Auteur Topic: mijn eerste ervaringen met de ubc-800  (gelezen 17914 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2008, 11:18:26 »
UPDATE.
Ik had al dagen last van storing op de r8500 als ik naar HF luisterde.
Het ging hier om een ruisbult varierend tussen de S4 en S7 afhankelijk van welke band ik beluisterde.
Het hele huis afgezocht maar kon geen oorzaak vinden.
Afgelopen nacht zat ik 5.780 te luisteren en op beide hf antennes vreselijk veel ellende.
Toen vond ik ineens de boosdoener .... de UBC800 !!.
Ik had weer vreselijke last van allemaal spooksignalen op de 800 en omdat er wat activiteit was op 5.680 zette ik de 800 even uit en voila bij geen signaal stond de S meter van de 8500 ineens op 0 ipv S6.
Ik heb nu toch jacobs maar benaderd dat het ding aan mij niet besteed is.
Heb nu de ubc 3000 weer aangesloten als tweede ontvanger en die vliegt weer vrolijk over de banden zonder echte ellende.
Ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt
ECO73 (Balkon hf-antenne voor 10/15/20/40 mtr.),X300, hi endfed draadantenne.
En nog heel veel meer :)

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #16 Gepost op: 28 november 2008, 15:38:32 »
Als ik je laatste relaas over de 800xlt zo eens lees lijkt het erop dat er misschien iets mis mee is.
Je zou een ander exemplaar kunnen uitproberen en kijken of het probleem verhoplen is.

Mijn 800xlt staat ook altijd aan naast diversen andere ontvangers en heb van dit soort storingen nooit
iets gemerkt.

Gr, Marc !!

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: 28 november 2008, 15:54:21 »
Nee vind het ook erg vaag en tis niet een kleine storing ook zeg.
De 800 staat wel bovenop de 8500 moet ik zeggen want heb hier in geleen maar een klein bijzet tafeltje naast de bank als "shack"  :) maar goed het nivo is toch wel dusdanig dat 20 cm verplaatsen niet echt verbetering zal brengen.
Heb jacobs al gemaild en uiteraard kreeg ik eerst de attenuator tip maar ja daar heb ik niks aan .
Ding gaat gewoon weer in zijn doosje en retour (het is maar 280 kilometer rijden heen en weer) en of het exemplaar gebonden is weet ik niet maar ga niet het risico nemen dat ik heen en weer blijf tuffen.
Het dichtklappen door alle HF hier om me heen is denk ik toch een probleem wat ze allemaal zullen hebben, heb nog een reactie gelezen van iemand die er erge last van had en sommige een beetje.
Het is gewoon een kwestie van geluk hebben waar je woont denk ik.
Misschien neem ik er wel een ubc230 voor in de plaats voor in de auto, heb ik ook closecall en de rest is niet zo belangrijk .
Ik was er van overtuigd dat dat trunktracker interesant was maar is het ook al niet dus enige voordelen van de 800 zijn eigenlijk voor mij alleen nog maar het uiterlijk , en redelijk goed geluid.
ferry
ICOM IC-R8500,ICOM IC-718, Sommerkamp FT-277B/Sp-277 phonepatch/Yaesu r-101 lijn.Fairhaven RD-500, Uniden-Bearcat ubcd-3600xlt

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #18 Gepost op: 28 november 2008, 22:38:50 »
Ferry,

Als het je gaat om de close call functie zou je ook bijvoorbeeld de Xplorer van Optoelectronics kunnen overwegen.
Link: http://www.optoelectronics.com/xplorer.htm

Is wel iets duurder maar ik heb hier zeer goede ervaringen mee, hij staat hier deze week thuis 24 per dag aan
met een telescoopantenne van rond de 60 cm en heb hier inmiddels al 50 frequenties in het geheugen opgeslagen
samen met info als:
-aantal malen dat de frequentie is gebruikt
-de tijd
-datum
-DTMF
-Signaalsterkte
-CTCSS
-DCS
-LTR

Daarnaast kun je meteen meeluisteren met de gevonden frequentie. Het is wel een apparaat waar je even mee moet leren werken, maar als je hem door hebt is hij geweldig.

Groeten,
Peter

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
« Reactie #19 Gepost op: 28 november 2008, 23:00:09 »
Ja dat is inderdaad een vreselijk mooi ding , ken hem (moet er regelmatig op klikken bij huub :-)
Het gaat me echter niet alleen om closecall (een discrete manier om te zeggen dat kan bruintje niet trekken :-)
Nee wil ook wel wat kunnen luisteren , de bedoeling met de ubc-800 was dat hij in geleen als vhf/uhf ontvanger zou gaan dienen voor als ik met de r-8500 op hf aan het luisteren ben of zo en als ik eens constant een stukje band wil monitoren.
Verder wou ik iets hebben voor als ik onderweg ben tussen geleen en rotterdam en ik heb in rotterdam een huis vol apparatuur maar allemaal met beperkt frequentiebereik dus had daar als  manusje van alles moeten gaan draaien naast de ft-900.
Ik ben merendeels in geleen en daar heb ik nou juist de grootste ellende dus zat te denken een 230 voor onderweg en misschien eens een tweedehands ander ding voor rotterdam en hopenlijk ook geleen.
Ik kan die 8500 wel mee gaan zeulen steeds maar daar ben ik nogal zuinig op en laat hem liever hier staan.
ferry

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
Re: mijn eerste ervaringen met de ubc-800 (update 2)
« Reactie #20 Gepost op: 29 november 2008, 16:21:55 »
Vandaag een laatste experiment gedaan met de ubc-800.
Ik heb hem in de auto aangesloten met zijn klein mini dualband magneetvoet antennetje op de auto.
Ik ben toen richting maastricht airport gereden en op 2 km afstand van de luchthaven begon de ellende al ,ik hoorde alle kanalen van eurocontrol door elkaar op 1 kanaal en gesprekken tussen tower en een vliegtuig op de luchthaven waren goed te volgen echter steeds op een ander kanaal .
Op de luchthaven zelf was het helemaal uien en op de terugweg bleef de ellende doorgaan en zelfs tot meer dan 3 km afstand hoorde ik echt van alles door elkaar brullen afgewisseld met radiostations,trunking signalen en semafoon/p2000 gepiep.
Bij thuiskomst is de scanner direct in de doos verdwenen en maandag gaat hij op reis naar breda.
Men gaat hem bij jacobs nog eens testen want een ander exemplaar bij hun vertoont deze problemen niet maar ja als er daar niks in de buurt staat te zenden dan is dat ook een beetje logisch.
Word vervolgt.
Ferry

Offline Peko

• Gevorderd Lid
« Reactie #21 Gepost op: 29 november 2008, 22:42:14 »
Citaat van: "hamclassics"
Ik heb hem in de auto aangesloten met zijn klein mini dualband magneetvoet antennetje op de auto.
Ik ben toen richting maastricht airport gereden en op 2 km afstand van de luchthaven begon de ellende al ,ik hoorde alle kanalen van eurocontrol door elkaar op 1 kanaal en gesprekken tussen tower en een vliegtuig op de luchthaven waren goed te volgen echter steeds op een ander kanaal .
Op de luchthaven zelf was het helemaal uien en op de terugweg bleef de ellende doorgaan en zelfs tot meer dan 3 km afstand hoorde ik echt van alles door elkaar brullen afgewisseld met radiostations,trunking signalen en semafoon/p2000 gepiep.
Bij thuiskomst is de scanner direct in de doos verdwenen en maandag gaat hij op reis naar breda.
Men gaat hem bij jacobs nog eens testen want een ander exemplaar bij hun vertoont deze problemen niet maar ja als er daar niks in de buurt staat te zenden dan is dat ook een beetje logisch.
Word vervolgt.
Ferry

Kijk even uit Ferry.
Volgens mij is Jacobs 's maandags gesloten.....

Succes,
Groeten.

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
« Reactie #22 Gepost op: 29 november 2008, 23:01:24 »
Oke Peter maar ik breng hem maandag naar het postkantoor dus zal hij daar dinsdag zijn.
Ik zou wel met de auto willen maar dan ben ik straks een hoop geld aan benzine kwijt voor 2 ritten geleen-breda op en neer en heb ik eigenlijk nog niks  :)
Maar toch bedankt voor het meedenken
Ferry

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #23 Gepost op: 30 november 2008, 00:14:17 »
Citaat van: "hamclassics"
Word vervolgt.
Ferry

Ik heb datzelfde probleem ook gehad met m'n 230; in september stond ik bij vliegveld Beek en zette de scanner aan, die aangesloten stond op mijn scannerantenne op dak... Wat een puinhoop; alle zenders over één frequentie!
Van ellende maar weggereden (met scanner aan) en twee kilometer verder was het nog steeds puinhoop.
Vervolgens een kleine antenne er op gezet en weer terug. In eerste instantie ging het goed, maar al snel was het weer bagger.  :(
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
« Reactie #24 Gepost op: 30 november 2008, 00:34:04 »
Ja het was echt te gek voor woorden terug naar geleen had ik er bij macdonalds (jou dan ook wel bekend) nog last van en eigenlijk op vele plaatsen onderweg.
Ik baal er echt van want vond het verder een heel leuk ding maar ja 329 euro voor de sier neer zetten is ook weer niet de bedoeling.
Ferry

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2008, 01:26:16 »
Ik ga nog een keer reageren op deze topic. Wie deze topic goed leest kan veel leren over het hedendaagse scanner aanbod.

Bearcat (en de clones) hebben in hun ontwerp geluisterd naar de scannerluisteraar met prachtige opties zoals trunktracker & close call. Stop dit in een mooi jasje en de consument is bereid water bij de wijn te doen. Zelfs Ferry met ontvangers als de Icom R8500 (ook niet heilig) wil in eerste instantie nog zo ver gaan om zijn UBC-800 een plaats in de auto te gunnen als blijkt dat hij op één van zijn vaste locaties niet te gebruiken is als basisscanner, en zelfs instraalt op andere scanners.

Ben ik anti-Bearcat, nou nee. Ik gebruik dagelijks een UBC-780XLT (buiten bereik van sterke zenders) op mijn locatie en tot volle tevredenheid ! Hij staat hier ingebouwd tussen een Icom R7000 en een Icom R71 en maakt geen problemen.

Maar vanaf het begin heb ik een sterke voorkeur gehad voor scanners/receivers van AOR/Icom en Yaesu om bovenstaande ellende te voorkomen. Mijn eerste scanner kocht ik d.m.v. een krantenwijk en ik heb ook diverse Realistics bij Tandy opgehaald waar ik met veel plezier naar heb geluisterd. Maar via de firma Jacobs uit Breda kreeg ik tijdelijk (30 minuten) de macht over de Icom R7000 die toen net uitkwam en voor mij op dat moment onbetaalbaar was, en dan ervaar je exact waar dit verhaal over gaat.

Met een dergelijk budget als de UBC-800 kun je vandaag de dag op zoek naar een zeer degenlijke ontvanger zoals de Icom R10 (pocket-scanner)/ Icom R-20 scanner/ Icom r7000 (met een beetje geluk zoals ik  :) ) of een AOR 2002/3000A en niet te vergeten de Yeasu FRG9600 of VR-5000. Al deze receivers ontbreekt het aan trunking en close call mogenlijkheden, maar de frequentie die je op het display ziet hoor je ook, en is dat niet veel belangrijker?

Groeten,
Peter

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2008, 08:06:25 »
Citaat van: "counterstrike"
Ben ik anti-Bearcat, nou nee. Ik gebruik dagelijks een UBC-780XLT (buiten bereik van sterke zenders) op mijn locatie en tot volle tevredenheid !

Ik heb een 780 en een 785 aan op het dak geplaatste D777's hangen. Beide zonder splitters, filters, versterkers etc. gewoon rechttoe rechtaan via < 8 meter Aircel 7 kabels. Ik luister alleen naar luchtvaart en ondervind vrijwel geen hinder van storingen. En dat in Rijnsburg, toch midden in het drukke westen des lands. Wat wil ik hiermee zeggen? Dat je ondanks hun beperkingen toch heel lol kunt beleven aan "goedkope" scannertjes  :P

Nu ben ik absoluut geen techneut, maar in bijna 30 jaar luisteren heb ik toch wel ervaren dat je locatie een super belangrijke factor is op luistergebied, niet alleen voor wat je kan ontvangen, maar óók voor wat je aan storingen binnen krijgt.
Luisterspulletjes :)

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #27 Gepost op: 30 november 2008, 09:02:34 »
Het kan ook prima zijn de precies deze 800 ergens defect is... Ik gebruik een 3500XLT, zowel thuis (platteland) als op het werk (Gasunie gebouw Groningen). Vooral op de laatste lokatie is er veel spul in de buurt dat met aardig hoge vermogens werkt: op het gebouw staan een hele stapel antennes, de KPN toren aan de Peizerweg (oa RAM Mobile Data) staat binnen een paar honder meter en straalt zo ongeveer op mijn hoogte, etcetera. Nu is de 3500 net zo volgepakt met features als de 800, maar in een kleiner jasje. Dat betekent: minder ruimte voor afscherming en dus meer kans op storing. Alleen: die storing heb ik alleen van de 4 computers en LCD schermen die er binnen 30cm omheen staan... En ook alleen op sommige stukjes band, verder niks. Echt over zijn nek gaan (nou ja, storing op een paar frequenties, beetje doorspetteren) heb ik alleen als ik op de A7 op 25m onder een RAM Mobile Data zender langsrij...

Het kan dus goed exemplarisch zijn. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #28 Gepost op: 30 november 2008, 09:38:10 »
Citaat van: "elsinga"
Het kan dus goed exemplarisch zijn. ;)

'Exemplarisch' betekent 'representatief'. Dat bedoelde je vast niet..

Offline hamclassics

• Gevorderd Lid
« Reactie #29 Gepost op: 30 november 2008, 10:19:54 »
Klopt helemaal.
Ik ben het wel met peter eens en had dit eigenlijk zelf ook al vermeld aan het begin van deze topic,er word vreselijk veel geld gestoken in het ontwerpen van een mooi uiterlijk en vele vele functies en dat gaat ten kostte van de ontwikkeling van een ontvanger met goeie specs, vele mensen kopen tenslotte op wat het allemaal kan en hoe het er uit ziet en elk verkocht apparaat is er 1 .
Vroeger probeerde men echter ook kwaliteit te leveren om een naam hoog te houden .
Het is ook mijn ervaring dat de apparatuur van vroeger gewoon beter was en dit geld niet alleen voor scanners en zo maar op alle gebied.
In de 35 jaar dat ik met deze hobby bezig ben heb ik zat spullen in bezit gehad en als verzamelaar heb ik nog steeds erg veel van het oudere spul dus genoeg vergelijkings materiaal.
Dit wil niet zeggen dat de nieuwe apparatuur voor iedereen een drama is want er zijn ook zat mensen die er dik tevreden mee zijn om dat ze gunstig wonen en zo.
Maar ik blijf er bij dat als een ouwe doos hier prima kan werken dan zou een super moderne scanner dit op zijn minst toch moeten kunnen evenaren.
Op deze locatie heb ik tot nu toe gewerkt met een commtel 205 , had bijna nergens last van ,de frg9600 zelfde verhaal zelfs de ubc3000 gedraagt zich prima.
Toen heb ik echter de commtel vervangen door een ubc9000 en die bakte er hier helemaal niks van en nu dan de ubc-800.
Ik heb echt geen idee meer wat ik nog kan nemen, wat betaalbaar is en niet te groot en zijn werk gewoon overal kan doen.
ferry