Auteur Topic: Vraagje  (gelezen 5673 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

calimero

• Gast
Vraagje
« Gepost op: 14 januari 2009, 05:09:15 »
Tegenwoordig zijn er ook Digitale PMR-toestellen te koop, maar die zijn redelijk prijzig. Het zijn dan walkie-talkies die niet afluisterbaar zijn.
Ik heb me laten vertellen als ik nu 2 Astrid-portofoons of 2 C-2000 portofoons in de DMO-Modus laat instellen, dat we ook digitaal kunnen communiceren. Dus gesprekken voeren, zonder dat ze kunnen afgeluisterd worden door een scanner. Klopt dit of niet? Er kunnen dan gesprekken plaatsvinden los van een netwerkt, maar wel met TERTRA-portofoons. Het vermogen bedraagt 1 watt. Wat zou het bereik hiervan zijn? Men zegt, ongeveer 5 kilometer, zelfs in de bebouwde kom, omdat het over digitale communicatie gaat is er minder vermogen nodig om toch een mooi resultaat te hebben. Mag ik dat geloven of is dit een fabeltje om de TETRA-portofoons te kunnen verkopen?

Graag dringend een antwoordje, want ik heb een optie tot aankoop van 2 Astrid-portofoons.

Dank u.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2009, 05:59:48 »
Realiseer je wel dat dit illegaal is... in DMO mode zitten ze nog steeds op Astrid/C2000 frequenties.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

calimero

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2009, 07:22:26 »
Hoe kan ik op Astrid of C2000 zitten als ik niet met het netwerk verbonden ben? De portofoons zullen wel geprogrammeerd worden op de gebruikte TETRA-frequentie's. Is het dat misschien dat je bedoeld? En weet je soms of er goede verbindingen kunnen gemaakt worden op deze manier? Het zendvermogen is 1 watt! Zal er kunnen gecommuniceerd worden op lange afstand of is dat niet het geval?

Leen Ansems

• Gast
Re:
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2009, 08:27:53 »
Citaat van: "calimero"
Hoe kan ik op Astrid of C2000 zitten als ik niet met het netwerk verbonden ben? De portofoons zullen wel geprogrammeerd worden op de gebruikte TETRA-frequentie's. Is het dat misschien dat je bedoeld? En weet je soms of er goede verbindingen kunnen gemaakt worden op deze manier? Het zendvermogen is 1 watt! Zal er kunnen gecommuniceerd worden op lange afstand of is dat niet het geval?

Ga nu eens goed nadenken: als nu de huidige C2000 gebruikers over DMO steen en been klagen, wil jij dan zo'n mooi verhaal wel geloven? De frequenties in die portofoon op DMO zijn exclusief van C2000 of Astrid en blijven dus altijd van hun. 2 portofoons van Astrid worden er aangeboden? Ik zou daar mijn handen niet aan willen branden.

Offline firefighter

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2009, 09:07:32 »
ik moet je teleurstellen ivm het bereik in DMO. We hebben het hier zelf al getest in Izegem en we reiken vanaf de kazerne(buiten) tot halverwege de centrale brug(in wagen). Dat is ongeveer 500 meter.De frequenties (ook in DMO zijn vooraf geprogrammeerd voor iedere disipline) dwz met een portabel van D100 is het onmogelijk om via DMO in contact te komen  met politie of brandweer op dezelfde interventie.Dat is enkel mogelijk intrunking mode.Dmo wordt enkel gebruikt binnen éénzelfde disipline.
Je moet eens trachten te weten wat er in TMO geprogrammeerd zit? Zeer waarschijnlijk zijn het gestolen toestellen.Persoonlijk zou ik er mijn handen vanaf houden. Hopelijk vinden ze algauw een scanner uit om astrid te ontvangen.(blijven dromen)

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2009, 12:33:59 »
Citaat van: "firefighter"
Hopelijk vinden ze algauw een scanner uit om astrid te ontvangen.(blijven dromen)

Ik denk dat je meer kans hebt om een flinke prijs in de Lotto te winnen, dan dat je met Astrid mee kan luisteren. Zelfs binnen normale Tetra (clear) is er al versleuteling mogelijkheid en dat kan nog verder opgevoerd worden door wat functies aan te zetten. De toestellen zullen waarschijnlijk ook uitgerust zijn met TEA2 encryptie. In dat geval is de kans dat je ooit iets verstaanbaars daarvan mee kan luisteren nagenoeg nul.

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2009, 14:34:09 »
Er bestaat nog geen enkele versleuteling op het ASTRID-netwerk.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline schranze

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2009, 21:56:13 »
kweet niet wat ik hier van moet denken , iemand ervaring ?
ga mss wel werken , maar krijg het eerst eens aan de praat hé

Offline schranze

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2009, 21:56:37 »