Auteur Topic: Alternatieve antennes handscanner  (gelezen 7846 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Oldskool

• Gevorderd Lid
Alternatieve antennes handscanner
« Gepost op: 17 januari 2008, 20:04:18 »
Beste mede-scanners,

Ik heb 2 handscanners in mijn bezit, allebei voorzien van een standaard rubberduck antenne. Ik heb mijn handscanners regelmatig bij me als ik onderweg ben, maar ik merk dat het signaal regelmatig erg tegenvalt (veel ruis, wegvallende communicatie e.d.).

Ik was benieuwd of er hier mensen zijn die me kunnen adviseren over alternatieve antennes voor handscanners. Ze moeten dus wel geschikt zijn voor onderweg en in formaat dus niet al te extreem zijn. Het formaat van rubberducks is in principe ideaal, maar ik zoek dus iets met een betere ontvangst. Zijn er zulke antennes beschikbaar?
Met vriendelijke groet,
Jan

Scanners: UBC9000XLT, UBC280XLT, Commtel Com216
Antenne\'s: Diamond RH771

Offline Da_Kwant

• Beginnend Lid
  • **
Re: Alternatieve antennes handscanner
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2008, 20:45:06 »
voor welke banden??  70-1000 mHz ofzo??
-=Yupiteru MVT-7100=-
-=Bearcat BCT15X=-
*Groeten Kristof*

Offline Oldskool

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2008, 20:57:45 »
Meestal heb ik onderweg de UBC72XLT bij me, die gaat van 25-512 MHz. Een antenne die die range zou kunnen dekken zou mooi zijn.
Met vriendelijke groet,
Jan

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2008, 08:41:43 »
Wil je een goede 'performance' hebben dan moet je af van je 'duckie'.

Nog steeds vind ik een uitschuifantenne het best, kan je lekker expirimenteren met de
juiste lengte voor de juiste golflengte.
Hiervoor gebruik ik al jaren de Diamond RH-795 en kost 20 a 25 Euro.

Een heel goed alternatief is een Diamond RH-771 of RH-777.
Deze zijn exact hetzelfde in lengte ( 40 cm ) en frequentie-bereik.
De 777 heeft als voordeel dat je het kunt gebruiken op een basisontvanger omdat
hij is voorzien van een scharnier.
Ook zijn deze lekker breedbandig en blinken uit op zowel VHF als UHF.

Marc !

Offline Da_Kwant

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2008, 08:58:16 »
Voor mijn Diamond RH-795 heb ik 21 euro betaald en ik ben er zeer tevreden over  ;)
-=Yupiteru MVT-7100=-
-=Bearcat BCT15X=-
*Groeten Kristof*

Offline Oldskool

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2008, 10:17:08 »
Bedankt voor de info, de RH-795 klinkt erg interessant en ga ik eens proberen. Waar is deze antenne te bestellen? Bij Conrad en Scanman kan ik in ieder geval geen Diamond antennes vinden (of ik zoek verkeerd ;)).
Met vriendelijke groet,
Jan

Offline Da_Kwant

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2008, 10:18:42 »
de mijne komt van Dolstra Elektronika
-=Yupiteru MVT-7100=-
-=Bearcat BCT15X=-
*Groeten Kristof*

Offline Oldskool

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2008, 10:32:20 »
Citaat van: "Da_Kwant"

Bedankt, helaas zijn die momenteel even met vakantie tot 29 januari, maar we wachten het even rustig af :)
Met vriendelijke groet,
Jan

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2008, 12:37:12 »
Citaat van: "Oldskool"
Citaat van: "Da_Kwant"

Bedankt, helaas zijn die momenteel even met vakantie tot 29 januari, maar we wachten het even rustig af :)

Probeer de volgende adressen voor een Diamond antenne:
http://www.wimo.de
http://www.thiecom.de
http://www.jbe.nl
Mvg,
Leen

Offline Oldskool

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2008, 23:55:59 »
Ben toch maar voor de RH-771 gegaan. Is zojuist bij Jacobs Breda Electronics besteld. Ben benieuwd naar de prestaties. Allen dank voor de reacties :)
Met vriendelijke groet,
Jan

Offline SaendelftA

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2008, 14:24:10 »
Ben toch maar voor de RH-771 gegaan. Is zojuist bij Jacobs Breda Electronics besteld. Ben benieuwd naar de prestaties. Allen dank voor de reacties :)

En wat is het resultaat? Ik wil ook graag een andere antenne vor mijn UBC72XLT voor thuis... Ik luister vaak naar Schiphol, maar mijn rubbere antenne vang ik niet zo veel.. Alleen als ik weer eens zelf op Schiphol ben ontvang ik wel goed. Ik ben een beginnend scanner gebruiker, maar ik weet nu niet preccies of ik het nu goed heb gedaan. Ik heb alle frequenties van Schiphol in me scanner gerot of verschillende kanalen, en als bijvoorbeld bank1 vol was ging ik naar bank2... Is dat correct? Of zou ik gezien mijn woonplaats veel meer moeten ontvangen? (Assendelft, Noord Holland, Zaanstreek)

(Btw: Sorry voor het hele offtopic gebricht)

Groeten,
Anthony

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2008, 20:42:15 »
Citaat van: "SaendelftA"

En wat is het resultaat? Ik wil ook graag een andere antenne voor mijn UBC72XLT voor thuis... Ik luister vaak naar Schiphol, maar mijn rubberen antenne vang ik niet zo veel.. Alleen als ik weer eens zelf op Schiphol ben ontvang ik wel goed. Ik ben een beginnend scanner gebruiker, maar ik weet nu niet precies of ik het nu goed heb gedaan. Ik heb alle frequenties van Schiphol in me scanner gerot of verschillende kanalen, en als bijvoorbeeld bank1 vol was ging ik naar bank2... Is dat correct? Of zou ik gezien mijn woonplaats veel meer moeten ontvangen? (Assendelft, Noord Holland, Zaanstreek)

(Btw: Sorry voor het hele offtopic gebricht)

Groeten,
Anthony

Anthony,

Wij zitten hier letterlijk onder de (kerosine)rook van Schiphol  :) , ik denk dat je met een metalen telescoopantenne een vele malen betere ontvangst zult hebben dan met de rubberen antenne. Ik gebruik hier niet anders op mijn Icom R20 en kan meeluisteren met de vliegtuigen die taxi ën op de grond. Probeer een telescoopantenne te vinden die in totale "erectie" in de buurt komt van 60 centimeter.

Groeten,
Peter

Offline SaendelftA

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2008, 16:35:25 »
Citaat van: "counterstrike"
Anthony,

Wij zitten hier letterlijk onder de (kerosine)rook van Schiphol  :) , ik denk dat je met een metalen telescoopantenne een vele malen betere ontvangst zult hebben dan met de rubberen antenne. Ik gebruik hier niet anders op mijn Icom R20 en kan meeluisteren met de vliegtuigen die taxi ën op de grond. Probeer een telescoopantenne te vinden die in totale "erectie" in de buurt komt van 60 centimeter.

Groeten,
Peter

Haha, ... Ik heb de diamond rh-771 op het oog, ik weet alleen niet preccies hoe lang die is... Heb je misschien nog een advies? :)

Groeten,
Anthony

PD1EU

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 18 december 2008, 17:02:53 »

Offline Oldskool

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2009, 13:58:06 »
Citaat van: "SaendelftA"
En wat is het resultaat? Ik wil ook graag een andere antenne vor mijn UBC72XLT voor thuis... Ik luister vaak naar Schiphol, maar mijn rubbere antenne vang ik niet zo veel.. Alleen als ik weer eens zelf op Schiphol ben ontvang ik wel goed. Ik ben een beginnend scanner gebruiker, maar ik weet nu niet preccies of ik het nu goed heb gedaan. Ik heb alle frequenties van Schiphol in me scanner gerot of verschillende kanalen, en als bijvoorbeld bank1 vol was ging ik naar bank2... Is dat correct? Of zou ik gezien mijn woonplaats veel meer moeten ontvangen? (Assendelft, Noord Holland, Zaanstreek)

Anthony,

het resultaat van de 771 is prima. Kan er vrij veel en helder mee ontvangen, ook in de luchtvaart banden. Wat dat betreft is het dus wel een aanrader voor als je vooral naar Schiphol wilt luisteren. De afstand Schiphol-Assendelft zou geen problemen mogen opleveren. Kan met de antenne hier ook prima de nationale radargebieden ontvangen en ook spraakverkeer van RTM is geen probleem.
Met vriendelijke groet,
Jan