Auteur Topic: Draaddipool maken, hulp gevraagd  (gelezen 3495 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Online Remon

• Top Lid
Draaddipool maken, hulp gevraagd
« Gepost op: 29 september 2007, 22:45:17 »
Ik wil een zo goedkoop mogelijk antenne maken om een redelijk sterk signaal te ontvangen rond 424 MHz.

Ik meen me te herinneren dat met 2 stukken draad en een stukje coax een antenne gefabriceerd kon worden.

Probleem is nu, dat wanneer ik mijn scanner met rubberduck een paar centimeter verschuif op het bureau, het signaal slecht doorkomt. Ik wil de scanner achter het bureau op de grond zetten met een paar draadjes als antenne langs de plint.

Iemand tips?

Offline Meeluisteraar (R.I.P.)

• Gevorderd Lid
Re: Draaddipool maken, hulp gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2007, 03:00:06 »
Van aluminium pijpjes kan je makkelijk zelf een dipoolantenne maken. Maar je kunt ook installatiedraad gebruiken, dit als antwoord op jouw vraag, Remon. Deze tekst heb ik geplakt, dus voor pijpjes mag je draad lezen. De lengte kan je als volgt berekenen: 300:freq:4 maal 0,95. Als voorbeeld kom je voor 166 MHz uit op 43 cm. per pijpje. De pijpjes moet je in elkaars verlengde monteren, dus in een rechte lijn. Dat kan je doen door ze op een stukje hout vast te maken. De afstand tussen die twee pijpjes hou je op ongeveer één centimter. Verwijder de isolatie van de mantel en de kern over plm. 2 centimeter. Vastmaken aan de pijpjes kan je doen met tyrips of plakband. En dat doe je waar de pijpjes elkaar bijna raken. De coaxkabel moet je zoveel mogelijk haaks (90 graden) weg laten 'lopen' van de antenne, anders wordt je ontvangst minder. Dit kan je doen door de coaxkabel voorzichtig te buigen en bijvoorbeeld met een knijper vast te maken aan het gordijn of aan de vitrage. Laat de antenne zo verticaal mogelijk hangen en zo vrij mogelijk naar 'buiten kijken'. Omdat jij dus draad wilt gebruiken kan je ook een kroonsteentje gebruiken.

Offline danismid

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2007, 20:14:26 »
Misschien dat je hier iets aan hebt, het is om de lengte te bereken komt overigens precies het zelfde uit als met eerder genoemde methode.

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... F%26sa%3DN

Offline Meeluisteraar (R.I.P.)

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2007, 20:30:09 »
Bedankt voor deze link. Er staat veel informatie op.
SDS200E + Diamond X-50, 125XLT + Diamond MR77, SDS100E.

Offline danismid

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2007, 21:24:05 »
Dat is mooi, dan ben ik zelf ook nog eens van nut als beginnertje ;)  Ik had hem trouwens zelf weer van een zendamateur :P