Auteur Topic: HMP (?) CX4 145 - 165 MHz antenne...  (gelezen 11492 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

wedelman

• Gast
HMP (?) CX4 145 - 165 MHz antenne...
« Gepost op: 27 november 2003, 20:00:07 »
Hallo,

Hedenavond heb ik in een afvalcontainer een antenne gevonden. De bewoner van het huis (waar dus verbouwd wordt) kon mij er niks over vertellen. Waarschijnlijk heeft deze antenne een tijdje op het dak gestaan en hebben ze hem er af gehaald, de mensen wonen er nu ruim een jaar.

Het enige dat ik weet is dat het een Deense HMP CX4 145 - 165 MHz. antenne is, dat deze er behoorlijk goed uitziet en er geen roest o.i.d. op de connector (evenals op de connector van de RG. 58 C/U coax kabel die er aan zat) zit.

Weet iemand waar ik informatie over deze antenne kan vinden (google leverde niks op) en/of is er iemand die heel toevallig ervaring heeft met deze antenne. Ook als het schroot is, laat het me even weten, dan kan 'ie nog terug de container in voordat deze opgehaald wordt.

Alvast bedankt,

Wouter Edelman

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: HMP (?) CX4 145 - 165 MHz antenne...
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2003, 21:03:31 »
Een link naar een site heb ik niet voor je. Maar zelf heb ik ook eens zoiets gehad, staat nu op het dak van een kennis van me. Is voor die band dacht ik een 0 db antenne maar doet het prima. Beter dan een discone.

wedelman

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2003, 21:07:37 »
Dan laat ik m wel even doormeten door mijn zwager, als het in orde is gaat 'ie het dak op.

Moet ik daar nog iets speciaals aan doen m.b.t. aarding, stalen pijp o.i.d?

mijn dank,

Wouter

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2003, 21:09:54 »
Wat wou je doormeten dan? Ik heb er eens een zender op gehad en van 144 tot 172 MHz was de SWR verhouding prima. Je moet 'm gewoon net als andere antennes op een metalen pijp zetten.

wedelman

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2003, 21:16:46 »
even kijken of de antenne technisch nog in orde is. misschien zijn er inwendige beschadegingen ofzo... voordat ik het dak opga voor niks...

moet die pijp de grond in, is er nog een (minimale) lengte aan verbonden en moet ik die pijp aarden? (eerste "externe" antenne... :oops:)

alvast bedankt,

Wouter

Online Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2003, 22:06:21 »
Wouter,

Welnee, gewoon op een pijpje zetten net als elke andere antenne en bij voorkeur dikke coax gebruiken. Niet dat dat antenne afhankelijk is, maar het is zonde om een goede antenne te gebruiken en er vervolgens slechte coax tussen te hangen...

Groeten, Peter.

wedelman

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2003, 22:26:38 »
d'r zat al coax bij...

Online Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2003, 06:27:40 »
Het was ook maar een gratis advies...

Groeten, Peter.

wedelman

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2003, 13:26:05 »
Wat zijn we weer nederlands...

Maar wat de echte rede is, ik ben student en heb helemaal geen geld voor coax, dus alles is meegenomen... Ik heb inmiddels ook een stukkie tv/radio kabel gevonden en er tussen gehangen met een kroonsteentje en een stuk ducttape :wink:

Maar ik ga de antenne zo op het dak planten, ik ga t gewoon proberen. Maar moet ik de antenne nou nog aarden of niet?

Mijn dank,

Wouter

Ja©k

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2003, 14:27:15 »
Inderdaad nederlands.....

Bezuinigen op coax. Als de ontvangst wat tegenvalt dan niet meteen denken dat de antenne kapot is. En aarden hoeft niet hoor.

Ja©k

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2003, 20:02:32 »
Citaat van: "wedelman"
Ik heb inmiddels ook een stukkie tv/radio kabel gevonden en er tussen gehangen met een kroonsteentje en een stuk ducttape :wink:

Dat gaat je ontvangst nou niet bepaald ten goede komen vrees ik....

Groetjes,

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10

Offline EdSki

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2003, 21:21:55 »
Citaat van: "wedelman"
Maar wat de echte rede is, ik ben student en heb helemaal geen geld voor coax, dus alles is meegenomen... Ik heb inmiddels ook een stukkie tv/radio kabel gevonden en er tussen gehangen met een kroonsteentje en een stuk ducttape :wink:

Wouter

Tja, en dat vraagt HIER om advies??? Wat studeer je eigenlijk....

EdSki

Online Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #12 Gepost op: 28 november 2003, 21:36:26 »
Volgens mij maakte hij maar een grapje, maargoed.

Zoals Jack al zegt, het stomste wat je kunt doen is bezuinigen op coax. Als er al coax bij zit dan kun je de antenne natuurlijk prima testen, mits die coax wel goed is. Aarding is helemaal niet nodig.

Groeten, Peter.

wedelman

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 28 november 2003, 23:42:44 »
Citaat
Ik heb inmiddels ook een stukkie tv/radio kabel gevonden en er tussen gehangen met een kroonsteentje en een stuk ducttape   :wink:

Let vooral op de  :wink: ...

Citaat
Tja, en dat vraagt HIER om advies??? Wat studeer je eigenlijk....

Ik studeer werktuigbouwkunde, en als ik weer geld heb (en tijd) dan ga ik wel even goeie coax kopen. Ook een iets langer stuk dan nu, want hij kan nu net niet op het hoogste punt: het platte dak van de dakkapel. Als ie daar op staat is er geen enkel obstakel meer! Ofwel: 360* vrij zicht!

Dan koop ik meteen even een goeie connector, nu heb ik er een "geleend" van school, maar die was in een fabriek op de kabel gezet... Met wat soldeerwerk toch aardig vast kunnen zetten. Ik ontvang tenminste iets!

Groeten en bedankt,

Wouter

Offline EdSki

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 29 november 2003, 00:32:01 »
Okay,

Maar je komt soms wat tegen. Laatst kom ik bij iemand zijn nieuwe (lees dure) scannerantenne bekijken. Zitten de mantel en de kern van de kabel keurig aanelkaar gesoldeerd....

Maar goed, een "vullisbakkie" antenne daar hoeft ook geen dure aircomm+ aan ;-).

De rg58 kost weinig, en is prima voor dit doel (VHF) geschikt!

Succes!

EdSki