Auteur Topic: Ontvangst problemen  (gelezen 6198 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Peterw410

• Gevorderd Lid
    • http://hendrik-ido-ambacht.brandweer.net
Ontvangst problemen
« Gepost op: 14 december 2007, 07:58:32 »
Hallo ik heb een Uniden/Bearcat UBC780XLT aangesloten via een RG213 kabel op een Procom 3db antenne voor deze frequentieband. Dan is mijn ontvangst erg slecht. Hang ik aan deze antenne een Uniden/Bearcat UBC120XLT dan is mijn ontvangst veel beter. Hang ik de UBC780XLT op een ander type antenne functioneert hij wel goed. Wie heeft er een idee waarom de UBC780XLT op de 3db antenne niet goed functioneert?

exLid057

• Gast
Re: Ontvangst problemen
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2007, 08:11:07 »
Citaat van: "Peterw410"
Hallo ik heb een Uniden/Bearcat UBC780XLT aangesloten via een RG213 kabel op een Procom 3db antenne voor deze frequentieband. Dan is mijn ontvangst erg slecht. Hang ik aan deze antenne een Uniden/Bearcat UBC120XLT dan is mijn ontvangst veel beter. Hang ik de UBC780XLT op een ander type antenne functioneert hij wel goed. Wie heeft er een idee waarom de UBC780XLT op de 3db antenne niet goed functioneert?

Welke procom antenne is het ??, ik heb hier ook een Procom GP160 VHF en kabel is nu aircel 7 voorheen RG213 maar het verschil is er niet, alleen de voordeel dat de aircell dunnen is, en achter de 780 werken alle twee kabels goed..

Offline Peterw410

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2007, 09:32:12 »
type is CXL70-3lw/l.

exLid057

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2007, 09:39:37 »
type is CXL70-3lw/l.

Oke, volgens mijn boek van Procom 380 tot 410 MHz, klopt dat staat dat op de antenne ?

exLid057

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2007, 09:42:40 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
type is CXL70-3lw/l.

Oke, volgens mijn boek van Procom 380 tot 410 MHz, klopt dat staat dat op de antenne ?

Oeps foutje freq moet zijn 420 tot 450 MHz

Offline Peterw410

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2007, 10:21:49 »
ja klopt 420 - 450mhz.

exLid057

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2007, 10:27:33 »
ja klopt 420 - 450mhz.

Dan snap ik even niet waarom, die het niet doet achter de 780, heb je de instelingen van deze scanner wel goed staan ?? scan eens tussen de 423 tot 425 hoor je daar wat ??

Offline Peterw410

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2007, 10:57:41 »
Ja daar heb ik maar 3 data kanalen. Zet ik een andere scanner op die antenne, heeft hij er 8. Zet ik de 780xlt op een discone antenne dan heb er ook 8 . Dus ik ga er niet vanuit dat het een instelling van de scanner is. Ik zoek het meer in niet kloppende impendantie's ook al vind ik dat erg raar.

exLid057

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2007, 11:05:25 »
Ja daar heb ik maar 3 data kanalen. Zet ik een andere scanner op die antenne, heeft hij er 8. Zet ik de 780xlt op een discone antenne dan heb er ook 8 . Dus ik ga er niet vanuit dat het een instelling van de scanner is. Ik zoek het meer in niet kloppende impendantie's ook al vind ik dat erg raar.

Ja dit is wel gek, wand de 780 doet het hier met de X50N antenne op UHF super, en nu heb jij een antenne er achter zitten die echt voor UHF is gemaakt, ik weet het dan even niet meer, mogelijk iemand anders die hier meer van af weet.

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #9 Gepost op: 14 december 2007, 11:33:08 »

Meet je connectoren eens door op sluiting. Multimeter op de piepstand en dan meten tussen de middenpen en de buitenkant.

Hou er ook rekening mee dat de antenne te goed is voor je ontvanger, dus dat de ontvanger overstuurd wordt en dus dicht slaat. Heb je al eens gescand met de ATT (verzwakker) erop?

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2007, 12:44:34 »
Citaat van: "Daaf"
Meet je connectoren eens door op sluiting. Multimeter op de piepstand en dan meten tussen de middenpen en de buitenkant.

Dat gaat in dit geval niet op want de antenne is een gesloten dipool, dus je zal altijd "sluiting" meten. Mogelijke oorzaken:
1) Er zit inderdaad sluiting in de coaxpluggen.
2) de male pin van de N-connector is naast de female pin van de antenne geschoten bij montage
3) door het gewicht van de coax is de binnenader uitgezakt en zitten male en femalepennen niet meer in elkaar, maar onder elkaar en er is een luchtspleet tussen gekomen. Het HF springt nu capacitief over naar de antenne.
Zeker weten of alles werkt is gewoon een zender pakken op die frekwentieband zenden met een SWR meter of Bird 43 ertussen. Is er een slechte SWR cq hoge reflexie dan is het wel duidelijk dat er gerepareerd moet worden.
Mvg,
Leen

Offline Peterw410

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 14 december 2007, 13:08:58 »
Ha leen bedankt voor je antwoord.
Ik heb de optie gedaan met een reflectie meter en een bird en daarop heb ik heb bijna geen reflectie. Vandaar dat ik er niks van snap.

De optie van daaf met ATT scannen heb niet gedaan. En ga ik nog proberen. Hoewel met dit raar lijkt omdat de 3 beste kanalen wel binnenkomen.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #12 Gepost op: 14 december 2007, 16:44:07 »
Zomaar een wilde gok:

De 780XLT is een redelijk gevoelige ontvanger, hang je daar een te goede antenne aan, dan krijg je teveel signaal waardoor de scanner over zijn nek gaat. Met een mindere antenne is dit effect minder.

Verklaart ook gelijk waarom deze antenne wel goed functioneerd op een 120XLT, deze ontvanger is iets minder gevoelig en heeft een veel beter grootsignaalgedrag.