Auteur Topic: dx-one unit dood HELLUP !!!  (gelezen 7338 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
dx-one unit dood HELLUP !!!
« Gepost op: 4 januari 2009, 12:04:19 »
Het nieuwe jaar begint goed....
Sinds enkele dagen ging het lampje van de pre-amp van mijn DX-ONE PRO na enkele seconden flauwer branden, en als ik even de spanning er af haalde en er weer op was hij weer even een paar seconde fel.
Maakte me daar niet zo druk over omdat de ontvangst bleef.
Sinds vandaag is het lampje echter definitief uit en nu werkt ook de hele unit niet meer.
Iemand dit toevallig ook aan de hand gehad , en een idee wat het kan zijn ? .
Ik denk dat het in het voedingsgedeelte zit maar ben helaas niet zo'n knutselaar .
Het is al mijn tweede unit die de geest geeft , bij de vorige is de gain schakelaar naar zijn grootje gegaan.
Kortom HELLUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUP.
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

PD1EU

• Gast
Re: dx-one unit dood HELLUP !!!
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2009, 13:00:43 »
Dit is echt een onderwerp die je het best op zendamateur.com kunt plaatsen Ferry.
Plaats exact dezelfde vraag en je krijgt gegarandeerd een antwoord die je in de goeie
richting kan brengen.
Helaas duurt het wat lang voor je een bevestiging van je account ontvangt.
Hun beleid is ietwat anders als op dit forum.
Hopelijk vindt je snel een oplossing.

Ed.

exLid057

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2009, 03:31:29 »
Citaat van: "hamclassics"
Het nieuwe jaar begint goed....
Sinds enkele dagen ging het lampje van de pre-amp van mijn DX-ONE PRO na enkele seconden flauwer branden, en als ik even de spanning er af haalde en er weer op was hij weer even een paar seconde fel.
Maakte me daar niet zo druk over omdat de ontvangst bleef.
Sinds vandaag is het lampje echter definitief uit en nu werkt ook de hele unit niet meer.
Iemand dit toevallig ook aan de hand gehad , en een idee wat het kan zijn ? .
Ik denk dat het in het voedingsgedeelte zit maar ben helaas niet zo'n knutselaar .
Het is al mijn tweede unit die de geest geeft , bij de vorige is de gain schakelaar naar zijn grootje gegaan.
Kortom HELLUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUP.
Ferry

Heb jij hem altijd 24 uur aan gehad ?

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2009, 08:51:37 »
@Ed
Bedankt voor de tip, kan me daar wel eens aanmelden en proberen.
@LPZ
Nee de unit heeft wel erg veel aangestaan de afgelopen tijd maar niet 24/7.
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2009, 12:04:44 »
Ben er inmiddels achter dat het wel sluiting in de voeding moet zijn.
Heb de zekering nagekeken en deze was kapot.
Heb hem vervangen en de unit werkt nu weer alleen het ledje brand nog steeds flauw na enkele seconde dus de zekering zal er snel weer uit klappen.
Ferry

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2009, 12:41:08 »
Weer een ontdekking !!
Het probleem zit hem niet in de unit zelf maar in de antenne.
Ik haal net de coax van de antenne er uit en lampje brand weer fel.
Ik heb dus het idee dat OF de kabel sluiting heeft, of de antenne.
Nu moet ik zeggen dat er op dit moment een behoorlijk pak sneeuw op de antenne ligt maar goed dat was nog niet toen het probleem ontstond.
Ben in ieder geval blij dat de unit het niet is, en dus hopelijk maar een kleinigheidje.
Ferry

exLid057

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2009, 14:47:59 »
Weer een ontdekking !!
Het probleem zit hem niet in de unit zelf maar in de antenne.
Ik haal net de coax van de antenne er uit en lampje brand weer fel.
Ik heb dus het idee dat OF de kabel sluiting heeft, of de antenne.
Nu moet ik zeggen dat er op dit moment een behoorlijk pak sneeuw op de antenne ligt maar goed dat was nog niet toen het probleem ontstond.
Ben in ieder geval blij dat de unit het niet is, en dus hopelijk maar een kleinigheidje.
Ferry

Dit probleem is dus gekomen dat je heb dus niet 24 uur hebt aan staan, daar door kan er vocht optreden in de antenne waardoor er kotsluiting in de antennne komt.

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2009, 14:54:04 »
Oke ja we moeten milieubewust luisteren van bakellende he dus tja dan luister je daar maar naar.
Als de ski piste hier weer van het balkon gesmolten is zal ik de plug eens uit de antenne draaien en kijken wat er dan gebeurt en even de kabel doormeten.
Ik heb nog hoop dat het daar in zit, de antenne is flink afgekit op de naaden.
Inmiddels ligt de zekering er ook weer uit, en heb geen nieuwe meer .
Ferry

skourre

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2009, 13:56:23 »
ik heb ook een dx-one gehad(1ste type) met hetzelfde probleem.gaf sluiting op de ingang van de ontvanger.(icom r72)
ik heb hem opgestuurd gehad en toen was er niks aan de hand.volgens de metingen.ik heb hem weer aangesloten en had binnen zeer korte tijd weer dezelfde problemen.ja en toen.hij is nog een tijdje blijven staan tot de zomer maar gaf toen ook dezelfde problemen.uiteindelijk heb ik hem gesloopt en zie daar de print was verrot die er inzat.moet vocht geweest zijn ondanks dat ie helemaal afgeseald was.
leuke en dure antennes.maar niet voor mij meer.op dit moment heb ik een dx tien in gebruik.deze bevalt goed.
maar ook in gebruik een langdraad(13 meter)met een zelfgemaakte balun(t200-2).werkt als een speer.

groet

frits

skourre

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2009, 14:06:33 »
nog even te info.het vocht wat binnengedrongen door de plastic aansluitingen van de vierkanten op de buis.deze goed afdichten lijkt me al een stuk schelen.
afijn kijk maar eens.

groet
frits

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2009, 20:19:06 »
Bedankt voor de tip frits, als limburg weer ontdooit is ga ik er eens mee aan de gang.
Hij heeft vroeger inderdaad altijd constante spanning gehad maar hier in limburg gaat de stekker er 's avonds uit.
Vierkante stukken kan ik me even niet voor me halen maar kijk er ook niet elke dag naar.
Ach ik heb hem al een jaar of 10 en heb hem destijds ook maar gekregen maar tis toch zonde.
Het liefst zou ik iets actiefs hebben wat goed werkt op zowel hf als vhf/uhf maar zodra de dx-one ontdooit is toch maar eens naar kijken en goed afkitten en misschien ook maar weer 24/7 onder spanning laten staan.
Het is inderdaad slechte reclame voor een antenne die momenteel toch nog richting de 500 euro kost.
Ferry

exLid057

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2009, 20:26:28 »
Bedankt voor de tip frits, als limburg weer ontdooit is ga ik er eens mee aan de gang.
Hij heeft vroeger inderdaad altijd constante spanning gehad maar hier in limburg gaat de stekker er 's avonds uit.
Vierkante stukken kan ik me even niet voor me halen maar kijk er ook niet elke dag naar.
Ach ik heb hem al een jaar of 10 en heb hem destijds ook maar gekregen maar tis toch zonde.
Het liefst zou ik iets actiefs hebben wat goed werkt op zowel hf als vhf/uhf maar zodra de dx-one ontdooit is toch maar eens naar kijken en goed afkitten en misschien ook maar weer 24/7 onder spanning laten staan.
Het is inderdaad slechte reclame voor een antenne die momenteel toch nog richting de 500 euro kost.
Ferry

Staat ook duidelijk in de gebruikaanwijzing 24 uur aan laten, en bij onder houd kan de stroom er even af of bij onweer, maar dan er op en er af geeft de schaden aan de antenne..

Dus voortaan gewoon de gebruikaanwijzing opvolgen, dan heb je jaren plezier aan deze top antenne, want ik vin toch dat deze nu wel erg in de grond stamd, door je eigen fout...

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 7 januari 2009, 20:46:22 »
2dehands dus geen gebruiksaanwijzing en ik druk hem helemaal niet de grond in, heb er al 10 jaar plezier van vind het een hele goeie antenne alleen voor dat geld had hij toch wel waterdicht mogen zijn maar da's ook het enige minpuntje wat ik over deze antenne vermeld, en dan dat de gainschakelaar van mijn vorige unit versleten was maar kon toen gelukkig voor 20 euro een goeie unit overnemen (hoeveel mazzel kan je hebben  :)  ) dus was het weer prima de luxe.

skourre

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2010, 08:16:21 »
hallo ferry

nog even ter info.

het betreft de kunststof doppen die de vierkanten vasthouden op de staaf.deze vallen om de buis heen.hier was bij mij de lakkage ontstaan.deze goed afdichten op de kuntsstofbuis met siliconen kit.

groet

skourre

Offline John R

• Gevorderd Lid
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
« Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2010, 09:44:32 »
in plaats van siliconen kit kun je beter butyleen kit (bison lekkage kit)  gebruiken verder spuit ik mijn connectors e.d na montage in met Holz Dampfstart, een spuitbusje dat je accukabels van je auto vrij van inwerkend vocht houdt.

groet...John R