Auteur Topic: Ecoflex10? Of...  (gelezen 3655 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Daaf

• Top Lid
Ecoflex10? Of...
« Gepost op: 8 februari 2008, 08:51:03 »
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om van de zomer even mijn antenneopstelling te veranderen.
Zie http://img210.imageshack.us/img210/2562 ... 004yq8.jpg en http://img88.imageshack.us/img88/8120/antenne015tx1.jpg .

Ik wil de RG-213 kabel vervangen voor nog betere kwaliteit. Ik zat zelf te denken aan Ecoflex10.
Heeft iemand goede ervaringen met deze kabel? Of juist gèèn goede ervaringen?
Zijn er kwalitatief nòg betere kabels? Tips, suggesties, kom maar op.
Ik wil namelijk alle mogelijke storingsbronnen buiten laten houden en gewoon zo zuiver mogelijk ontvangen.

De kabellengte waar het om gaat is om en nabij 12 meter. Het gaat dan om 3 antenne's (Een breedband Discone, Een Diamond 2/70 antenne en een Diamond D777 luchtvaartantenne en wellicht nog een antenne maar daar ben ik nog niet uit).

Offline MTH

• Gevorderd Lid
Re: Ecoflex10? Of...
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2008, 11:49:44 »
Gebruik zelf ook EcoFlex10 op mijn Diamond X50n en ben er uitermate tevreden mee.
Het is mijn inziens een kwalitatief hele goede coax met een hele goede afscherming die in
iedergeval een stuk beter is al RG213.

Een ander goed alternatief is AircomPlus, nog iets minder verlies als EcoFlex10 alleen een
stuk minder flexibel.

Marc !

Offline Havik

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2008, 17:06:57 »
Citaat van: "MTH"
Gebruik zelf ook EcoFlex10 op mijn Diamond X50n en ben er uitermate tevreden mee.
Het is mijn inziens een kwalitatief hele goede coax met een hele goede afscherming die in
iedergeval een stuk beter is al RG213.

Een ander goed alternatief is AircomPlus, nog iets minder verlies als EcoFlex10 alleen een
stuk minder flexibel.

Marc !

De EcoFlex is wel duurder.
Over een afstand van 12 meter is het verschil nihil.
Of je dan de RG213,EcoFlex10. maakt dan niet uit.
Ik denk dat het toch iets persoonlijks is. Als je ziet hoeveel verschillend kabels er zijn.
En cijfertjes zegen ook niet alles, de een beweerd dit de andere dat maar is dat ook zo??

Is het toch een keus van wat men er mee wil gaan doen zenden of ontvangen, en de afstand.

Ik zelf gebruik de RG213 ben er tevrede over.

En Marc wat mankeerd er aan de afscherming van de RG213?

Gr Havik
Realistic 2006 en de 2005.  Antenne Diamond 130N

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2008, 17:59:00 »
Citaat van: "Havik"
En Marc wat mankeerd er aan de afscherming van de RG213?

Omdat er behoorlijk aantal fabrikanten RG213 produceren, verschilt de kwaliteit ervan enorm.
Ecoflex heeft een dubbele afscherming en is dus zo goed als ' potdicht ' voor instraling van hoogfrequent, mits
de juiste connectoren gebruikt worden een correct worden aangezet.
Iets dat niet altijd van RG213 gezegd kan worden.
Als je naar de verliezen gaat kijken van beide kabels is dat inderdaad te verwaarlozen op deze lengtes.

Marc !

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2008, 16:54:40 »
Ik vind die Ecoflex wel hele fijne kabel. Weinig verlies en makkelijk te verwerken omdat de kabel een stuk flexibelere is dan Aircom. Dat je bij 12 meter geen verschil merkt tussen RG213 en Aircom/Ecoflex is niet waar. Op hogere frequenties is het verschil wel degelijk heel goed merkbaar.

Offline Havik

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2008, 21:11:11 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Ik vind die Ecoflex wel hele fijne kabel. Weinig verlies en makkelijk te verwerken omdat de kabel een stuk flexibelere is dan Aircom. Dat je bij 12 meter geen verschil merkt tussen RG213 en Aircom/Ecoflex is niet waar. Op hogere frequenties is het verschil wel degelijk heel goed merkbaar.

Hallo
En over welke hogere frequentie`s hebben we het dan??
En hoe merkje dat dan? Heb jij dan een RG213 en een Aircom/Ecoflex kabel liggen. Dus dat betekent dat je met drie scanners met drie de zelfde antenne`s opgelijke hoogte op de zelfde frequentie luistert . En ik ga niet af op cijfertjes.

Gr. Havik
Realistic 2006 en de 2005.  Antenne Diamond 130N

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2008, 22:14:31 »
Citaat van: "Havik"
En over welke hogere frequentie`s hebben we het dan??
En hoe merkje dat dan? Heb jij dan een RG213 en een Aircom/Ecoflex kabel liggen. Dus dat betekent dat je met drie scanners met drie de zelfde antenne`s opgelijke hoogte op de zelfde frequentie luistert . En ik ga niet af op cijfertjes.
Gr. Havik

-2,4 Ghz. wlan toestanden?
-1090 Mhz. radar transponders vliegtuigen?
-Piraten rond de 700 Mhz.?

Enz. enz. enz.

Maar blijf vooral RG213 gebruiken als je daar meer tevreden over bent!

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2008, 17:23:10 »
Citaat van: "MTH"
Omdat er behoorlijk aantal fabrikanten RG213 produceren, verschilt de kwaliteit ervan enorm.

Inderdaad. Als je 'goede' RG213 hebt dan is met een lengte van 12 meter het verschil met 'betere' kabels te verwaarlozen. Als je echter in de gigahertzen terecht komt dan kunnen er wellicht verschillen merkbaar worden. Hetzelfde geldt voor de connectoren. Heb je minder goede RG213, dan is het of een hels karwei om de connector te monteren, of hij sluit niet goed aan. Heb je betere RG213 dan past de connector zoals hij hoort te passen. Maar ook voor de connectoren geldt dat er goede en minder goede connectoren zijn. Als je van beiden de juiste hebt, dan kun je een N-connector na een paar keer oefenen binnen enkele minuten prima monteren. Maarja, helaas zijn er dus nogal wat kwaliteitsverschillen...

Groeten, Peter.