Auteur Topic: UBC3500XLT, group quick keys en andere vraagjes  (gelezen 10062 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
UBC3500XLT, group quick keys en andere vraagjes
« Gepost op: 5 oktober 2008, 17:36:33 »
Zo, de UBC3500XLT is besteld (179,- plus 15m- verzendkosten op ebay.de). :) De datakabel bij Scanman wordt eind deze week verstuurd, hij had ze niet liggen... helaas. Maar als het een beetje meezit komt ook de 3500 eind deze week, uit Duitsland duurt tenslotte meestal iets langer (al heb ik via Paypal betaald, dus wachten op de overschrijving hoef ik gelukkig niet!). ;)

Ik ben inmiddels redelijk wijs geworden uit het indelen van systems en groepen en heb mijn Excel bestand voor de noordelijke frequenties inmiddels van wat extra mogelijkheden voorzien, zodat ik vrijwel direct een bcTools compatible CSV bestand kan exporteren. ;)

Nu heb ik echter een vraagje over de group quick keys. Hoe de system quick keys werken weet ik inmiddels (lekker makkelijk hele systemen in- of uitschakelen qua scannen), maar die group quick keys is nog wat vaag...

Ik neem even aan dat het doel gelijk is aan de system quick keys en ik denk dat je ze alleen via het menu kunt gebruiken. Klopt dat? En hoe ernstig is het voor het scannen dat geen enkele group een quick key heeft? Zo exporteer ik ze tenminste, maar als dat problemen oplevert moet ik weer extra zaken in de Excel sheet gaan bouwen.... Ik verwacht dat mijn behoefte aan het in- en uitschakelen van groups bij mij niet zo groot is, ik heb alles vrij aardig in systems ingedeeld dacht ik, vandaar dat ik geen moeite heb gedaan voor de group quick key.

Ik kom in totaal trouwens op een system of 20, ruim 100 groups en bijna 2000 frequenties, dus voor de 3500 moet ik wat verwijderen (tenminste, ik las dat je gemiddeld zo'n 1600 channels kwijt kunt in de max 2500). Klopt dat? Of kan ik gewoon max 2500 aan, ook als ik voor vrijwel alle channels een alfa tag van 16 tekens gebruik (want dat zal wel uitmaken, gok ik)?

Verder: als ik met CC een frequentie spot, geeft CC dan ook aan onder welke naam die in mijn systems voorkomt of alleen de frequentie? Idem bij het opslaan van CC hits, krijg ik dan gelijk de bijbehorende gebruiker te zien of ook alleen de frequentie? CC houdt in elk geval bij het opslaan rekening met al eerdere CC hits, begreep ik.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Mark Schutte

• Top Lid
Re: UBC3500XLT, group quick keys en andere vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2008, 19:37:20 »
Citaat van: "elsinga"
Ik neem even aan dat het doel gelijk is aan de system quick keys en ik denk dat je ze alleen via het menu kunt gebruiken. Klopt dat? En hoe ernstig is het voor het scannen dat geen enkele group een quick key heeft? Zo exporteer ik ze tenminste, maar als dat problemen oplevert moet ik weer extra zaken in de Excel sheet gaan bouwen.... Ik verwacht dat mijn behoefte aan het in- en uitschakelen van groups bij mij niet zo groot is, ik heb alles vrij aardig in systems ingedeeld dacht ik, vandaar dat ik geen moeite heb gedaan voor de group quick key.

Om de group-quick-key's in te schakelen moet de functie-toets ingedrukt gehouden worden. In principe maakt het voor het scannen niet uit of een group een quick-key heeft.
Ik heb ook meerdere systems en groups allen met quick-key's geprogrammeerd maar in de praktijk (buiten) gebruik ik alleen de system quick-key's omdat die met één hand te bedienen zijn. Om binnen een bepaald system een group via een quick-key aan of uit te zetten zul je eerst de andere systems tijdelijk moeten de-activeren. Vanwege het snelle scannen kun je anders per ongeluk de group van een ander system uitschakelen.

Ik kom in totaal trouwens op een system of 20, ruim 100 groups en bijna 2000 frequenties, dus voor de 3500 moet ik wat verwijderen (tenminste, ik las dat je gemiddeld zo'n 1600 channels kwijt kunt in de max 2500). Klopt dat? Of kan ik gewoon max 2500 aan, ook als ik voor vrijwel alle channels een alfa tag van 16 tekens gebruik (want dat zal wel uitmaken, gok ik)?

Als je thuis luistert in combinatie met pc-bediening zal het niet zo'n probleem zijn denk ik. Er zijn totaal 2500 channels, vrij te verdelen over de Systems en Groups. Er kunnen 200 Systems worden aangemaakt en in elk System kunnen maximaal 20 Groups zitten.
In de praktijk (portabel gebruik) is het toch handig niet meer dan 10 systems van een quick-key te voorzien (meer is toch niet zichtbaar op het display)
Je kunt alles wel tot in de details gaan onderverdelen maar heeft dat wel zin...
Ik heb zelf de luchtvaart, scheepvaart en de licentievrije (PMR446/27mc/lpd) ieder in een apart system. Verder heb ik nog een system met de overgebleven "rampenkanalen": Rode Kruis, Brandweer objectporto's, oude ME (172 MHz) etc. Dan nog twee systems met een heleboel VHF- en UHF frequenties (eventueel op raster: raster1 = group1 etc.)
Als laatste de Amsterdamse frequenties waar nog af en toe wat op te beluisteren valt.

Verder: als ik met CC een frequentie spot, geeft CC dan ook aan onder welke naam die in mijn systems voorkomt of alleen de frequentie? Idem bij het opslaan van CC hits, krijg ik dan gelijk de bijbehorende gebruiker te zien of ook alleen de frequentie? CC houdt in elk geval bij het opslaan rekening met al eerdere CC hits, begreep ik.

Nee, zo werkt de CC niet, de gevonden freq's kunnen eventueel worden opgeslagen in een CloseCall group.
De CC houdt ook geen rekening met eerder gevonden hits. Alleen tijdens het zoeken op lock-out geplaatste frequenties worden overgeslagen in CC-mode.

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is...

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:01:30 »
Het wordt steeds duidelijker. En al helemaal als straks het speeltje er is. ;)

Ikzelf verdeel trouwens onder in de volgende systems:
Assen e.o.
BOS Duitsland
Datasignalen
Delete
Delfzijl e.o.
Digitale signaln
Dokkum e.o.
Draadloze telef.
Drachten e.o.
Emmen e.o.
FE Geluid
Gaasterland
Groningen e.o.
Harlingen e.o.
Heerenveen e.o.
Hoogeveen e.o.
Hulpverlening
Landelijk
Leeuwarden e.o.
Luchtvaart
Militair
Omroepverbinding
Oosterwolde e.o.
Pre-C2000
RadioNoord Ned.
Sneek e.o.
Vergunningsvrij
Waddeneilanden
Winschoten e.o.
Zendamateurs

Deze frequenties komen direct uit mijn Excel sheet met noordelijke en landelijke frequenties. Sommige systemen gooi ik er gelijk weer uit, zoals Datasignalen, Delete (waar onduidelijke zooi in terecht komt), Digitale signaln en RadioNoord Ned. bijvoorbeeld. De meest te schakelen systems heb onder quick key 0-9 zitten, de regiogebonden frequenties zitten hoger en schakel ik alleen aan als ik daar ben. En als dat niet handig is, dan exporteer ik zo weer een CSV met handigere instellingen (bijvoorbeeld 1 quickkey per hele provincie of zo). ;)

Trouwens, zijn niet alle Systems t/m 99 zichtbaar? S0 is van 0 t/m 9, S1 van 10 t/m 19, etcetera, toch? Of werkt dat niet zo?
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:16:38 »
Trouwens, zijn niet alle Systems t/m 99 zichtbaar? S0 is van 0 t/m 9, S1 van 10 t/m 19, etcetera, toch? Of werkt dat niet zo?

Ik had tot op heden nog niet meer dan 10 systems geprogrammeerd. Maar heb net even een testje gedaan...
Een 11e system aangemaakt met quick-key 99 met daarin 1 group met een Entropia datafreq.
Na het scannen van de eerste 10 systems verspringt het display
Linksonder in het display staat nu:  S9 : – – – – – – – –9 –  Je kunt hieraan dus zien dat quick-key 99 is gebruikt. (ipv "S0 : 1––––––––– zie afbeelding hieronder)

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #4 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:26:23 »
Okay, dus je ziet de hogere quick keys ook netjes. Mijn gedachtengang klopte dus (gelukkig, want zo duidelijk is de manual daar niet over...).

Ik denk trouwens dat ik wel een spiekbriefje nodig heb om alle quickkeys te "onthouden". Zeker als ik rijdend in de auto wil schakelen. ;)

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #5 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:35:15 »
Ik denk trouwens dat ik wel een spiekbriefje nodig heb om alle quickkeys te "onthouden". Zeker als ik rijdend in de auto wil schakelen. ;)

Daar heb je dan een bijrijder voor nodig Robert... ;) met één hand gaat dat zeker niet lukken

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2008, 19:08:52 »
Ik weet inmiddels uit ervaring dat dat nog vrij redelijk gaat. ;)

Niet iets om te doen in druk verkeer... maar dat valt hier in het noorden vaak wel mee. :)

Online Marcel

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2008, 14:28:54 »
Heb net al het halve forum af zitten zoeken maar niet echt een antwoord op mijn vraag kunnen vinden; ik heb een heleboel systems en groups aangemaakt (en vooral gekopieerd uit een hele mooie lange lijst.....(waarvoor dank!)) maar nu wil ik bijvoorbeeld quick key 41 uitschakelen; hoe doe ik dit???
0-9 gaat gewoon met 1 toets, maar hoe toets ik nu meer cijfers in?
ik las zojuist dat je dan de functie toets in moet drukken, maar dan gaat hij gelijk naar het menu toe...
Help, wat doe ik nu verkeerd???

Alvast bedankt voor jullie hulp!
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2008, 15:11:41 »
Je drukt al scannende dan op [.no], [ 4 ], [ 1 ]. De Func toets is alleen om Groups uit te schakelen binnen de dan active System.

Online Marcel

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2008, 16:16:05 »
Dank je wel, hier was ik dus naar opzoek!
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2008, 17:31:51 »
Tip: er is een makkelijkere handleiding ergens online. [even zoeken] Yep: http://myweb.cableone.net/marksscanners/3500/3500.html

Is veel eenvoudiger te begrijpen dan de Uniden manual, die veel over systems/groups en quick keys niet heel handig uitlegt...

Online Marcel

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 26 oktober 2008, 17:42:38 »
Die staat dus gelijk in mijn favorieten (en zal ook wel op de printer komen) dit is tenminste ook voor mij te begrijpen....

(Ligt dat nu aan mij of aan uniden --> laat maar, ik wil het antwoord al niet meer weten!)

Marcel

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2008, 17:54:32 »
Ik programmeer 'm vrijwel uitsluitend via bctool, een aanrader overigens. Met de hand is haast niet te doen, op een incidentele wijziging na. Ik zou in elk geval niet graag alle bijna 2500 channels (zoveel heb ik er inmiddels in staan ja...) met de hand invoeren.

Als je het systeem eenmaal door hebt is het trouwens best te snappen. Het blijft alleen veel werk met de hand. ;)

Online Marcel

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2008, 17:57:30 »
Sinds ik de lijst op jouw site heb gevonden gebruik ik dus ook bctool; heb de kabel net in m'n bezit sinds een week
Voordien gewoon alles met de hand, en dan heb je niet zo gauw meer dan 10 quick keys....

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
« Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2008, 18:56:05 »
Ik zal binnenkort weer even een nieuwe BCT file neerzetten, inmiddels heb ik ook Overijssel en Flevoland er een betje inzitten (en ik ben bezig met Noord Holland). ;)