Auteur Topic: Ontvanger  (gelezen 7729 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline mindstorms

• Nieuw Lid
  • *
Ontvanger
« Gepost op: 10 januari 2009, 11:44:01 »
Hallo,

Ik heb zelf een aantal P2000 programma's geschreven. Daarom heb ik hier thuis aan mijn computer een P2000 ontvanger staan via een 2-Level Hamcommodum en een Mercurius FP-924 pager. Nu is het punt, hij mist nogal eens een bericht (missed-groupcalls.txt). Dit is erg vervelend omdat mijn service afhankelijk is van de ontvangen berichten.

Hebben jullie een idee hoe ik mijn ontvangstpercentage kan verhogen?

Mvg,
Mindstorms

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
Re: Ontvanger
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2009, 12:29:38 »
Je ontvangt via een pager? Aangezien dat niet de meest gebruikelijke weg is en ik natuurlijk niet weet op welke wijze jij die pager op het interface hebt aangesloten kan ik daarover geen oordeel geven. Er zijn meerdere factoren die een rol kunnen spelen bij een mindere ontvangst (lees: minder goede decodering). De ontvangst zelf kan minder goed zijn, dat hoeft niet per definitie te betekenen dat het signaal zwak is, maar misschien ondervind je teveel inteferentie doordat je 2 of meer zenders tegelijk ontvangt. Misschien de pager een stukje verplaatsen? Soms bereik je betere resultaten door de geluidskaart te gebruiken ipv de compoort. Of een ander (dedicated) systeem proberen? Wil ook weleens schelen...

Overigens kun je niet volledig aan op de informatie die de Missed Groupcalls en de RX-Quality aangeven. Dat RX-Quality wordt berekend aan de hand van biterrors. Als een bericht om wat voor reden dan ook helemaal niet gedecodeerd kan worden dan kunnen er immers ook geen biterrors optreden en zal dit geen effect hebben op de RX-Quality, bijvoorbeeld als de frame-synchronisatie wordt gemist. Tevens, een bericht wat volledig wordt gemist kan nooit worden opgenomen in de Missed Groupcalls. Immers, hoe weet PDW dat hij iets heeft gemist? Die teller kan alleen worden opgehoogd bij (simpel gezegd) gedeeltelijk gemiste groepsoproepen en aangezien groepsoproepen altijd uit -minimaal- 2 pakketjes bestaan is dat al wat eenvoudiger. Worden beide pakketjes gemist (of een individueel bericht) dan kan de teller natuurlijk nooit oplopen.

Beide gegevens zijn dan ook niets meer dan een indicatie. Echter, als de RX-Quality te ver zakt of de Missed Groupcalls in rap tempo toenemen dan kun je er natuurlijk wel van uit gaan dat er iets niet klopt...

Mijn RX-Qualilty is doorgaans 100% met incidentele dalingen naar hooguit 99% en zolang ik de PC niet te zwaar belast (geen dedicated systeem) dan heb ik per dag hoogstens 1 missed groupcall. Dat zijn waardes die iedereen moet kunnen halen, eventueel met een beetje inspanning (het gaat niet vanzelf).

Groeten, Peter.

Offline RS

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2009, 12:30:28 »
Citaat van: "mindstorms"
Hallo,

Ik heb zelf een aantal P2000 programma's geschreven. Daarom heb ik hier thuis aan mijn computer een P2000 ontvanger staan via een 2-Level Hamcommodum en een Mercurius FP-924 pager. Nu is het punt, hij mist nogal eens een bericht (missed-groupcalls.txt). Dit is erg vervelend omdat mijn service afhankelijk is van de ontvangen berichten.

Hebben jullie een idee hoe ik mijn ontvangstpercentage kan verhogen?

Mvg,
Mindstorms

Zelf gebruik ik een oude Pentium2 met windows98SE en een flexbox, waarop verder alleen een programma voor automatische backups draait. Verder gebruik ik hem voor niets anders en haal zo gewoonlijk rond 0,5 promille aan gemiste groepsoproepen (voor de mindere rekenaars: dat is dus ongeveer 1 op de 2000 groepsoproepen).
Ik draai PDW ook wel eens op een 2qore celeron laptop onder Vista, maar daar kan ik dit absoluut niet halen. In mijn ogen werkt het alleen erg goed als je processor niets anders te doen heeft dan PDW te verwerken.

Offline mindstorms

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2009, 13:18:02 »
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Citaat van: "RS"
Zelf gebruik ik een oude Pentium2 met windows98SE en een flexbox, waarop verder alleen een programma voor automatische backups draait. Verder gebruik ik hem voor niets anders en haal zo gewoonlijk rond 0,5 promille aan gemiste groepsoproepen (voor de mindere rekenaars: dat is dus ongeveer 1 op de 2000 groepsoproepen).
Ik draai PDW ook wel eens op een 2qore celeron laptop onder Vista, maar daar kan ik dit absoluut niet halen. In mijn ogen werkt het alleen erg goed als je processor niets anders te doen heeft dan PDW te verwerken.

Deze computer heeft ook niets anders te doen dan deze meldingen ontvangen, en ze vervolgens klaar maken voor mijn programma en op internet zetten. Het is een Pentium 4 HT, (de voorloper van de Dual-Core) met Windows XP.

Citaat van: "hunter"
Je ontvangt via een pager? Aangezien dat niet de meest gebruikelijke weg is en ik natuurlijk niet weet op welke wijze jij die pager op het interface hebt aangesloten kan ik daarover geen oordeel geven. Er zijn meerdere factoren die een rol kunnen spelen bij een mindere ontvangst (lees: minder goede decodering). De ontvangst zelf kan minder goed zijn, dat hoeft niet per definitie te betekenen dat het signaal zwak is, maar misschien ondervind je teveel inteferentie doordat je 2 of meer zenders tegelijk ontvangt. Misschien de pager een stukje verplaatsen? Soms bereik je betere resultaten door de geluidskaart te gebruiken ipv de compoort. Of een ander (dedicated) systeem proberen? Wil ook weleens schelen...

Ik heb inderdaad een omgebouwde pager via de Compoort aangesloten. Ik heb hier ook nog een oude scanner liggen, zou het helpen als ik die zou gebruiken ipv de pager (grotere antenne?) Ik heb denk ik zo'n 7/8 missed groupcalls, maar ik kan de RX-Quality zo snel niet vinden (waar moet ik zoeken?)

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2009, 13:22:46 »
Ik heb inderdaad een omgebouwde pager via de Compoort aangesloten. Ik heb hier ook nog een oude scanner liggen, zou het helpen als ik die zou gebruiken ipv de pager (grotere antenne?) Ik heb denk ik zo'n 7/8 missed groupcalls, maar ik kan de RX-Quality zo snel niet vinden (waar moet ik zoeken?

Die staat in hetzelfde venster, in de nieuwere versies staat dit in de titelbalk. Als de uitgang goed is gemonteerd dan zal het gebruik van een scanner volgens mij niet veel uitmaken, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen, evenals de geluidskaart ipv het interface.

Groeten, Peter.

Offline mindstorms

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2009, 17:59:43 »
Ik heb mijn pager op de geluidskaart aangesloten en wat met deze instellingen gerommeld. Ik heb het venster voor RX-Quality gevonden (F12, aha, ik keek voor de missedgroupcalls gewoon in het bestandje in de pdw map. :oops: ). De RX-Quality komt echter niet boven de 60%, en de decodeerfouten zijn schandalig. De COM-poort (dezelfde ontvanger!) werkt nogsteeds zoals beschreven. De RX-Quality staat tussen de 100 en de 98 procent. De missed groupcalls zitten na ongeveer 36 uur op 18/28. Wat mij wel is opgevallen is het volgende: er zijn een aantal berichten die wel degelijk worden ontvangen via de compoort, maar niet alle capcodes zitten ertussen. Dus het bericht komt aan, maar alleen op (vaak) code 2029568, en de andere codes blijven weg. Waar is dit een gevolg van? Want het is heel belangrijk dat ik alle capcodes heb.

Mvg,
Mindstorms

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2009, 18:07:38 »
Ik heb mijn pager op de geluidskaart aangesloten en wat met deze instellingen gerommeld. Ik heb het venster voor RX-Quality gevonden (F12, aha, ik keek voor de missedgroupcalls gewoon in het bestandje in de pdw map. :oops: ). De RX-Quality komt echter niet boven de 60%, en de decodeerfouten zijn schandalig. De COM-poort (dezelfde ontvanger!) werkt nogsteeds zoals beschreven. De RX-Quality staat tussen de 100 en de 98 procent. De missed groupcalls zitten na ongeveer 36 uur op 18/28. Wat mij wel is opgevallen is het volgende: er zijn een aantal berichten die wel degelijk worden ontvangen via de compoort, maar niet alle capcodes zitten ertussen. Dus het bericht komt aan, maar alleen op (vaak) code 2029568, en de andere codes blijven weg. Waar is dit een gevolg van? Want het is heel belangrijk dat ik alle capcodes heb.

Dat komt door een slechte ontvangst. JE ontvangt bepaalde delen wel, andere delen niet. Ontvangst is een groot woord, er zit ergens iets niet goed in het traject ontvangst -> PDW. Maar wat.... 18/28 na 36 uur is erg veel hoor. Na anderhalve dag hoop ik gewoon nog steeds op 0 te staan, hooguit 1 a 2 per dag, anders klopt er echt iets niet...

Groeten, Peter.

Offline mindstorms

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2009, 16:10:18 »
Ik heb nu mijn scanner (Bearcat  UBC220XLT) omgebouwd en gebruikt op zowel de geluidskaart (zeer slechte resultaten) als op een hamcommodum. Op het hamcommodum mis ik 1 op de 80. Dezelfde resultaten als met de pager dus. Nog suggesties?

Offline mindstorms

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2009, 11:40:31 »
Ik heb een andere geluidskaart in mijn computer gezet en via deze poort de scanner aan het werk gekregen. Het probleem is opgelost. Op de 1000 berichten heb ik er nog niet ééntje gemist. :P:):P

Offline daaan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2009, 07:28:01 »
Ik heb sindskort ook vergelijkbare problemen. Wat voor geluidskaart gebruik je nu?

Offline mindstorms

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2009, 16:57:02 »
Een oudje, de ESS1969. ;)