Hoewel ik de eerste ben die toegeeft dat ik me erg verheug op de aangekondigde alarmeringen en ik daardoor soms wat moeite heb om mijn enthousiasme en ongeduld in toom te houden, ben ik het hier wel met Peter eens.
Ik weet uit ervaring dat er vaak een hemelsbrede kloof bestaat tussen leiding en uitvoering van overheidsorganisaties. Dat veel meldkamers nog van niets weten, is dus niet zo verwonderlijk. Je moet volgens mij dan ook niet raar opkijken, als de meldkamers binnenkort gewoonweg ineens geconfronteerd worden met het gewijzigde beleid en er dan maar voor moeten zorgen dat het wordt ingevuld en uitgevoerd. Door het ontbreken van een fatsoenlijke en degelijke voorbereiding draaien de ambtelijke molens dan inderdaad traag. Wel zie je nu enige activiteit ontstaan in de vorm van delegaties die bij elkaar gaan kijken hoe de zaken geregeld kunnen worden of zijn. Ik denk dat dit momenteel alleen gebeurt bij de meer transparante korpsen, waar de leiding zich meer moeite getroost om het personeel te informeren en zaken goed te regelen.
Voor de goede orde, dit is mijn eigen inschatting. Het is niet mijn bedoeling om onterechte verwijten te maken of om een onjuiste voorstelling van zaken te geven, het geeft slechts weer hoe ik erover denk.