Wat moet er in de huidige procedure nog gebeuren in de mast waarmee de MTU contact maakt? Men dient er blijkbaar op te kruipen dus is 'visueel' contact tussen de hulpantenne van de MTU en de eigenlijke site niet voldoende?
De Astrid antennes staan allemaal in een soort 'lus'. Dat gebeurt via straalverbindingen,... Het is dankzij deze lussen dat je kan communiceren van mast tot mast, naar het CIC, 150 km verder als het moet. Je krijgt één groot netwerk.
Als je antenne niet meer in de lus zit, werkt hij enkel lokaal, en kan je enkel in 'Fallback' communiceren.
Je moet je toestel dan wel manueel in fallback mode zetten. Ik denk dat weinige dat weten, want fallback komt gewoon weinig voor.
Dat is denk ik wat er met die MTU wagen in Kalmthout gebeurd is.
Men heeft waarschijnlijk een extra straalverbinding opgesteld tussen de MTU en de dichtsbijzijnde vaste Astrid mast.
Die straalverbinding was 's nachts niet meer perfect gericht (het waaide ook sterk die nacht, remember) en de MTU kwam dan in fallback mode.
De hulpverleners die voor de komst van de MTU dus 'weinig' dekking hadden (want de heide heeft enkel dekking voor voertuigen), kregen plots 'geen' dekking voor zij die hun toestel niet manueel in fallback zetten.
Het is dus niet zo dat Astrid 'tot overmaat van ramp' uitviel die nacht. Maar de hulpoplossing van de MTU om de dekking te verbeteren, had wegens de straalverbindingsproblemen een fallbackmode tot gevolg.