Auteur Topic: monacor magneetvoet antenne  (gelezen 4666 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline tinuske

• Gevorderd Lid
monacor magneetvoet antenne
« Gepost op: 21 september 2008, 12:17:00 »
Ik ben in het bezit van een magneetvoet antenne van Monacor (type verder niet bekend, er zit geen nummer op) in combinatie met een portofoonscanner van commtel (com213).
met deze combinatie wil ik voornamelijk naar de luchtvaart luisteren.
de antenne is nu 110cm lang gemeten vanaf de vleugelmoer van het schanierpunt.
Ik heb het idee dat ik met de standaard rubberduck net zo veel ontvang als met de monacor.
Moet ik deze spriet inkorten voor een betere ontvangst? en zo ja op welke lengte moet ik de spriet afknippen?

grt Tinuske
vanuit een warme luchtballon zie je meer

commtel213  commtel205

Offline tinuske

• Gevorderd Lid
Re: monacor magneetvoet antenne
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2008, 16:18:53 »
Is er niemand die mij kan helpen aangeven op welke lengte ik de spriet moet inkorten?
zijn er ergens tabellen die aangeven welke frequentie op welke lengte de beste ontvangst geeft?

Tinuske

commtel213  commtel205

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2008, 16:48:39 »
Citaat van: "tinuske"
Is er niemand die mij kan helpen aangeven op welke lengte ik de spriet moet inkorten?
zijn er ergens tabellen die aangeven welke frequentie op welke lengte de beste ontvangst geeft?

http://www.csgnetwork.com/antennagpcalc.html - voor 125 MHz zo'n 57 cm.

Vergeet niet dat deze antenne, om optimaal te kunnen functioneren, een metalen grondvlak nodig heeft. Dat kan een autodak zijn, maar ook 4 sprieten met dezelfde lengte onder een hoek van zo'n 45 graden naar beneden volstaan.

Offline tinuske

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2008, 17:42:05 »
de bedoeling is om inderdaad mobiel( in de auto ) te gebruiken, er zit wel een dun rubber laagje onder de magneet om de lak van de auto te beschermen. Is dit een probleem of kan ik dit gewoon laten zitten.
Ik zie dat voor verschillende freq, de lengte van de spriet nogal verschilt.
is er een middenweg of ben je echt aangewezen op de gegeven lengte volgens de tabel die je noemde in je antwoord?

Grt Tinuske

commtel213  commtel205

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2008, 19:56:30 »
Ik zat dit te lezen en denk dat het wel van belang is of deze antenne al dan niet van een spoel of iets dergelijks voorzien is.

Als de antenne uit één geheel bestaat kun je het advies van discriminator zonder meer opvolgen, is er echter sprake van een spoel die is opgenomen in de antenne wordt het naar mijn mening een ander verhaal.

Groeten,
Peter

Offline tinuske

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2008, 20:42:01 »
vanaf de vleugelmoer gemeten is de spriet 110 cm lang.
graag tips

Tinuske

commtel213  commtel205

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2008, 21:13:22 »
Duidelijk verhaal, gewoon het advies van discriminator opvolgen, 57cm lengte aftekenen en knippen maar !

Groeten,
Peter

Offline Mars/M [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2008, 23:13:47 »
Citaat
Duidelijk verhaal, gewoon het advies van discriminator opvolgen, 57cm lengte aftekenen en knippen maar !

Wat ik me altijd afvraag bij dit soort dingen is van waar je begint te meten voor die 57cm (in dit geval), moet je meten vanaf waar het metaal begint? Dus inclusief het dikkere gedeelte met de vleugelmoer etc. Of moet je pas meten vanaf de dunne spriet omhoog?

Ik neem altijd aan dat je het hele metalen gedeelte meeneemt in de lengte omdat dat hele gedeelte als antenne fungeert, maar vraag het me toch af.

vr.gr.
Mars

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2008, 23:22:03 »
Persoonlijk meet ik altijd vanaf het gedeelte waar de staaf begint, dus na het dikke gedeelte.

Ik weet niet of dit correct is maar de resultaten voor ontvangst van de luchtvaartband zullen hier niet veel te lijden onder hebben, de waarden liggen voor ontvangst immers minder kritisch dan dat je de antenne gaat gebruiken om er op te zenden.

Groeten,
Peter

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2008, 05:57:51 »
Controleer ook of er geen spoel in de voet zit ingebouwd. Of Monacor die ook leverde weet ik niet, maar de voet lijkt veel op een oude HMP voet en die had je in 2 uitvoeringen: met en zonder spoel. Bij 5/8 L antenne's voor 144-175 MHz had je een rechte spriet en de spoel in de voet. Voeten met 1/4 L antenne werden zonder spoel geleverd.
Leen

Offline tinuske

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2008, 20:22:14 »
antenne ingekort op 57 cm, kan  nog niet zeggen dat ontvangst verbetert is, maar morgen onderweg naar het werk wel eens luisteren of er verbetering is ten opzichte van de rubberduck.
Grt Tinuske

commtel213  commtel205