Auteur Topic: Marifoonantenne i.p.v. scannerantenne?  (gelezen 2107 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

wkruit

  • Gast
Marifoonantenne i.p.v. scannerantenne?
« Gepost op: 11 december 2008, 23:53:01 »
Goedendag,
Ik heb een Bearcat scanner die (bijna) uitsluitend wordt gebruikt voor het beluisteren van marifoonverkeer. Ik zoek daarvoor een externe antenne, die eventueel -in eerste instantie- op zolder zal worden opgehangen. Ik heb me laten vertellen dat in mijn geval een marifoonantenne het beste is, vanwege het feit dat die "uitgepiekt" zou zijn voor de frequentie's die in de zeevaart gebruikt worden. Wie kan mij hierover meer vertellen?
W. Kruit

Offline bearcat02

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 688
Re: Marifoonantenne i.p.v. scannerantenne?
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2008, 00:19:34 »
ja dat is best mogelijk hoor,  je kan ook zoeken om een vhf mobilofoon antenne  140-180 mhz.
ontvangst Mid-Fryslan.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Marifoonantenne i.p.v. scannerantenne?
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2008, 06:13:21 »
Citaat van: "wkruit"
Goedendag,
Ik heb een Bearcat scanner die (bijna) uitsluitend wordt gebruikt voor het beluisteren van marifoonverkeer. Ik zoek daarvoor een externe antenne, die eventueel -in eerste instantie- op zolder zal worden opgehangen. Ik heb me laten vertellen dat in mijn geval een marifoonantenne het beste is, vanwege het feit dat die "uitgepiekt" zou zijn voor de frequentie's die in de zeevaart gebruikt worden. Wie kan mij hierover meer vertellen?
W. Kruit

Een VHF-breedband antenne 146-174 MHZ 0 DB kan je net zo goed gebruiken en dan heb je nog de mogelijkheid om ook wat anders te horen. Een marifoon antenne is ook 0 DB, dus veel verschil maakt het niet uit. Regelmatig worden er basisantenne`s van PROCOM door leden hier verkocht voor weinig geld. Nieuw zijn ze een stuk duurder.

Offline MarkRasing

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 128
Re: Marifoonantenne i.p.v. scannerantenne?
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2008, 14:07:55 »
ik gebruik er ook een (een hele ouwe weet er helemaal niks over behalve dat hij heel goed scheepvaart ontvangt) een prachtig ding naar mijn mening een echte uitkomst :)  mijn vader had hem nog liggen op z'n werk daar werkte ze vroeger met dat soort antennes totdat er mobieltjes zijn...... ik denk dat er nog wel meer bedrijven zijn waar je die dingen voor een zacht prijsje zoniet gratis kan krijgen bij mijn vader's werk staat er een antenne op het dak die lijkt op iets van een buis zijn makkelijk te vinden bij ons (als je overal platte daken ehbt) ik denk dat je er zo wel ergens eentje kan vinden ;)  en ik bedenk net dat taxiberdrijven er ook nog een hoop oude's hebben liggen......

natuurlijk heeft het altijd een reden dat die dingen niet meer gebruikt worden zolang de reden niet is dat hij kapot is kan je hem ebst gebruiken alleen is hij dan niet zo nieuw meer ;)
Mark

USC-230

Gert Jan

  • Gast
Re: Marifoonantenne i.p.v. scannerantenne?
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2008, 15:12:25 »
Ik zou geen breedband antenne adviseren, de meeste scanners kunnen niet zo goed overweg met snoeiharde signalen van P2000 op 169.6500 en ERMES op 169.7500, ik zou gewoon een gepiekte antenne gebruiken.