Auteur Topic: balun  (gelezen 5688 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline chris 61

• Gevorderd Lid
balun
« Gepost op: 6 februari 2009, 19:33:46 »
Hallo luisteraars:

Ik heb op mijn kenwood r5000 een draadantenne van ongeveer 9meter antenne litze aangesloten op de 50of 500ohm aansluiting(ontvangst maakt geen verschil)antenne hangt vanaf de zolder naar de schuur en tussen twee isolatoren.ik denk dat ik nog te veel storing mee naar binnen trek,helpt een balun daartegen of kan ik toch beter een andere draadantenne aanschaffen uit de winkel,

Alvast bedankt
Groet:Chris
ubc780xlt truncktracker,ubc9000xlt,ubc200,kenwood r5000,long wire antenne,discone,D777,x50n

Leen Ansems

• Gast
Re: balun
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2009, 09:24:16 »
Citaat van: "chris 61"
Hallo luisteraars:

Ik heb op mijn kenwood r5000 een draadantenne van ongeveer 9meter antenne litze aangesloten op de 50of 500ohm aansluiting(ontvangst maakt geen verschil)antenne hangt vanaf de zolder naar de schuur en tussen twee isolatoren.ik denk dat ik nog te veel storing mee naar binnen trek,helpt een balun daartegen of kan ik toch beter een andere draadantenne aanschaffen uit de winkel,

Alvast bedankt

Door een antennetuner er tussen te zetten kan je eigenschappen van de draadantenne op je luisterfrequentie aan de R5000 aanpassen en zal daarop het signaal toenemen en de storing verminderen. Ben je een knutselaar, dan kan je een antennetuner ook zelf maken. Voor ontvangst hoef je niet een tuner te hebben die geschikt is voor een hoog zendvermogen. Wil je later zendamateur worden, dan doe je er goed aan om daar alvast rekening mee te houden.
Ik heb zelf ook jarenlang zo gewerkt en met heel wat stations over de wereld kunnen praten. In het begin is het een beetje uitproberen, maar je ontvangst gaat er zeker op vooruit.

Offline chris 61

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2009, 12:22:45 »
Hallo Leen:

Alvast bedankt voor deze tip,nu gebruik ik de litze met een krokodillen bek geklemt op de hoofdantenne en zo naar binnen.is het hier misschien ook beter om alleen de binnen kern van coax te gbruiken?

ubc780xlt truncktracker,ubc9000xlt,ubc200,kenwood r5000,long wire antenne,discone,D777,x50n

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2009, 14:12:01 »
Citaat van: "chris 61"
Hallo Leen:

Alvast bedankt voor deze tip,nu gebruik ik de litze met een krokodillen bek geklemt op de hoofdantenne en zo naar binnen.is het hier misschien ook beter om alleen de binnen kern van coax te gbruiken?

Nee, dezelfde draad als waar je de antenne van gemaakt hebt naar binnen laten komen en dan op de aansluitklem van de tuner zetten. Om de antenne op te hangen wel isolatoren gebruiken. Als je de draad ergens doorheen moet voeren is ook een doorvoerisolator nodig.
Er zijn nog meer mogelijkheden als verbindingsleiding tussen de antenne draad en tuner zoals wat wij noemen een kippenladder. Ik ben bang dat de niet zo eenvoudig aan je uit te leggen is zonder tekening. Kijk ook eens op http://www.zendamateur.com bij het topic antenne. Mogelijkheden om te experimenteren zijn er dus zat.

Offline chris 61

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2009, 17:06:02 »
Hallo Leen:

Bedankt voor de info,over een week of twee ga ik toch naar abe in Rotterdam voor een D777 voor de luchtvaart band en ik heb gezien dat ie ook genoeg antenne tuners heeft.Bij hem even om raad vragen en er dan maar 1 gelijk meenemen.

groet:Chris

skourre

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2009, 19:36:27 »
hallo

kijk ook eens naar een lgwire balun.makkelijk voor een prikkie te maken en werkt als een speer met ongeveer 12.5 meter draad.zelf een paar van die dingen gemaakt en altijd aardig tevreden geweest.oook ontvang je dan een stuk rustiger.kijk maar eens op de links die ik hierbij ook plaats.zelf ben ik nu bezig om een verticaal te maken van een tien meter vishengel.ook hier zijn op het net sites te vinden die deze gebruiken.bij storm electronics in den helder zijn de balun te krijgen.tip bij het wikkelen is dat je eerst wat gastape om de balun wikkeld om beschadigen te voorkomen.

groet

skourre

http://users.belgacom.net/hamradio/sche ... un_MLB.htm

http://www.m0ukd.com/Magnetic_Long_Wire_UnUn/index.php

Offline chris 61

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2009, 20:22:39 »
HALLO SKOURRE

Bedankt voor de tips skourre.alleen ben ik met elektronika net zo goed als een voetballer me een hockey stick,dus word het denk ik toch gewoon kopen in de winkel.

groet:Chris

skourre

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2009, 07:07:27 »
mlb.

als je eens rondkijkt op marktplaats.nl dan kun je soms een mlb tegenkomen.maar nieuw zijn ze ongeveer 50 to 60 euro.heel bedrag maar okee.krijg je geen kromme vingers van.......lol.stukje draad eraan(zo hoog mogelijk)en je ontvangt aardig wat stations op kortegolf.

ff

skourre

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2009, 07:10:21 »
aanvulling.

ik gebruik altijd rvs lasdraad van 0.8 mm.goedkoop sterk en hangt jaren in de mast.en werkt prima.
dit kun je aan de balun bevestigen.paar isolators aan begin en eind .
de lasdraad kon je vroeger krijgen op kleine rollen.of via een bevriende lasser.........

ff

Offline chris 61

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2009, 11:54:38 »
Hallo skourre:

als ik deze balun bevestig aan mijn long wire moet ie dan met connectoren of kan de draad gewoon met klemmen bevestigd worden,zowel vanaf de antenne als naar de ontvanger want je gebruikt geen coax hiervoor toch met binnen en buiten kern.ik ga dinsdag naar RYS electronics voor de D777 en de x50n,deze zal ze ook wel verkopen.

skourre

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2009, 15:41:15 »
ja er zit een soort schroefje aan de buitenkant waar je de langdraad aan kan zetten.aan de andere kant kan je de 50 ohm coax met een pl 259 plug vast zetten.goed idee is om de buitenkant van de coax te aarden.

gr

skourre

Offline Ft.zoeker

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2009, 19:59:52 »
Aarden,okay, maar NIET aan de aarde van het lichtnet. Daarmee haal je erg veel storing (Qrm) binnen.
Een HF aarde maken en met je coax ver weg van de 230V leidingen blijven. Kijk voor antenne en aarde techniek eens op de site van PA0FRI. Succes. groet. Ad  PD-7-ABW.