Bedankt voor alle informatie!

Ik heb de kabel nogmaals doorgemeten, kern en mantel met de multimeter op megaohm, deze sloeg niet uit, dus de isolatie is goed.
Wat betreft de positie van de antenne is deze nog verre van optimaal. Momenteel staat ie buiten op een hoogte van 1,5 meter (in de tuin). Ik kan er op de korte termijn ook voor kiezen om hem op zolder te zetten, de isolatie bevat geen aluminium, dus dat behoeft geen probleem te zijn. Ik kan de antenne ook buiten aan de muur hangen, net boven de rand van het schuine dak, maar ik ben er nog niet zeker van ivm bliksem, dan zal ik ook een aardpen moeten laten slaan om het allemaal veilig te houden. Ik kan natuurlijk bij onweer ook alles ontkoppelen, maar dat brengt natuurlijk ook weer meer risico met zich mee. Ik woon hier met 6 andere personen, die zullen het niet leuk vinden wanneer ik 'vergeet' alles los te koppelen en er vervolgens een hoop schade is

Er staan in de omgeving verder weinig hoge gebouwen, woon in een dorp, dus dat hoeft geen probleem te zijn denk ik. Verder weet ik dat hier in de buurt een zendamateur zit (straal van 100/150 meter). Staat een flinke antenne bij hem in de tuin