Auteur Topic: Bijna raak  (gelezen 4612 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Superfuse

• Gevorderd Lid
Bijna raak
« Gepost op: 5 juli 2008, 10:25:25 »
Het scheelde niet veel...Bliksem inslag!. Gelukkig geen schade. Maar ik begin nu wel te twijfelen of het toch niet verstandig is om een bliksembeveiliging aan te schaffen.

Verder doe ik het zoals ik het altijd doe......De coax uit de ontvangers/scanners en leg ze naar buiten.

Elk advies stel ik zeer op prijs. Al is het maar om moeders de vrouw gerust te stellen. Want die was wel heel erg geschrokken.

PD1EU

• Gast
Re: Bijna raak
« Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2008, 11:23:47 »
Een zeer delicaat onderwerp haal je nu aan Outpost !!!
Stel dat het een keer fout gaat,wat zijn dan de gevolgen ??
Naast materiele schade waar je ja dan nee zelf voor op moet draaien,raad ik je aan
eens met je energiemaatschappij te praten over een goede aarding.
Deze zullen je wel informeren over het laten slaan van een degelijke aardelektrode in je tuin.
Zij zullen dit ook wel voor je doen,maar daar staat wel een prijsje tegenover natuurlijk.
Verder zijn er ook speciale aardingsbedrijven te vinden.
Ga alsjeblieft niet zelf experimenteren om dit probleem op te lossen.
Mvg........PD1EU.

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2008, 15:08:55 »
Citaat van: "Outpost"
Het scheelde niet veel...Bliksem inslag!. Gelukkig geen schade. Maar ik begin nu wel te twijfelen of het toch niet verstandig is om een bliksembeveiliging aan te schaffen.

Verder doe ik het zoals ik het altijd doe......De coax uit de ontvangers/scanners en leg ze naar buiten.

Elk advies stel ik zeer op prijs. Al is het maar om moeders de vrouw gerust te stellen. Want die was wel heel erg geschrokken.

De beste, čn goedkoopste, oplossing is gewoon de antennekabel uit je (zend)ontvangers halen. Als de bliksem goed inslaat, dan helpt zelfs bliksembeveiliging niet.

PD1EU

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2008, 16:22:11 »
Keer op keer blijkt dit toch weer een gevoelig onderwerp te zijn en denkt men
dat de stekker eruit trekken de beste oplossing is.
Maar het feit dat je antenne op het dak staat blijft wel bestaan !!!!
Waarschijnlijk zal het hoogste punt in je woonomgeving de grootste inslag krijgen,
maar vergeet niet dat een ontlading ook vele zijtakken heeft die ook lager gelegen
objecten kunnen treffen.
Als bij de onlangs getroffen schoorsteen in Amsterdam de bliksemafleider intact zou zijn geweest
dan was de ontstane ravage beslist niet zo groot geweest.
Mvg.....PD1EU.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2008, 17:20:05 »
Citaat van: "pd1eu"
Waarschijnlijk zal het hoogste punt in je woonomgeving de grootste inslag krijgen,
maar vergeet niet dat een ontlading ook vele zijtakken heeft die ook lager gelegen
objecten kunnen treffen.

Zo werd een aantal jaar gelden de schoorsteen op de hoge flat naast mij getroffen. Ik had toen nog kabelinternet en mijn modem was overleden. Zo ook mijn ethernetkaart en videokaart in de pc.

PD1EU

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2008, 22:51:31 »
Om dit vraagstuk een beetje meer aan te slingeren is deze link goed om eens te lezen.

http://www.ham-radio.nl/diversen/aarding.htm

De alinea over het zelf slaan van een aardelektrode,daar heb ik zo m'n twijfels over.
Als je niet over de juiste meetapparatuur beschikt ( wat bijna niemand heeft ),begin
er dan ook niet aan.

Mvg.....PD1EU.

Offline kot

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2008, 02:09:01 »
Citaat van: "Johan Beck"
objecten kunnen treffen.

Zo werd een aantal jaar gelden de schoorsteen op de hoge flat naast mij getroffen. Ik had toen nog kabelinternet en mijn modem was overleden. Zo ook mijn ethernetkaart en videokaart in de pc.

Bij een maat van me is er laatst “in de buurt” ingeslagen…..

Via de telefoonkabel…….    Is in de grond geslagen, via de telefoondraad naar de modem en de pc.Ook modem kapot en de pc…..

Zo zie je inderdaad maar.........

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2008, 06:20:31 »
Oftewel, als de bliksem goed inslaat houdt niets het tegen....

PD1EU

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2008, 09:44:51 »
Maar David,is jouw "statement " een vrijbrief om te zeggen,ik trek alleen maar de stekkers eruit en "that's it".
Wel lekker makkelijk vindt ik.
De dames en heren verzekeraars denken er waarschijnlijk een beetje anders over.
Mvg.....PD1EU.

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2008, 15:24:07 »
Maar David,is jouw "statement " een vrijbrief om te zeggen,ik trek alleen maar de stekkers eruit en "that's it".
Wel lekker makkelijk vindt ik.
De dames en heren verzekeraars denken er waarschijnlijk een beetje anders over.

Hoe ver wil je gaan dan? Haal jij telkens je antenne's van het dak als het gaat onweren? Bliksembeveiliging zal lang niet alijtd helpen hoor als de bliksem goed inslaat, en ik spreek uit ervaring. Heb de gevolgen gezien van een goede blikseminslag bij een C2000 lokatie in Halfweg, en die lokaties zijn steengoed beveiligd. D'r was niet veel meer van over.
Tuurlijk, je kan er een goede aarding en bliksembeveiligers tussen hangen; Denk je dat je dan veilig zit?

Offline RenWvZ

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2008, 20:50:16 »
Als je in een plaats of stad woont dan is wat Daaf schrijft de enige zinnige oplossing:

Citaat
De beste, čn goedkoopste, oplossing is gewoon de antennekabel uit je (zend)ontvangers halen. Als de bliksem goed inslaat, dan helpt zelfs bliksembeveiliging niet

En natuurlijk de voedingskabel ook losnemen.....
Alles zo dicht mogelijk bij je apparatuur om inductie via de kabelstukken te voorkomen.
Woon je vrij solitair op het platte land dan is -zeker ter bescherming van het gebouw en de mensen zelf- naast het advies van Daaf een deugdelijke bliksemafleiderinstallatie zeer verstandig!
Wanneer is dat nog meer zinvol? Als het gaat om gebouwen waar veel mensen (moeten) verblijven of waar een hoge waardeconcentratie aanwezig is en een niet goed afgeleidde inslag veel schade kan veroorzaken.

Ik heb zelf vrij veel ervaring met het verzekeren van centraal antenne systemen. Daarom kan ik ook beamen dat goede beveiliging geen garantie is tegen schade. Ooit eens een erg goed beveiligde mast in ik meen Nieuwerkerk a/d IJssel gehad waar een onweersbui tot 6 keer toe in de mast ontlaadde. Die zesde keer was het ook echt raak! Het hele kopstation lag eruit.(zwartgeblakerd)
En dat is één van de vele voorbeelden. (waarmee ik overigens niet weerleg dat die mast goed beveiligd moest zijn om schade aan de mast te voorkomen!)

René van Zon