Ik zal je vertellen dat een pager gewoon een betere oplossing is. Als ik het begrijp woon je in belgi ë, daar hebben ze ook nog eens een datalimiet op bijna alle internet pakketten (particulieren). Dus als je gaat kijken naar mobiele 'onbeperkte' (zijn nooit onbeperkt) GPRS/UMTS/3G bundels, dan ben ik bang dat ze een nóg lager limiet hebben dan in Nederland. Bij KPN is het limiet 200 MB, maar daar word het FUP (fair use policy) aangehouden. Dus je mag 200 MB gebruiken, máár als de rest van de mobiele internet gebruikers meer gaan gebruiken, dan mag jij ook iets over dat limiet. Als jij je telefoon ook nog eens continue wilt aanhouden voor meldingen kan je gemakkelijk uitrekenen hoeveel data je kwijt bent.
Ik heb zelf ook een pager gehad, maar verkocht omdat het niet meer zo interessant was. Daarna een mobiel internet (KPN) genomen om meldingen te bekijken wanneer het me uitkomt. Ik draai zelf ook een mobiele meldingen pagina die is 4 KB groot en refresht om de 30 seconden.. reken maar is uit:
(4 KB x 2) minuut = 8KB
(8 KB x 60) uur = 480 KB
(8 uur x 480 KB) dag = 3840 KB
(31 dagen x 3840 KB) maand = 119040 KB (116 MB)
Oke, ik moest eigenlijk een beetje lachen om mijn rekensommetje.. maar goed, voor die 10 euro per maand (wat in Begli ë toch duurder is) zou ik liever een pager kopen..
Een volledig gratis oplossing gaat je niet lukken. De eenmalige kosten voor een pager is gewoon stukken goedkoper! Eventueel tweedehands kopen.
Nog even terug op een paar vragen die je had:
Hoe weetje of een telefoon java ondersteund? De meeste apparaten hebben tegenwoordig java-ondersteuning, maar het beste is door op de website van je mobiel (van wat voor merk hij is) te kijken. Je kan ook het type telefoon hier neerzetten dan kijk ik wel voor je.
Is het gratis? Nee, want dit maakt gebruikt van GPRS/UMTS/3G netwerken en dat kost geld. Dat heb ik daarboven uitgebreid uitgelegd right?
Doet me gelijk denken aan dat zinnetje: "Let op! Lenen kost geld". Hetzelfde hier "Let op! Het gebruik van mobiele netwerken kost geld."
Keuze is gemaakt: PAGER!