Auteur Topic: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect  (gelezen 33162 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #30 Gepost op: 27 mei 2011, 15:08:51 »
Er zijn inmiddels ook vragen gesteld in de Kamer. Ik wacht op het gepubliceerde verslag.

Citaat van: Skynet
Kalmthoutse Heide: Turtelboom laakt dat wetgeving herstel communicatie onmogelijk maakte

Donderdag 26 Mei 2011 |  20 u. | powered by  (Belga)

Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom vindt het onaanvaardbaar dat het Astridnetwerk afgelopen nacht in de Kalmthoutse heide niet kon worden hersteld omdat de arbeidswetgeving dat niet toelaat. "Dat is natuurlijk onaanvaardbaar op een moment waarop zovele honderden hectaren in gevaar zijn en er misschien mensen moeten worden geëvacueerd. Dan moeten we onze prioriteiten kennen en dat is een goede radiocommunicatie waarop andere wetgeving aansluit", verklaarde ze donderdag in de Kamer.

Jan Van Esbroeck (N-VA) en Jef Van den Bergh (CD&V) ondervroegen donderdag Turtelboom over het communicatiesysteem dat afgelopen nacht tijdens de bestrijding van de brand in de Kalmthoutse Heide haperde. Turtelboom bevestigde dat er een probleem is geweest. "Het is een natuurgebied en daar is er altijd verlaagde radiodekking. De NV ASTRID stuurt op het moment dat er problemen zijn altijd een mobiele radioantenne ter plaatse die aangekoppeld wordt aan een vaste radioantenne. In de loop van de nacht heeft men vastgesteld dat er een probleem was met de vaste radioantenne. De arbeidswetgeving verbiedt op dit ogenblik dat een technicus gedurende de nacht in de antenne kruipt om het probleem op te lossen. Daardoor kon de extra versterking die wordt gegeven met de mobiele antenne, niet op tijd worden aangeboden", legde de liberale politica uit. Van den Bergh had het over een ontoereikend antwoord. "Er wordt al langer aan u gecommuniceerd dat het ASTRID-netwerk onvoldoende dekking heeft (...) Ik denk dat u dringend op uw verantwoordelijkheid moet worden gewezen en dat u die moet opnemen". (FEM)

Citaat van: Datanews
Brandweer mort over zwakke Astrid-dekking op Kalmthoutse heide
Stefan Grommen - 26/05/2011


© Belga

"Het was moeilijk werken", zegt de brandweer over de nachtelijke bluswerken op de Kalmthoutse Heide. Niet alleen de felle wind veroorzaakte problemen, maar ook het communicatienetwerk van de hulpdiensten Astrid maakte het er niet makkelijker op. "Het communicatiesysteem is zowat de hele nacht uitgevallen", zuchtte brandweercommandant Erik Janssen tegenover de collega's van het VRT-radionieuws. "En sowieso is de dekking van het netwerk op de heide al zwak."

De eerste stelling van Jansen wordt ontkend bij Astrid, maar de laatste bevestigd. "Tijdens de brand waren er zo'n 20 brandweerkorpsen ter plaatse op de heide, waar er sowieso al zwakke dekking is", vertelt Astrid-woordvoerder Frederik Langhendries. "We hebben op de heide altijd dekking gehad, maar wel enkel mobiele dekking, dat wil zeggen: enkel in voertuigen. Maar op de heide blussen kan niet enkel vanuit voertuigen, waardoor de vele brandweerlui ook draagbare toestellen gebruikten. Daarmee ondervonden ze problemen."

Toen Astrid rond 1 uur een melding kreeg, werden technici ter plaatse gestuurd. "We hebben een MTU, een vrachtwagen met een antenne, naar ginder gestuurd om voor extra dekking te zorgen. Nu, zo'n MTU is niet voor dergelijke incidenten geconcipieerd, wel voor geplande evenementen, omdat het enige tijd duurt om die in het netwerk te implementeren. Dat was sinds 6u28 vanochtend in orde." Langhendries wijst er overigens fijntjes op dat er al sinds het financieel plan van 2008 sprake is van de aankoop van modernere satelliettechnologie voor die MTU's maar dat dat nog altijd niet is kunnen gebeuren. "We hebben nog altijd geen groen licht gekregen van onze voogdijoverheid voor die investering. Met dergelijke technologie zouden we veel sneller up-and-running geweest zijn."

Of het niet nodig is om standaard voor betere dekking te zorgen op de heide? "We hebben een lijst met vragen van gebruikers over plaatsen waar er een 'operationele nood' is aan een betere dekking van ons netwerk. Het is aan het raadgevend comité om die plaatsen te prioretiseren. Uiteindelijk is ons netwerk evolutief: er komen regelmatig nieuwe masten bij."

Om 2 uur vannacht raakte de brand eindelijk onder controle. De laatste grote brandhaard bevond zich tegen de Nederlandse grens, waar een bulldozer een brandgang heeft gegraven om het blussen door de brandweer mogelijk te maken. In totaal is er 450 tot 500 hectare heide en bos afgebrand. Het is zo de grootste brand ooit op de Kalmthoutse Heide. Vandaag wordt nog de hele dag nageblust, want er worden nog kleine heropflakkeringen verwacht door de toenemende wind.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #31 Gepost op: 28 mei 2011, 11:28:46 »
Citaat van: Verslag plenaire zitting Kamer afgelopen donderdag
10 Samengevoegde vragen van

- de heer Jan Van Esbroeck aan de minister van Binnenlandse Zaken over "de brand in Kalmthout en de werking van het ASTRID-netwerk" (nr. P0337)

- de heer Jef Van den Bergh aan de minister van Binnenlandse Zaken over "de brand in Kalmthout en de werking van het ASTRID-netwerk" (nr. P0338)

10.01  Jan Van Esbroeck (N-VA): Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, de Kalmthoutse Heide wordt zwaar geteisterd door de grootste brand ooit. Meer dan 450 hectaren natuurgebied gaan in de vlammen op. Dat is een kwart van de Kalmthoutse Heide. Dat is een natuurramp en zoiets hebben we niet altijd in de hand.

Wat we wel in de hand hebben, is de omkadering om hulp te bieden. Eén probleem dat vandaag alvast aan bod is gekomen, is de werking van het peperdure ASTRID-radionetwerk. Onze Kalmthoutse brandweercommandant heeft verklaard dat het communicatiesysteem urenlang is uitgevallen zodat het heel moeilijk was om de brandweerlui te bereiken, met alle risico’s van dien.

Bij verdere navraag door mijzelf is gebleken dat de bestaande zendmast was uitgevallen in de loop van de avond. De inderhaast aangevoerde reservezendmast bleek niet volledig technisch in orde te zijn.Er werden technici opgeroepen om dat probleem op te lossen.

Tot dusver lijkt alles zoals het hoort, maar u moet beseffen dat onze brandweerlui ondertussen midden in een grote heidebrand staan met een steeds van richting veranderende wind. Zij zijn aanhoudend in levensgevaar.

Op dat moment zeggen de opgeroepen technici dat het herstel van technische zaken tijdens de nachturen niet in hun arbeidsovereenkomst is opgenomen en dat zij pas tegen de ochtend aan die herstelling zouden beginnen. Dat gebeurt allemaal terwijl die verschrikkelijke brand woedt. De technici doen niets en wachten tot de ochtend.

Ik vind dit hallucinant. Dat gaat mijn petje te boven. Hoe is het mogelijk dat, omwille van de inhoud van zo’n arbeidscontract, onze brandweerlui midden in een gevarenzone hun leven moeten wagen, ’s nachts, los van enige communicatie?

Mevrouw de minister, daarom heb ik de volgende vragen.

Hoe komt het dat er niemand ingrijpt? Ik heb gezien dat u gisterenavond ter plaatse bent geweest. Hoe komt het dat de hulpdiensten urenlang, tot ’s morgens, moeten wachten vooraleer het communicatiesysteem is hersteld?

Voorziet de beheersovereenkomst met de NV ASTRID er niet in dat herstellingen van het netwerk binnen een bepaalde termijn uitgevoerd moeten worden?

Werd de beheersovereenkomst wel gerespecteerd?

10.02  Jef Van den Bergh (CD&V): Mevrouw de minister, de Kalmthoutse Heide is voor ons allemaal één van de mooiste stukjes natuurgebied die ons land rijk is. Zeker voor Kalmthoutenaren is zij veel meer dan dat. Het is de plaats waar in de winter geschaatst wordt, waar gemountainbiket wordt, waar de scouts gaan spelen, enzovoort.

Wat daar gisteren en vandaag heeft plaatsgevonden is dan ook een erg ingrijpende gebeurtenis voor Kalmthout en de omliggende gemeenten. Onze vrijwillige brandweerlieden en de vele andere ondersteunende korpsen verdienen alle respect. Ook de mensen van de Civiele Bescherming moeten wij zeer dankbaar zijn, net als de versterking die vanuit het leger gekomen is.

Als op zo’n moment, terwijl die mannen het beste van zichzelf geven, de slagader van hun onderlinge communicatie uitvalt, roept dat wel vragen op wat het beleid betreft. De brand, die trouwens nog volop woedt, kunnen wij vandaag nog niet evalueren. Wij moeten wel stilstaan bij dat uitvallen van het communicatienetwerk. Ik hoop dan ook dat u daar een afdoende antwoord op kunt geven.

10.03 Minister Annemie Turtelboom: Mijnheer de voorzitter, eerst en vooral wil ik van deze gelegenheid gebruikmaken om alle brandweermensen en alle mensen van de Civiele Bescherming en het Rode Kruis, van Defensie en de federale politie, en vooral ook de Nederlandse collega’s, te bedanken voor hun massale inzet en het goede werk dat zij gisteren geleverd hebben in toch zeer moeilijke omstandigheden. Dat heb ik ter plaatse kunnen constateren. (Applaus)

Wat is de stand van zaken op dit ogenblik? De rookpluim neemt af. Er zijn 3 straten geëvacueerd. Er zijn nog 12 mensen in een opvangcentrum. Er zijn mensen die voorlopig niet naar huis mogen, wegens rook, niet wegens brandgevaar.

De beeldvorming die de helikopter ons op dit ogenblik geeft, is dat er nog 1 vuurhaard is en dat de rest onder controle is. Natuurlijk moet men nog 100 % stand-by zijn, omdat er door de felle wind en door de droogte heel snel nieuwe brandhaarden kunnen ontstaan.

Ik moet zeggen dat er gisteren op een bepaald ogenblik meer dan 200 brandweermensen aanwezig waren, plus de helikopters.

Het klopt dat er in de loop van de nacht een probleem is geweest met het ASTRID-netwerk.

Het is een natuurgebied en daar is er altijd verlaagde radiodekking, omdat er geen bewoning is. De NV ASTRID stuurt op het moment dat er problemen zijn, altijd een mobiele radioantenne ter plaatse die aangekoppeld wordt aan een vaste radioantenne. In de loop van de nacht heeft men vastgesteld dat er een probleem was met de vaste radioantenne. De arbeidswetgeving verbiedt op dit ogenblik dat een technicus gedurende de nacht in de antenne kruipt om het probleem op te lossen. Daardoor kon de extra versterking die wordt gegeven met de mobiele antenne, niet op tijd worden aangeboden. Vanaf zes uur deze morgen is alle radiocommunicatie hersteld en ik heb dan ook aan de NV ASTRID een grondige analyse gevraagd, ook inzake de arbeidswetgeving, zodat dit niet meer kan gebeuren. Dit is natuurlijk onaanvaardbaar op een moment waarop zoveel honderden hectaren in gevaar zijn en er misschien mensen moeten worden geëvacueerd. Dan moeten we onze prioriteiten kennen en dat is een goede radiocommunicatie waarop andere wetgeving aansluit.

10.04  Jan Van Esbroeck (N-VA): Ik ben blij te horen dat we in de toekomst een oplossing zullen krijgen. Het is alleen spijtig dat het weeral is moeten gebeuren eer er oplossingen komen.

Mevrouw de minister, ik hoop van harte dat u daar zeer snel werk van maakt.

10.05  Jef Van den Bergh (CD&V): Mevrouw de minister, u spreekt zeer forse en krachtdadige taal. We kunnen maar hopen dat dit ook effectief wordt gerealiseerd. Voor mij is het onaanvaardbaar wat er deze nacht is gebeurd voor alle hulpdiensten die daar aanwezig waren. Arbeidswetgeving of niet: dergelijke situaties vragen noodoplossingen. U moet als minister hier uw verantwoordelijkheid opnemen en niet enkel zeggen dat het onaanvaardbaar is. We moeten hier verantwoordelijkheid in opnemen en oplossingen moeten worden gevonden op het ogenblik waarop het nodig is. We kunnen nu wel afwachten en een analyse of een studie maken, maar daarmee zijn de brandweermannen niet geholpen die nu op het terrein bezig zijn.

Ik vind dit een ontoereikend antwoord en ik hoop dat het in de toekomst nooit meer moet gebeuren.
Trouwens, dit is geen nieuws. Er wordt al langer aan u gecommuniceerd dat het ASTRID-netwerk onvoldoende dekking heeft – u heeft dat trouwens onlangs nog bevestigd in antwoord op een schriftelijke vraag – niet alleen op de Kalmthoutse heide, maar in verschillende provincies. Ik denk dat u dringend op uw verantwoordelijkheid moet worden gewezen en dat u die moet opnemen.

 

Het incident is gesloten.

L'incident est clos.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #32 Gepost op: 9 juni 2011, 02:03:30 »
Citaat van: ASTRID
Heidebrand: ASTRID betreurt communicatiestoringen en trekt lessen

Tijdens bluswerken op de Kalmthoutse Heide zijn er in de nacht van woensdag op donderdag storingen opgetreden op de ingezette communicatie-oplossing (MTU). Die waren het gevolg van een verstoorde verbinding tussen de mobiele zendmast en het vaste netwerk. ASTRID betreurt de communicatieproblemen die daarbij zijn ontstaan en trekt meteen lessen om een dergelijke situatie in de toekomst te vermijden.

Vorige woensdag is er een massale hulpverlening op gang gekomen om de branden op de Kalmthoutse Heide te blussen. Hulpdiensten werkten dag en nacht om de veiligheid van de omwonenden te garanderen en zoveel mogelijk natuur te vrijwaren van brandschade.

Wij beseffen maar al te goed dat een goede communicatie daarbij van essentieel belang is. Daarom betreuren we het dat er in de nacht van woensdag op donderdag storingen zijn opgetreden bij het inzetten van de mobiele antenne.
 
Extra dekking sturen  
 
Wat is er die nacht precies gebeurd? Op vraag van de brandweer van Wuustwezel heeft ASTRID woensdagnamiddag de MTU (Mobile Technical Unit) – een vrachtwagen met een mobiele antenne - ter plaatse gestuurd om in extra radiodekking te voorzien.

In een natuurgebied zoals de Kalmthoutse Heide is de dekking te beperkt voor de inzet van hulpverleners op zo’n grote schaal. De dekking op die plaats stemt echter overeen met het oorspronkelijke dekkingsplan. Bij soortgelijke bosbranden in de Hoge Venen eind april werd de MTU-vrachtwagen ook ter plaatse gestuurd. Die heeft toen prima gefunctioneerd, met heel tevreden gebruikers als gevolg.

Hoewel de MTU eerder ontworpen is voor geplande evenementen, werd hij ingezet om ook voor deze bluswerken de lokale dekking te versterken. Hiervoor moest de MTU in verbinding gebracht worden met een vaste zendmast in de buurt. In dit geval was dat de zendmast in Brasschaat. Om 18u30 woensdagavond was de koppeling volledig klaar en werkte alles normaal.
 
Versterking om te klimmen  
  
Om 23u30 dezelfde avond werd de verbinding echter plots verstoord door een probleem met de verbinding tussen de MTU-antenne en de vaste zendmast. De leverancier van ASTRID (EADS-Telindus-Belgacom) die instaat voor herstellingen en onderhoud stuurde meteen een technicus ter plaatse, die de nodige werkzaamheden en controles uitvoerde op de begane grond maar die later vaststelde dat het defect zich ook situeerde in de zendmast van Brasschaat. Om het euvel te verhelpen moest de technicus in de 57 meter hoge zendmast klimmen. Probleem: wettelijk gezien mag hij dat nooit alleen doen, noch overdag, noch ’s nachts. Een tweede bevoegd persoon moest dus ter plaatse komen om hem bij te staan bij de beklimming. Daardoor liep de herstelling aanzienlijke vertraging op. Uiteindelijk was het netwerk om 6u30 opnieuw volledig operationeel. Wij begrijpen dat dit bij de verschillende hulpdiensten in volle actie tot wrevel heeft geleid. Het vaste ASTRID-netwerk is echter steeds blijven werken.

Intussen schakelde de MTU op de Kalmthoutse Heide namelijk automatisch over naar de veiligheidsstand. Als de verbinding met de vaste mast verbroken is, voorziet de MTU dan in plaatselijke dekking (fall-back mode), waardoor de hulpdiensten in een grote straal onder de mast wel nog onderling blijven kunnen communiceren, maar niet meer met de collega’s van andere gespreksgroepen buiten de perimeter van de mobiele antenne. Om te communiceren in fall-back moet elke radiogebruiker zijn toestel omschakelen naar die fall-back stand.
 
Geplande acties en aanbevelingen  
 
Om een herhaling van deze situatie te voorkomen is het belangrijk dat we er de nodige lessen uit trekken. Welke?

1.ASTRID heeft van haar leverancier geëist dat er bij een technisch defect met de MTU onmiddellijk minstens 2 technici ter plaatse komen om de nodige herstellingen ter plaatse en zo nodig in de hoogte uit te voeren.
 
2.In 2006 heeft ASTRID een voorstel gedaan tot wijziging van het KB dat bepaalt dat hoogtewerk nooit zonder deskundige begeleiding mag worden uitgevoerd. In dit voorstel stelt ASTRID dat de veiligheid van de technicus in dit geval ook door derden (bvb. brandweer of civiele bescherming) perfect gegarandeerd kan worden in uitzonderlijke omstandigheden. Daarnaast zou ASTRID in geval van nood een beroep moeten kunnen doen op een escorte op de weg om materiaal of mensen dringend ter plaatse te krijgen. De bespreking van dit voorstel moet opnieuw aan de orde worden gebracht.
 
3.De 10 jaar oude technologie waarmee de MTU-vrachtwagen is uitgerust, is aan modernisering toe. Het duurt vaak te lang om de vrachtwagen op de plaats van het incident te krijgen en de microwave-technologie maakt het te complex om deze operationeel te maken. Er moet namelijk meestal in hoge zendmasten worden geklommen om de verbindingen te realiseren. De wagen is eigenlijk enkel bruikbaar voor geplande evenementen, en niet voor onverwachte incidenten zoals deze onverwachte brand. In haar bedrijfsplan van 2008 heeft ASTRID voorgesteld om de oude installatie te vervangen door een modernere satelliettechnologie die ook sneller te installeren is. De besprekingen omtrent de voorstellen in ons bedrijfsplan konden echter niet worden afgerond, en een regering in lopende zaken verhinderde de voortzetting van deze gesprekken.
 
4.Het is zeer belangrijk dat alle radiogebruikers voldoende vertrouwd zijn met alle functies van hun radio. Opleiding is dus essentieel.  
 
5.ASTRID heeft als opdracht gekregen om voor het hele land in verschillende dekkingsniveaus te voorzien (mobiel, portable, indoor) in functie van de operationele noden en van de middelen die de overheid ter beschikking stelt. Behoeften evolueren echter. Het is aan de operationele diensten en de overheid om uit te maken hoe op deze nieuwe operationele noden geantwoord moet worden. ASTRID biedt een evolutief netwerk dat permanent kan worden aangevuld met nieuwe zendmasten op basis van de operationele noden. Uiteraard moet in de nodige budgettaire middelen worden voorzien, zowel voor de bouw van extra masten als voor het onderhoud ervan.

Kan er misschien iemand iets vertellen over punt 3?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #33 Gepost op: 9 juni 2011, 08:51:12 »
Bij punt 3 kan men gebruik gaan maken van een satelliet in de ruimte om radioverkeer waar ook ter wereld te hebben. Je hebt dan een zend/ontvanginstallatie nodig op het voertuig en ene bij een knooppunt van Astrid. Via deze verbinding kan je spraak en data versturen, dus ook gespreksgroepen. Het kost wel een paar centen, want werken over een satelliet is niet goedkoop. In dit geval hadden de mannen lokaal via de pompmastwagen kunnen werken en de mast had dan weer via de satelliet gekoppeld geweest met Astrid. Mastje opblazen en de schotel uitrichten kan tegenwoordig via computerbesturing. Op schepen is dit niet anders en zit de schotel in een bol. De antenne blijft automatisch naar de satelliet gericht staan. Een bol op een voertuig zou het te hoog maken voor viaducten en tunnels, maar die antenne`s zijn er ook in klapbare vorm. Natuurlijk zijn er ook oplossingen via UMTS of andere moderne datanetwerken, maar je moet dan wel signaal van een mast hebben en het radioverkeer moet dan niet geblokkeerd worden door bellende of internettende burgers. Beveiligd is dat traject zeer zeker niet.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #34 Gepost op: 9 juni 2011, 11:27:14 »
Bedankt, Leen!

Zou dat niet te veel vertraging geven, passeren via een satelliet met realtime communicatie?
Wat moet er in de huidige procedure nog gebeuren in de mast waarmee de MTU contact maakt? Men dient er blijkbaar op te kruipen dus is 'visueel' contact tussen de hulpantenne van de MTU en de eigenlijke site niet voldoende?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #35 Gepost op: 9 juni 2011, 12:11:27 »
De zendinstallatie voor Satcom zou je eventueel als een aanhangwagen mee kunnen nemen en hoogte is niet belangrijk. Wel vrij zicht van de schotel naar de satelliet, dus geen gebouw o.i.d. ertussen. Het hele data gebeuren is transparant. Jaren geleden heb ik bij mijn vroegere broodheer wat mogen stoeien met koffertjes, zogroot als een laptop. Waar het scherm dan zou zitten zit nu de antenne.
Moet je wel een abonnement hebben uiteraard, maar het was deksel open klappen, globaal richten en met piepgeluiden werd je toen begeleid om zo scherp mogelijk uit te richten. Dat zal nu intussen wel verbeterd zijn. Nummer kiezen en spreken in een telefoonhoorn. Alles gaat digitaal, dus je hoort geluid of een diepe stilte. Geen ruis. Data kon toen al. Intussen zijn er meer satellieten en betere apparaten. In Nederland zijn verbindingswagens vaak al met satcom uitgerust. Het geeft dan de linkverbinding tussen je mast en de rest van C2000. Het geeft iets vertraging, dat wel, maar men zal hier best wel een oplossing voor hebben. Het is beter dan niks te hebben. Die jongens van de VRT enz doen niet anders: wagen naar de Wetstraat b.v , antenne omhoog en er kan verslag gedaan worden. Over die verbinding gaat dus beeld,geluid en weet ik veel wat nog meer.

Offline mumu

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #36 Gepost op: 9 juni 2011, 19:00:14 »
Wat moet er in de huidige procedure nog gebeuren in de mast waarmee de MTU contact maakt? Men dient er blijkbaar op te kruipen dus is 'visueel' contact tussen de hulpantenne van de MTU en de eigenlijke site niet voldoende?

De Astrid antennes staan allemaal in een soort 'lus'. Dat gebeurt via straalverbindingen,... Het is dankzij deze lussen dat je kan communiceren van mast tot mast, naar het CIC, 150 km verder als het moet. Je krijgt één groot netwerk.

Als je antenne niet meer in de lus zit, werkt hij enkel lokaal, en kan je enkel in 'Fallback' communiceren.
Je moet je toestel dan wel manueel in fallback mode zetten. Ik denk dat weinige dat weten, want fallback komt gewoon weinig voor.

Dat is denk ik wat er met die MTU wagen  in Kalmthout gebeurd is.
Men heeft waarschijnlijk een extra straalverbinding opgesteld tussen de MTU en de dichtsbijzijnde vaste Astrid mast.
Die straalverbinding was 's nachts niet meer perfect gericht (het waaide ook sterk die nacht, remember) en de MTU kwam dan in fallback mode.

De hulpverleners die voor de komst van de MTU dus 'weinig' dekking hadden (want de heide heeft enkel dekking voor voertuigen), kregen plots 'geen' dekking voor zij die hun toestel niet manueel in fallback zetten.
Het is dus niet zo dat Astrid 'tot overmaat van ramp' uitviel die nacht. Maar de hulpoplossing van de MTU om de dekking te verbeteren, had wegens de straalverbindingsproblemen een fallbackmode tot gevolg.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #37 Gepost op: 9 juni 2011, 19:23:55 »
Ik moet bekennen dat TETRA nog vrij nieuw voor me is, maar in vergelijkbare systemen met MTP1327 en Motorolasystemen heb ik van z'n levensdagen nog niet meegemaakt dat er door een gebruiker manueel geschakeld moest worden als er een straalverbinding uitviel. Ook daar deed de plaatselijke mast dienst als een lokale repeater zonder met de buitenwereld verbonden te zijn. Het werd pas merkbaar als je iemand nodig had die op een andere mast zat.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7644
  • PE1RFR
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #38 Gepost op: 9 juni 2011, 19:31:45 »
Ik moet bekennen dat TETRA nog vrij nieuw voor me is, maar in vergelijkbare systemen met MTP1327 en Motorolasystemen heb ik van z'n levensdagen nog niet meegemaakt dat er door een gebruiker manueel geschakeld moest worden als er een straalverbinding uitviel. Ook daar deed de plaatselijke mast dienst als een lokale repeater zonder met de buitenwereld verbonden te zijn. Het werd pas merkbaar als je iemand nodig had die op een andere mast zat.

Ik zat eerlijk gezegd ook al met grote vraagtekens. De bedoeling is dat er voor de gebruikers niets verandert. Hij/zij zendt gewoon op de eigen groep en het grote verschil als een mast "lokaal" werkt is dat de betreffende groep alleen via die ene mast wordt uitgezonden en dus niet meerdere masten kan bereiken, iets wat normaal gesproken juist de grote kracht van zo'n netwerk is. Ik vraag me af waarom gebruikers zouden moeten schakelen en wat er technisch gezien dan zou veranderen?

Offline mumu

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #39 Gepost op: 9 juni 2011, 19:46:45 »
Ik vind het ook een onding die fallback want er zijn grote gevaren aan verbonden.
Je moet dus manueel naar fallbackmode gaan, maar ook manueel naar netwerkmode als alles terug in orde is.

De gebruikers die onder de mast werken die in fallback gaat, krijgen een SDS 'fallback'.
Maar kom je pas later vanuit een andere zone, die 'fallbackzone' in gereden, dan krijg je geen SDS. Je weet dus van niets...

Op de Nokia's staat er een klein antennetje als icoontje bij fallback , maar je moet je leesbril al mee hebben om dat te zien.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #40 Gepost op: 9 juni 2011, 21:28:11 »
Als ik het nu goed snap, dan zou als die mast zijn koppeling met het netwerk kwijt is niet meer in TMO staan en moet iedereen naar DMO overschakelen?
Wat jij de falbackmode noemt moet dan dus wel DMO zijn met de mast mogelijk als repeater, maar zo zot heb ik het nog nooit meegemaakt. Die zender hoort gewoon zelfstandig het lokale radioverkeer te kunnen afhandelen in TMO en de gebruikers hoeven daar niks van merken. Hoe zou  een klein systeem voor bedrijven dan werken? Echt niet in DMO hoor.

Offline mumu

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #41 Gepost op: 10 juni 2011, 14:20:39 »
Leen,

nee, je moet omschakelen naar Fallback, wat een TMO mode is maar met maar één mast. Voor de rest gelden dezelfde regels als bij TMO.
Het is geen DMO werking, want je passeert via het basestation dat de communicatie regelt.

Offline Kiekeboevdc

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 93
Gebrekkige communicatienetwerk Astrid
« Reactie #42 Gepost op: 15 oktober 2011, 13:54:44 »
100-centrale legt werk neer

Antwerpen
zaterdag 15 oktober 2011, 03u00

Na Gent en Luik is ook het personeel van de 100-centrale in Antwerpen vrijdagochtend niet aan het werk gegaan. Er wordt actie gevoerd tegen de onduidelijkheid die heerst rond de federalisering van de dienst en tegen het gebrekkige communicatienetwerk Astrid. Het is niet duidelijk hoe lang de staking zal aanhouden
Vanaf november komen de personeelsleden van de 100-centrales in ons land in principe onder de bevoegdheid van Binnenlandse Zaken in plaats van de gemeenten. Er heerst echter nog grote onduidelijkheid over het statuut dat ze daar zullen krijgen.
Woensdag legden ook de calltakers van de 101-centrale al het werk neer. Daar draait het conflict echter veeleer om de te hoge werkdruk door een personeelstekort.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Gebrekkige communicatienetwerk Astrid
« Reactie #43 Gepost op: 16 oktober 2011, 12:55:09 »
REPO VRT

Citaat van: HNL
Personeel 100-centrale in Gent en Antwerpen staakt

HLN UPDATE   Na Gent en Luik is ook het personeel van de 100-centrale in Antwerpen vanochtend niet aan het werk gegaan. Er wordt actie gevoerd tegen de onduidelijkheid die heerst rond de federalisering van de dienst en tegen het gebrekkige communicatienetwerk Astrid. Mogelijk volgen later op de dag nog andere provincies. Het is niet duidelijk hoe lang de staking zal aanhouden. Dat meldt de socialistische overheidsvakbond ACOD.

Vanaf november komen de personeelsleden van de 100-centrales in ons land in principe onder de bevoegdheid van Binnenlandse Zaken in plaats van de gemeenten. Er heerst echter nog grote onduidelijkheid over het statuut dat ze daar zullen krijgen. "Die mensen hebben nu bijvoorbeeld nog 35 verlofdagen, terwijl dat er in theorie bij Binnenlandse Zaken maar 26 meer zijn. Dat zorgt uiteraard voor heel wat spanningen", zegt Mil Luyten, federaal secretaris lokale en regionale besturen van de socialistische vakbond ACOD.

Ook het Astrid-communicatienetwerk van de hulpdiensten wordt door het personeel bekritiseerd. Astrid kampt met financiële problemen, waardoor noodzakelijke investeringen uitblijven. Onder meer tijdens de grote brand op de Kalmthoutse Heide in mei bracht dat de nodige problemen met zich mee.

Woensdag legden ook de calltakers van de 101-centrale al het werk neer. Daar draait het conflict echter veeleer om de te hoge werkdruk door een personeelstekort.

De dienstverlening is in Gent wel verzekerd omdat Oost-Vlaams gouverneur André Denys personeel opvorderde. "Vannacht waren er twee personeelsleden niet werkwillig en vijf mensen van de dagploeg wilden niet aan de slag gaan", zegt Sofie Vanhoutte, verantwoordelijke van het hulpcentrum in Gent. (belga/lpb)

De problemen zijn legio: statusmeldingen van voertuigen die niet doorkomen, vaak slechte spraakkwaliteit, totaal gebruiksonvriendelijke CAD-software voor de dispatchings, problemen die niet raken opgelost etc etc
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Ook Astrid (voice+data) is nog niet perfect
« Reactie #44 Gepost op: 18 november 2011, 11:53:53 »
Citaat van: DataNetws
“Alarmcentrale in Hasselt is onbetrouwbaarste van het land”

Nationaal voorzitter van de politievakbond NSPV Gert Cockx is verbaasd over het feit dat Binnenlandse Zaken de problemen met de 101-centrale tijdens Pukkelpop ontkent. “Het is geen geheim dat de software in de meldkamers het regelmatig laat afweten. Bovendien heeft Hasselt de onbetrouwbaarste noodcentrale van het land.”

Astrid, het digitale communicatienetwerk van de Belgische hulpdiensten, heeft elf alarmcentrales voor noodoproepen, één per provincie en één in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Die meldkamers maken het mogelijk om noodoproepen te ontvangen, en ze door te sturen naar de bevoegde diensten.

Volgens voorzitter Gert Cockx van de politievakbond NSPV was de 101-centrale van de politie in Hasselt minstens een kwartier onbereikbaar tijdens Pukkelpop, wegens overbelast door het grote aantal binnenkomende telefoontjes, met een crash tot gevolg.

“Het zijn de operatoren zelf die gewezen hebben op het feit dat ze een tijdlang geen noodoproepen meer konden ontvangen”, aldus Cockx. “Ik heb die informatie uiteraard gedubbelcheckt bij verschillende specialisten, en er is geen twijfel mogelijk: Hasselt is een tijdlang plat gegaan. Terwijl je toch zou verwachten dat een noodcentrale ook blijft functioneren op momenten van grote nood.”

De voorzitter vindt het vreemd dat zowel het kabinet van Binnenlandse Zaken als de Limburgse provinciegouverneur zich van de domme houden. “Iedereen weet dat de alarmcentrales van Astrid regelmatig haperen. De interface-software dateert van tien jaar geleden en is compleet verouderd.”

Als je kijkt naar het aantal interventies, dan is Hasselt al een tijdje de slechtste leerling van de klas. Leuven (Vlaams-Brabant) bekleedt de weinig benijdenswaardige tweede positie, Charleroi komt op drie, Luik staat op vier. “Er wordt intussen wel gedacht aan het vernieuwen van de software, maar dat zou per provincie één miljoen euro kosten, en daar is allicht geen geld voor.”

Cockx: “Als je in overweging neemt dat Hasselt de onbetrouwbaarste centrale van het land heeft, dan is het allicht geen verrassing dat ze dienst weigerde tijdens de ramp op Pukkelpop”, klinkt het nog. “En als zo’n installatie plat gaat, duurt het minstens een kwartier voor alles weer opgestart is.”

Astrid ontkent

Woordvoerder Frederik Langhendries van Astrid ontkent formeel dat er een technisch probleem geweest is met de 101-centrale in Hasselt (“als er zich een probleem voordoet dan wordt ons dat gemeldt. Quod non”), en laat uitschijnen dat Cockx misschien doelt op de 100-centrale, dat andere meldpunt waarop burgers terecht kunnen wanneer ze hulpdiensten (maar niet de politie) willen contacteren.

In het kader van de invoering van een eenvormig Europees noodnummer 112 heeft de Belgische regering in 2005 wel beslist om de 101- en 100-centrales op dezelfde locatie en met dezelfde software te laten samenwerken, maar volgens Langhendries is er wat dat betreft nog wel wat werk.

“Voorlopig zitten enkel de 100-centrales van Oost-Vlaanderen (sinds 2007) en Vlaams-Brabant (sinds 2009) op het communicatienetwerk van Astrid”, zegt Langhendries. “De andere centrales –dus ook die van Limburg- werken nog op een ouder platform, en moeten de overstap nog maken.”
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)