Auteur Topic: Vreemde piep door ontvangst VHF heen  (gelezen 8489 keer)

0 leden (en 4 gasten) bekijken dit topic.

Offline Jordy A te C

• Gevorderd Lid
Vreemde piep door ontvangst VHF heen
« Gepost op: 21 februari 2008, 09:12:02 »
Goeiemorgen,

Ik heb een probleempje met de ontvangst.
Wat is het geval? Door het ontvangen gesprek op de maritieme vhf band gaat een vreemde piep door het gesprek Sommige kanalen zoals VHF 10 (156.500) en VHF 13 (156.650) VHF 68 (156.425) moet ik uit de scan lijst halen omdat de scanner op die kanalen blijft hangen.

Wat heb ik al gedaan?
De antenne verschillende plekken gegeven maar dat gaf geen oplossing.
Toen de antennekabel ertussen uit gehaald. Op kern-mantel geen uitslag van de multimeter (dus dat is goed toch?).
Ik heb twee AC-Marine CX4 vhf anennes. Als ik de kabel met PL plug in het antenne schroef en ik meet op de pen van de plug en de moer van de plug heb ik wel uitslag op de meter. Op de andere antenne ook.

Nu zou het theoretisch en praktisch mogelijk zijn dat er of een stoorzender in de buurt zit (heb het sinds gisteren ochtend) of allebei de antennes hebben de geest gegeven.
Niet alle kanalen hebben want als ik iets opvang op VHF 16 (156.800) is het piep geluid een heel stuk minder dan bijvoorbeeld op kanaal 14 (156.700).

Ik ontvang verder wel gewoon met beide antenne's alleen die gekke piep, net of het signaal wordt weg gedrukt.
VHF 07 (160.950) ontvang ik wel gewoon (wel met ruis maar zodra de luchtdruk daalt wordt ie steeds beter)

Wat zou dit probleem kunnen zijn?

In afwachting van jullie antwoord,

Jordy A te C.

Offline Mars/M [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
Re: Vreemde piep door ontvangst VHF heen
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2008, 11:29:03 »
Ik heb niet precies hetzelfde als jij, maar ik heb ook wel last de laatste 2 dagen van wat extra storing op de marifoonkanalen. Met name na het eind van het gesprek blijft de scanner hangen op de ruis, moet squelch echt heel ver terugdraaien om dat weg te halen (veel verder dan anders) ih had het (uit m'n hoofd) met name op 156.5000, 156.6500, 156.0000 (maar daar heb ik het vaak) en nog wat andere die ik niet meer weet.
Miscchien heeft het wat met elkaar te maken.
vr.gr.
Mars
PS maar ik hoor dus geen piep zoals jij omschrijft

Offline Jordy A te C

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2008, 11:40:09 »
Citaat van: "Mars"
Ik heb niet precies hetzelfde als jij, maar ik heb ook wel last de laatste 2 dagen van wat extra storing op de marifoonkanalen. Met name na het eind van het gesprek blijft de scanner hangen op de ruis, moet squelch echt heel ver terugdraaien om dat weg te halen (veel verder dan anders) ih had het (uit m'n hoofd) met name op 156.5000, 156.6500, 156.0000 (maar daar heb ik het vaak) en nog wat andere die ik niet meer weet.
Miscchien heeft het wat met elkaar te maken.
vr.gr.
Mars
PS maar ik hoor dus geen piep zoals jij omschrijft

Bedankt voor je antwoord! mede slechte ontvanger  ;)

Ja ik weet niet hoe ik precies moet omschrijven maar het lijkt wel zoiets als boren met een botte boor in ijzer.
ik moet voor sommige ook ver opdraaien in de squels.
Net het KWC op 83 en die komt storingvrij binnen (ook op VHF 23)

Het zijn maar sommige kanalen (AIS Frequentie daarentegen is "vrij" van deze gekke storing)

Gelukkig ben ik niet de enige  :)

M.vr.gr.

Jordy

Offline Meeluisteraar (R.I.P.)

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2008, 15:14:09 »
De lcd-monitor van mijn pc geeft ook de nodige storing. Misschien is dat bij jullie ook aan de hand of misschien een lichtdimmer?
SDS200E + Diamond X-50, 125XLT + Diamond MR77, SDS100E.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2008, 15:17:47 »
Kan het niet gewoon een birdie zijn?

Groeten, Peter.

Offline Meeluisteraar (R.I.P.)

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2008, 15:20:52 »
Bij mij zijn het geen birdies, zodra ik de montor uitzet is het probleem over.
SDS200E + Diamond X-50, 125XLT + Diamond MR77, SDS100E.

Offline Jordy A te C

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2008, 15:36:53 »
Hallo,

Nou de scanner staat niet in de buurt van lcd scherm of pc.
Hij staat helemaal los van alles, en heb wel al geprobeerd om alles wat in de buurt van de scanner staat dat stroom gebruikt weg te halen, maar geen verandering. Het is er sinds gisteren morgen.Hier voor altijd mooi ontvangst.

Een birdie...........zegt me niets wat dat is.
Als ik mijn handscanner (ICOM R5) er aan hang, blijft ie soms op kanalen hangen en lijkt het wel of ie een soort data riedel opvangt. (lijkt wel iets wat op 169.750 MHz zit).Probeer ik het zelfde kanaal dat ik op de handscanner opvang ook op mijn basiset (ICOM R1500 en ICOM R2500) dan hoor ik die riedel helemaal niet, hoe lang ik ook wacht....... Beide basisset "vertonen" dezelfde vreemde dingen bij ontvangst.

Offline Jordy A te C

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2008, 17:45:05 »
Ik heb even een paar opname's gemaakt met het geluid.

De eerste (VHF 00) kan je vinden op Hier
De tweede (VHF 68) is te vinden op Hier
De derde (VHF 61-shipfrequentie) vind je hier Hier

Op de laatste is de "piep" duidelijk te horen.

M.vr.gr.

Jordy

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2008, 18:14:40 »
Tip: ga eens met die handscanner wat wandelen door je huis en de omgeving. Het is toch duidelijk een PC, printer of ander computermateriaal wat staat te storen. Kan ook van je buren vandaan komen.
Mvg,
Leen

Offline Jordy A te C

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2008, 18:25:11 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Tip: ga eens met die handscanner wat wandelen door je huis en de omgeving. Het is toch duidelijk een PC, printer of ander computermateriaal wat staat te storen. Kan ook van je buren vandaan komen.
Mvg,
Leen

Ja ga ik eens doen. Als ik de handscanner met de gewone rubber antenne door huis wandel en ook buiten houd waar de buitenantenne staat houd, is het er dus niet. Andere frequenties zoals 158.530 (taxi heilloo) of bij P2000 signaal (169.650) en sommige andere vhf frequenties en doe de squels open (contant ruis) is het niet dat er zo'n rare piep doorheen gaat.

Nou vreemd allemaal.

Gaan we weer verder op onderzoek uit.

Groeten,

Jordy

Offline Jordy A te C

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2008, 19:30:50 »
Nou heb zowel buiten al binnen alle uithoeken van de buurt en huis gehad met gewoon scannen en met de kanalen waar storing op zit met squels open rondgelopen maar zowel achter als voor in en buiten het huis is de storing er niet.

Nu weet ik niet of het eea met elkaar te maken heeft maar soms heb ik dat sommige kanalen beter/slechter worden naarmate de luchtdruk stijgt/daalt..........

Sinds gisteren is de luchtdruk hier constant 1018/1019 hPa.....

Ik zou het ook niet weten wat het is...............

M.vr.gr

Jordy

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2008, 20:37:15 »
Citaat van: "Jordy A te C"
Nu weet ik niet of het eea met elkaar te maken heeft maar soms heb ik dat sommige kanalen beter/slechter worden naarmate de luchtdruk stijgt/daalt..........
Sinds gisteren is de luchtdruk hier constant 1018/1019 hPa.....
Ik zou het ook niet weten wat het is...............
Jordy

Dat verschijnsel met luchtdruk (of het weer) kan wel kloppen. Op sommige dagen heb ik bijvoorbeeld een prima ontvangst van de 447.175 (baankan. Schiphol) op andere dagen is het signaal weer zwaar in de ruis :?
Die stoorsignalen komen me ook bekend voor, ik heb daar ook veel last van en bijna altijd in het lagere stuk van de VHF-H band.
Ik heb 2 antennes, één op het balkon en één een paar verdiepingen hoger geplaatst. De storing doet zich vrijwel alleen voor bij ontvangst op de balkonantenne. De bronnen van de storing liggen volgens mij bij diverse buren (appartementencomplex). Er is tegenwoordig zoveel (draadloze) apparatuur in huis wat de hele dag aanstaat en met allerlei goedkope voedingkjes werkt... Probeer de antenne zover mogelijk van de woning af te plaatsen

Offline BlackBox

• Top Lid
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2008, 06:36:02 »
Mvg,
Leen

Ik ben het helemaal met je eens Leen, dit klinkt echt als een PC (derde signaal) het 2de signaal zou ook kunnen, maar is mogelijk ook van een alarminstallatie, vooral door dat regelmatige "tsjoek" geluid tussendoor.
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Jordy A te C

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2008, 08:55:33 »
Citaat van: "BlackBox"
Mvg,
Leen

Ik ben het helemaal met je eens Leen, dit klinkt echt als een PC (derde signaal) het 2de signaal zou ook kunnen, maar is mogelijk ook van een alarminstallatie, vooral door dat regelmatige "tsjoek" geluid tussendoor.

Alarm installatie...... dan ga ik eens opletten wanneer de auto die hier voor het raam (skoda fabia - geen idee of die misschien dan een alarminstallatie heeft) weg is.

Die is wel al een paar dagen niet van ze plaats geweest.
kan vanaf de straat in de woning van mijn buurman kijken, en die heeft de pc achter in de kamer staan, mijn antenne voor. mijn bovenbuurvrouw (80 jaar) zal denk ik niet op een pc zitten, ze weet van voren niet dat ze achter ook nog een kont heeft zegt maar.

Alvullende info waar de meeste storing zit is op de vhf frequenties die beginnen met 156.--- de 160 t/m 162.--- vertonen dit vreemde gedrag niet.

Hartstikke bedankt weer voor jullie reacties.

M.vr.gr.

Jordy

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2008, 09:07:26 »
Citaat van: "Jordy A te C"
Alvullende info waar de meeste storing zit is op de vhf frequenties die beginnen met 156.--- de 160 t/m 162.--- vertonen dit vreemde gedrag niet.

Jordy

Dat is het rare van dat soort storingen. Als je het frequentiespectrum zou kunnen zien, dan zie je bergen en dalen. (in Jip-en-Janneke termen). De bergen stellen een storingspiek voor op dat gebied. In de dalen daartussen is het rustig en zal je geen of nauwelijks last er van hebben. Loop eens wat rond, luister op een kanaal waar je zeker storing hebt en kijk naar de signaalsterkte-indicator. Als de sterkte oploopt kom je dichter bij de stoorbron. Het kan wat moeite kosten, maar op die manier is hij wel te vinden.
Groet,
Leen