenden op de 119.225 is misschien iets minder logisch dan weer een doorspetteren of spiegel vanaf een andere frequentie.


Gelukkig hebben we de 118.100 altijd nog ;)
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Leen Ansems

  • Gast
Re: Storing op 119.2250 SPL Twr
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2009, 10:06:26 »
Misschien een domme vraag, maar gaat de route van het vliegverkeer over of dichtbij de straalzendertoren bij het RAI gebouw? Als daar een flink vermogen van een FM zender staat te blazen, kan er wel een ontvanger over zijn nek gaan.

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Storing op 119.2250 SPL Twr
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2009, 10:44:07 »
De landingsroute voor de 27 loopt iets ten zuiden van de RAI Leen, maar het valt mij op dat de signalen uit de KPN toren bij de RAI juist afgenomen zijn de laatste jaren. Misschien wel handig voor de analyse wat het glijpad van betreffende kist is die hiervan melding doet. Zou wel leuk zijn als wij hier een positieve bijdrage kunnen leveren voordat Agentschap Telcom in actie komt ;-)
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Weasel

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 29
Re: Storing op 119.2250 SPL Twr
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2009, 12:39:28 »
Nog even ter info:
Het probleem doet zich niet alleen daar voor zoals 27 rai.
Ook op andere frequenties en op andere aanvliegroutes dan op 27.
Realistic 2042 / 2xUBC 785 XLT / UBC800XLT / Stridsberg MCA204A / D-777.
SBS1 Mode S / / Kuhne Bias T MK270 + LNA 1090A-TM / GP1090.
RT licenced

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
    • Aviation Digital fotografie
Re: Storing op 119.2250 SPL Twr
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2009, 15:09:14 »
Het glijpad-signaal (onderdeel van de ILS) wordt niet beïnvloed door die welbekende toren bij de RAI.
Dat is allemaal uitgedokterd hoe dat zit met gebouwen in en om de ILS-area, er is geen probleem met de ILS op 27 voor de duidelijkheid. Een metalen kraan in de ILS area (afbuiging van het localizer of glideslope-signaal) kan meer ellende veroorzaken dan een piraat, om maar wat te noemen.

Het ging over storingen op de ATC-frequentie, in dit geval de toren frequentie waarop ongewilde transmissies plaatsvinden, de torenfrequentie 119.225 is onze primaire TWR, onafhankelijk van de landingsbaan in gebruik. Alleen 18R, de Polderbaan heeft een andere torenfrequentie, en de 118.100 is onze secundaire toren-frequentie.

Het heeft geen verband met de nadering op 27.
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's