Maar goed einde discussie.
Wat mij betreft geen einde discussie
Buiten de drie reguliere kolommen (blauw, rood en wit) kan je een vierde kolom onderscheiden. Namelijk de gele kolom, ook wel de functionele kolom genoemd. Dan heb je het over beheerders, zoals Rijkswaterstaat, Rotterdam Port Authority (RPA), Port of Amsterdam (PA), Binnenwaterbeheer Amsterdam (BBA), enz.
Sommige van die diensten gaan zich steeds meer als veiligheidsdienst ontwikkelen, zowel op het gebied van hulpverlening als handhaving.
Bij Rijkswaterstaat op de weg zien we dat zij actief deelnemen aan IM. Inmiddels zijn de weginspecteurs ook verkeersregelaar en zijn ze vaak als eerste bij incidenten op de snelweg.
Rijkswaterstaat op het water betreft vaak ook BOA's, te weten een 'controleur vaarwegen' (functielijst buitengewoon opsporingsambtenaar). Ook op het water is RWS vaak bij incidenten te vinden.
De RPA doet van oudsher al aan incidentbestrijding zoals bluswerk, maar ook zij zijn een autoriteit op het water. Hetzelfde geldt voor Amsterdam. (Ik denk ook controleur vaarwegen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen).
In mijn optiek doen zich in de praktijk genoeg situaties voor waarbij direct(er) contact tussen de zogenaamde beheerder en veiligheidsdiensten gewenst is.
Praktisch voorbeeldje: weginspecteurvan RWS regelt de verkeersdoorstroming bij een groot incident. Het verkeer moet even worden stilgezet omdat er een ambu vertrekt. Via de C2000 porto kan de politie dit aan de weginspecteur doorgeven.
En zo zijn er legio voorbeelden te bedenken.
Overigens zegt het gelieerdenbeleid C2000 van MinBZK hierover het volgende:
Gelieerden dienen te voldoen aan het volgende criterium:
de betreffende organisatie, in dienst van de (semi-) overheid, moet een
operationele taak hebben op het terrein van de openbare orde en veiligheid en
moet daarvoor in contact kunnen treden met één of meerdere aangewezen
gebruikers.
Ik ben dus wel overtuigd van het nut (misschien zelfs noodzaak?) van C2000 voor de beheerder, in dit geval Rijkswaterstaat. (De RPA beschikt hier al over, PA denk ik ook. Al staat laatst genoemde niet in het overzicht met gelieerden)
In het eerste bericht wordt overigens ook gemeld dat Rijkswaterstaat directer contact wil met de collega's op straat. Als je RWS een eigen gespreksgroep geeft, zodat het berichtenverkeer er alsnog als volgt uitziet (even op de weg toegespitst):
weginspecteur rws <--> meldkamer rws <--> meldkamer politie <--> politiemedewerker op straat
heb je geen schakel uit de keten gehaald en boek je weinig winst.
Dus ik zou dan eerder pleiten voor een gspreksgroep waar KLPD verkeerspolitie en de weginspecteur van Rijkswaterstaat beide op zitten. Dan heb je het directe lijntje te pakken
weginspecteur rws <--> meldkamer rws <--> meldkamer politie <--> politiemedewerker op straat
^-------------------------------------------C-2-0-0-0------------------------------------^
En verder de RMG's en LMG's, voor de grotere incidenten.
Dat was mijn relaas