Auteur Topic: Wat moet ik nou kopen :)  (gelezen 8870 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hendrikjan

• Beginnend Lid
  • **
Wat moet ik nou kopen :)
« Gepost op: 30 september 2008, 12:21:31 »
Hallo,

Ik heb een vraagje, ik zat te denken om een Motorola GM380 UHF te kopen maar het probleem is dat je natuurlijk bij die mobilifoon allen kanalen via de PC moet configureren. Ik wil ook razend snel kanalen kunnen uitscannen, ik zat te denken aan een Icom of Kenwood alleen weet ik niet of ik daarmee ook freqs kan uitzenden, omdat er meestal maar enkele seconden gepraat wordt op een frequentie moet het uitscannen van een frequentie natuurlijk snel kunnen daarom zoek ik een dual bander die de kanalen kan uitscannen + een grote antenne zodat ik veel kan opvangen, het gaat me niet dat ik zelf kan zendne op kanalen maar puur om het ontvangen daarvan.

Is het bij zo'n kenwood of icom ook makkelijk te programmeren die kanalen of gaat dat ook weer via de pc?

Dank u!

Offline Havik

• Gevorderd Lid
Re: Wat moet ik nou kopen :)
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2008, 17:14:54 »
Citaat van: "Hendrikjan"
Hallo,

Ik heb een vraagje, ik zat te denken om een Motorola GM380 UHF te kopen maar het probleem is dat je natuurlijk bij die mobilifoon allen kanalen via de PC moet configureren. Ik wil ook razend snel kanalen kunnen uitscannen, ik zat te denken aan een Icom of Kenwood alleen weet ik niet of ik daarmee ook freqs kan uitzenden, omdat er meestal maar enkele seconden gepraat wordt op een frequentie moet het uitscannen van een frequentie natuurlijk snel kunnen daarom zoek ik een dual bander die de kanalen kan uitscannen + een grote antenne zodat ik veel kan opvangen, het gaat me niet dat ik zelf kan zendne op kanalen maar puur om het ontvangen daarvan.

Is het bij zo'n kenwood of icom ook makkelijk te programmeren die kanalen of gaat dat ook weer via de pc?
Dank u!

Hallo
Waar wil je naar luisteren??
En een grote antenne hoeft niet gelijk veel te zijn. Heeft ook met andere dingen te maken.
Wat dacht je van de hoogte, het weer, soort kabel, ga zo maar even door.

grt Havik
Realistic 2006 en de 2005.  Antenne Diamond 130N

Offline Hendrikjan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2008, 18:34:13 »
Ik woon in de regio denhaag, ik wil het liefst naar beveiligingsdiensten luisteren, reddingsbrigades en marifoon kanalen.

Offline Havik

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2008, 18:45:07 »
Ik woon in de regio denhaag, ik wil het liefst naar beveiligingsdiensten luisteren, reddingsbrigades en marifoon kanalen.

hallo
Waarom koop je geen eenvoudige scanner???
Een basis of een handscanner of beiden.

Gr Havik
Realistic 2006 en de 2005.  Antenne Diamond 130N

Offline Hendrikjan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2008, 20:47:41 »
Jep,

Ik ben van plan een 2de hands bearcat 9000 XLT te kopen :)

PD1EU

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2008, 21:07:27 »
Jep,

Ik ben van plan een 2de hands bearcat 9000 XLT te kopen :)

Een goede beslissing Hendrikjan,daar zul je geen spijt van hebben.
Een prima ontvanger!!!!
Ed.

Offline Hendrikjan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2008, 21:09:33 »
Ik heb op dit moment een Uniden bearcat hand scanner met 100 kanalen maar volgens mij kan deze niet zo snel freqs uit scannen als de 9000 dat kan, toch :)?'

Ik wil dus zeg maar ook freqs die niet geprogrammeerd staan uitscannen waar mensen dus wel op zitten te praten en aangezien iets roepen door de porto een paar seconden duurt moet het wel snel opgevangen kunnen worden en dat kan denk ik met me handscanner minder goed als met een grote basis scanner met een grotere antenne!

Alleen is het eigenlijk nog wel de moeite om een scanner te kopen? Kwa radio verkeer is er nog veel verkeer in de lucht?

PD1EU

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2008, 21:18:47 »
Zonder buitenantenne ben je vrij beperkt natuurlijk.
En die hoeft beslist niet groot te zijn hoor !!!

Offline Hendrikjan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 30 september 2008, 21:31:01 »
Dus ik moet ook voor de 9000 een buiten antenne kopen?

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 30 september 2008, 21:32:12 »
Ik heb op dit moment een Uniden bearcat hand scanner met 100 kanalen maar volgens mij kan deze niet zo snel freqs uit scannen als de 9000 dat kan, toch :)?'

Als je de UBC 120 XLT Bedoelt , dan zal de 9000 XLT denk ik iets sneller zijn , of misschien wel dezelfde snelheid ,
Je zou ook voor een nieuwere type handscanner kunnen gaan met bijvoorbeeld Close call.
Maar de 9000 Xlt is opzich ook helemaal geen gekke keus.

Mvg , Ben

PD1EU

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 30 september 2008, 21:38:17 »

Voor elke ontvanger geldt dat een buitenantenne altijd beter is.
En dan metname nog.....hoe hoger,hoe beter.

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 30 september 2008, 21:38:51 »

Om meer plezier van je scanner te hebben zeker.
Een buitenantenne ontvangt vele malen beter dan een binnenantenne , of een antenne op zolder.
Je bereik veld word dan meteen stukken groter , dus meer luisterplezier.
Onthoud wel , dat antenne hoogte en vrij zicht ook erg belangrijk zijn !

Een goede scanner antenne zou bijvoorbeeld een Discone antenne kunnen zijn , of een Diamond X-50N ( die ik nu ook gebruik)

Mvg , Ben

Offline Hendrikjan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 30 september 2008, 22:17:34 »
Ja dat is hem inderdaad, maar ik denk zelf dat een basis scanner toch stabieler is of ligt dat aan mij? Als er bijvoorbeeld een event is en ik weet niet op welke freq deze uitzenden wil ik het graag uitlezen maar mijn handscanner die pakt helemaal niet veel freq's die lees alleen maar om een voorbeeld te geven van 442.000 tot 444.000 ik weet niet of dat nog in te stellen valt, en bij de handscanner die ik nu heb scant ie die kanalen dus best langzaam. Als dat ook zo is bij de 9000, hoe moet ik dan een freq uitscannen aangezien als de scanner op die freq schiet er toevallig dan net op gepraat moet worden en anders doet hij weer een aantal minuten over om over diezelfde freq weer heen te gaan :P

als ik nu op me handscanner seacrh knop in druk om de freqs af te scannen zegt ie 'error' :P

PD1EU

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 30 september 2008, 22:24:03 »
Pffffff.......dat was een lange zin.
Maar voor deze hobby geldt ook dat je een beetje geduld moet hebben.
Voor een direkt te vinden frequentie redelijk dicht bij je in de buurt,kun je
beter een ontvanger aanschaffen met een zogenaamde closecall-functie.
Dan heb je het snelst resultaat.
Ed.

Offline Hendrikjan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 30 september 2008, 22:29:26 »
als ik nu op me handscanner seacrh knop in druk om de freqs af te scannen zegt ie 'error'  :P

Maar erm, even kijken met de 9000 zal ik dus geen specifieke voordelen hebben met betrekking op het uiscannen van freq's en het kunnen scannen van meer freq's?

Ik ben zelf namelijk een echte fan van de proffesionele Motorola reeks en ik heb er dan ook heel wat thuis staan alleen om dingen zoals de kustwacht, reddings bridgade etc afteluisteren is het leuk als dat via de scanner kan omdat de porto's programmeren nogal wat tijd kost :P

zijn er trouwens nog politie diensten die met de oude porto's nog werken, ik kan me voorstellen van wel aangezien niet alle diensten binnen de politie direct voorbonden hoeven te zijn aan de meldkamer.

Nog een vraagje; ik zat ook te kijken naar de Kenwood TM reeks dual-bander, kunnen deze ook gewoon UHF en VHF scannen :) dat zou echt geweldig zijn en kun je de kanalen net zo makkelijk als een scanner programmerne.

Hartelijk dank