Auteur Topic: Ontvangst problemen  (gelezen 2405 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
Ontvangst problemen
« Gepost op: 20 juli 2008, 12:47:42 »
Beste allemaal,

Na de verhuizing (ondertussen 2 jaar geleden) toch mijn scanner maar weer eens uitgepakt en aangesloten. Dit eigenlijk allemaal om even naar de Airrace te luisteren, ik zit hier in Schiedam Noord onder de aanvlieg route van Rotterdam Airport.
Ik heb hier een XLT9000 scanner staan met een D707 als antenne. Het geheel zit met een stukje Aircell 7 aan elkaar geknoopt.
Als eerste even zitten luisteren met het orginele sprietje van de 9000XLT met toch wel wat ruis op de proto kanalen van de bewaking (ik hoor alleen iets op de 172.9100 en helemaal niets op de 172.9500). Op dat moment de D707 uit de doos gehaald en de kabel weer voorzien van de juiste connectoren (was er aan een kant vanaf ivb met de demontage). Na het aansluiten van het geheel had ik totaal geen ontvangst meer op de proto kanalen.

Heb ik iets fout gedaan, moet de antenne bijvoorbeeld aan een mast vast zitten om goed te werken of mag hij ook gewoon los staan.

PS.
Heb de kabel ook al doorgemeten. Mantel en kern zitten goed verbonden en er is geen onderlinge sluiting tussen deze twee.

Groeten,

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / DM3600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

dennism3

• Gast
Re: Ontvangst problemen
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2008, 11:31:20 »
Ik heb hier exact dezelfde combinatie staan 9000 xlt met diamond d-707 tl antenne
En ook nog eens hetzelfde probleem gehad,

Wat ik heb gedaan is als eerste de binnenkern van de coax in het pinnetje van de bnc conector geplaats en dit zo in de aansluiting van de scanner stoppen, hierbij had ik perfecte ontvangst, en dit was zonder de bnc barjonet conector.

Citaat
Mantel en kern zitten goed verbonden en er is geen onderlinge sluiting tussen deze twee

als er ook maar een koperdraatje van de matel bij de kern komt ontstaat er al korsluiting met als resultaat dat je niks hoort.
Knip de mantel anders iets korter zodat je dit in ieder geval uit kan sluiten

Wat ik heb gedaan is de conector een aantal keren opnieuw aan de coax gezet met als resultaat dat ie nu wel werkt.

Succes Dennis

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2008, 20:10:12 »
Beste Dennis,

Citaat
Wat ik heb gedaan is als eerste de binnenkern van de coax in het pinnetje van de bnc conector geplaats en dit zo in de aansluiting van de scanner stoppen, hierbij had ik perfecte ontvangst, en dit was zonder de bnc barjonet conector.

Als ik het dus goed begrijp had je een probleem met de verbinding tussen kabel en scanner. Ik zal de verbinding eens nameten.

Citaat
als er ook maar een koperdraadje van de matel bij de kern komt ontstaat er al korsluiting met als resultaat dat je niks hoort.
Knip de mantel anders iets korter zodat je dit in ieder geval uit kan sluiten

Ik heb de mantel eerst helemaal ontrafeld en daarna over de zwarte buitenmantel teruggeslagen. Tussen het eerste stukje mantel en het einde van de midden isolatie zit nog minstens een milimeter of 7. En de conclusie dat ik geen sluiting heb, heb ik niet op het oog maar met een multimeter gedaan (meten is weten, gokken geeft brokken ;) )

Had je dit ontvangst probleem in dezelfde frequentie range of is deze antenne in dit gebied gewoon een beetje doof.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / DM3600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

dennism3

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2008, 20:31:43 »
Beste Elmar

Citaat
Als ik het dus goed begrijp had je een probleem met de verbinding tussen kabel en scanner. Ik zal de verbinding eens nameten

Dit klopt inderdaad, wat ik gedaan heb is de aluminium bevestigingsbuis van de antenne verwijdert en toen zag ik dat de connector aan de antenne ook niet helemaal was wat het zou moeten zijn.

als er inderdaad 7 milimeter of zelfs minder tussen mantel en kern zit is het onmogelijk om hier sluiting op te krijgen. maar dat is wat je nagemeten hebt.

wat je zegt van de frequentierange, mijn antenne leek eerder over het hele berijk dood  :):)

maar ik heb het kunnen verhelpen met de connector.

veel succes

gr.dennis