Als je in een plaats of stad woont dan is wat Daaf schrijft de enige zinnige oplossing:
De beste, čn goedkoopste, oplossing is gewoon de antennekabel uit je (zend)ontvangers halen. Als de bliksem goed inslaat, dan helpt zelfs bliksembeveiliging niet
En natuurlijk de voedingskabel ook losnemen.....
Alles zo dicht mogelijk bij je apparatuur om inductie via de kabelstukken te voorkomen.
Woon je vrij solitair op het platte land dan is -zeker ter bescherming van het gebouw en de mensen zelf- naast het advies van Daaf een deugdelijke bliksemafleiderinstallatie zeer verstandig!
Wanneer is dat nog meer zinvol? Als het gaat om gebouwen waar veel mensen (moeten) verblijven of waar een hoge waardeconcentratie aanwezig is en een niet goed afgeleidde inslag veel schade kan veroorzaken.
Ik heb zelf vrij veel ervaring met het verzekeren van centraal antenne systemen. Daarom kan ik ook beamen dat goede beveiliging geen garantie is tegen schade. Ooit eens een erg goed beveiligde mast in ik meen Nieuwerkerk a/d IJssel gehad waar een onweersbui tot 6 keer toe in de mast ontlaadde. Die zesde keer was het ook echt raak! Het hele kopstation lag eruit.(zwartgeblakerd)
En dat is één van de vele voorbeelden. (waarmee ik overigens niet weerleg dat die mast goed beveiligd moest zijn om schade aan de mast te voorkomen!)
René van Zon