Auteur Topic: Brandaris (Kanaal 02)  (gelezen 15481 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Brandaris (Kanaal 02)
« Gepost op: 26 juli 2007, 13:31:26 »
Vanuit Harlingen kon ik de afgelopen tijd de VC Brandaris (marifoonkanaal 02) volgen op de scanner. Sinds eergisteren is dit niet meer mogelijk. In een artikel las ik dat een aantal jaar geleden het zendvermogen van de Brandaris drastisch naar beneden was gegaan. Hierdoor was het eigenlijk niet meer mogelijk om de VC Brandaris op het vasteland te volgen.

Zijn er meer mensen op dit forum die de Brandaris vanaf het vasteland kunnen ontvangen? En zo ja, kunnen die dat nog steeds?
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Evos

  • Gast
Re: Brandaris (Kanaal 02)
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2007, 14:47:26 »
Citaat van: "Bass"
Vanuit Harlingen kon ik de afgelopen tijd de VC Brandaris (marifoonkanaal 02) volgen op de scanner. Sinds eergisteren is dit niet meer mogelijk. In een artikel las ik dat een aantal jaar geleden het zendvermogen van de Brandaris drastisch naar beneden was gegaan. Hierdoor was het eigenlijk niet meer mogelijk om de VC Brandaris op het vasteland te volgen.

Zijn er meer mensen op dit forum die de Brandaris vanaf het vasteland kunnen ontvangen? En zo ja, kunnen die dat nog steeds?

Het klopt, de brandaris is een tijdje geleden terug gedraaid...het kan zijn dat je eergister op een goeie plaats stond en alles mee had. Met een portable scanner kan ik in ieder geval de brandaris (kan2) niet ontvangen in harlingen.

Op http://www.scannernet.nl/Live%20Scanner.html kunnen ze de brandaris wel ontvangen vanuit harlingen, vast en zeker met een buiten antenne.

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Brandaris (Kanaal 02)
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2007, 17:04:58 »
Citaat van: "Evos"
Het klopt, de brandaris is een tijdje geleden terug gedraaid...het kan zijn dat je eergister op een goeie plaats stond en alles mee had. Met een portable scanner kan ik in ieder geval de brandaris (kan2) niet ontvangen in harlingen.

Op http://www.scannernet.nl/Live%20Scanner.html kunnen ze de brandaris wel ontvangen vanuit harlingen, vast en zeker met een buiten antenne.

Grappig dat je dat noemt, want ik beheer namelijk die site!! Zoals ik al zei, sinds eergisteren kan ik de Brandaris (kanaal 02) niet meer ontvangen, terwijl ik niets veranderd heb aan mijn opstelling (780xlt + Celwave CX4 marifoonantenne op een hoogte van 8 meter). Vandaar dat ik me afvroeg waarom het nu zo is dat ik de VC Brandaris niet meer kan ontvangen.

Groet,

Sebastiaan
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Evos

  • Gast
Re: Brandaris (Kanaal 02)
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2007, 18:36:01 »
Beetje mijn fout dat ik er vanuit was gegaan dat je 'zomaar wat geprobeerd had' in harlingen.   :oops: (anders was mijn reply nog wel van toepassing ;) )

Raar dat je de brandaris niet kunt ontvangen, je hebt de kabel en alles al gecontroleerd?

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Brandaris (Kanaal 02)
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2007, 18:52:25 »
Citaat van: "Evos"
Beetje mijn fout dat ik er vanuit was gegaan dat je 'zomaar wat geprobeerd had' in harlingen.   :oops: (anders was mijn reply nog wel van toepassing ;) )

Raar dat je de brandaris niet kunt ontvangen, je hebt de kabel en alles al gecontroleerd?

Had natuurlijk gekund, maar helaas. Ik ben alles nagelopen en heb eigenlijk niets kunnen vinden. In de tussentijd heb ik ook niets aan de antennes en de kabels veranderd. Het enige wat van invloed zou kunnen zijn, zijn de condities. Alleen is het wel zo dat ik ten alle tijde de Brandaris (kanaal 02) kon ontvangen Daarom vroeg ik mij ook af of er anderen in de omgeving van Harlingen (of in ieder geval dezelfde afstand tot de Brandaris of verder) zijn die de Brandaris nu nog wel kunnen ontvangen. Misschien morgen maar even een telefoontje naar de Brandaris plegen of ze daar misschien iets veranderd hebben......
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Evos

  • Gast
Re: Brandaris (Kanaal 02)
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2007, 11:08:33 »
Citaat van: "Bass"
Citaat van: "Evos"
Beetje mijn fout dat ik er vanuit was gegaan dat je 'zomaar wat geprobeerd had' in harlingen.   :oops: (anders was mijn reply nog wel van toepassing ;) )

Raar dat je de brandaris niet kunt ontvangen, je hebt de kabel en alles al gecontroleerd?

Had natuurlijk gekund, maar helaas. Ik ben alles nagelopen en heb eigenlijk niets kunnen vinden. In de tussentijd heb ik ook niets aan de antennes en de kabels veranderd. Het enige wat van invloed zou kunnen zijn, zijn de condities. Alleen is het wel zo dat ik ten alle tijde de Brandaris (kanaal 02) kon ontvangen Daarom vroeg ik mij ook af of er anderen in de omgeving van Harlingen (of in ieder geval dezelfde afstand tot de Brandaris of verder) zijn die de Brandaris nu nog wel kunnen ontvangen. Misschien morgen maar even een telefoontje naar de Brandaris plegen of ze daar misschien iets veranderd hebben......

Of je zou johan kooyman van wadscan ff digitaal kunnen proberen (msn,skype)die heeft z'n contactadressen ergens op wadscan.com staan die heeft ook een directe link.

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: Brandaris (Kanaal 02)
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2007, 16:39:32 »
Kreeg net een mailtje van een bezoeker (waarvoor mijn dank!!) dat er een technische storing was op de Brandaris. Inmiddels kan ik de VC Brandaris weer ontvangen en is hij ook weer te beluisteren op http://www.scannernet.nl
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Discuscs

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
Re: Brandaris (Kanaal 02)
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2007, 18:47:26 »
Hier hoor ik ze ook weer (zwak)!
BC780XLT, Icom R5, Commtel 205, Yaesu FRG100

Offline Mars/M [Niet meer actief]

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 465
Re: Brandaris (Kanaal 02)
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2007, 22:31:02 »
Ik stond vanmiddag met m'n auto, voorzien van magneetantennetje en 72 xlt, even op de dijk bij Huisduinen (Den Helder) en ontving daar de Brandaris ook luid en duidelijk.
Mars

Offline Tom de Korte

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
kanaal 02 Brandaris
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2007, 02:04:45 »
Ik wordt nieuwsgierig gemaakt! Tot hoever in Friesland is de Brandaris nog te ontvangen? Voorheen beluisterde ik ze aan het Sneekermeer. Misschien met een andere antenne/opstelling dat ik ze alsnog zou kunnen horen? Wie reageert?
Om iets nieuws te ontdekken hoef je niet ver te reizen. Het volstaat vaak om met andere ogen te kijken.

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: kanaal 02 Brandaris
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2007, 17:04:42 »
Citaat van: "Tom de Korte"
Ik wordt nieuwsgierig gemaakt! Tot hoever in Friesland is de Brandaris nog te ontvangen? Voorheen beluisterde ik ze aan het Sneekermeer. Misschien met een andere antenne/opstelling dat ik ze alsnog zou kunnen horen? Wie reageert?

Tot hoever het bereik maximaal is weet ik niet, omdat het natuurlijk zeer onderhevig aan de omstandigheden is (weercondities, hoogte antenne, bekabeling, enz.). Hier vanuit Harlingen (100 meter vanaf de haven) zijn ze nog wel te ontvangen (met een Discone op ongeveer 8 meter hoogte met 10 meter Aircell kabel eraan). Ik vond nog dit artikel wat uw vraag misschien een beetje kan beantwoorden:

Kleiner bereik Brandaris

Door nieuwe apparatuur en andere antennes met een kleiner bereik is de Brandaris nauwelijks meer op het vasteland te ontvangen. Het vermogen van de zender op kanaal 2 is teruggebracht van 0,5 Watt naar 0,1 Watt.
Communicatie is nu vrijwel alleen mogelijk binnen het blokgebied, dat men binnenvaart op de Waddenzee halverwege Harlingen en Terschelling, in de Blauwe Slenk bij de boei BS 2. Niet alleen vastelandbewoners, maar ook schippers zijn niet blij met deze nieuwste ontwikkeling, vooral omdat ze buiten het blokgebied het regelmatige weerbericht vanaf de Brandaris missen. Dolf Nijhoff, hoofd Verkeersdienst Waddengebied Friesland van Rijkswaterstaat regio Noord zegt in het Friesch Dagblad dat het zendvermogen nu voldoet aan de normen en dat het vroeger te ver reikte. Nijhoff vindt niet dat het scheepvaartverkeer onveiliger is geworden door de beperking.
De Terschellinger charterschippers Funke en Ides vinden van wel. "Een gemis voor de scheepvaart. Je hoort geen weerbericht, dan kan het eerder mis gaan." Ides zei op Omrop Fryslân tv dat hij overwoog het weerbericht dan maar per telefoon op te vragen. "Maar daar zal men, als iedereen dat doet, op de Brandaris niet zo blij mee zijn." Op Terschelling zelf is het marifoonverkeer tussen de scheepvaart en de Brandaris via VHF-kanaal 2 evenals het weerbericht overigens nog steeds goed te ontvangen door de vele scannerbezitters.


Ik denk dat de Brandaris niet te ontvangen is vanaf het Sneekermeer
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline EdSki

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 168
Re: Brandaris (Kanaal 02)
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2007, 17:54:29 »
Ongeveer 5 jaar terug was het weerbericht van de Brandaris het enige betrouwbare in onze regio. Was te ontvangen op iedere portable scanner en voorzover ik weet is toen het zendvermogen omlaag gegaan van 10 naar 1 watt. Toen kon je het alleen nog met een leuke basisset binnenkrijgen. De afgelopen jaren hoor ik de  VC Brandaris steeds minder, alleen als er conditie's zijn komt hij soms binnen. Evenzo met de VC Schiermonnikoog, die komt alleen nog op pro-apparatuur binnen. Is duidelijk dat de functie gaat veranderen/verdwijnen, en low-power is daar de voorbode van!

Goede wacht, goede vaart. Volgend bericht om 05.30utc...

Ed

Leen Ansems

  • Gast
Re: Brandaris (Kanaal 02)
« Reactie #12 Gepost op: 21 september 2007, 06:30:34 »
Het hele gedoe is terug te voeren op het beleid dat de zendenergie uitgestraald moet worden over het doelgebied en niet over een gebied wat er niks mee hoeft te doen of te maken heeft. Op de vuurtoren in Den Helder wordt ook gewerkt met gekoppelde richtantenne`s om de energie over de zee en het Wad uit te stralen en niet over de kop van Noord-Holland. De touwtjes worden ook aangetrokken op het zendvermogen. Net genoeg om het gebied goed te bedienen en echt niet meer.
Mvg,
Leen

Evos

  • Gast
Re: Brandaris (Kanaal 02)
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2007, 23:54:42 »
Echt zonde, maar ik kan het wel begrijpen, gelukkig is er nog wadscan.com

De brandaris doet veel voor het wad én terschelling (alarmering snelboot oa), ze doen toch ook de traffic tijdens kantooruren voor ameland?

Offline JesseN

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Brandaris (Kanaal 02)
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2013, 23:41:58 »
Dit is een oud topic maar ik vind het wel interessant. Ik was namelijk op zoek naar het zendvermogen van de diverse vuurtorens langs de Nederlandse kust.
Is er in de loop van de jaren nog iets veranderd t.a.v. het zendvermogen? In mijn locatie  Zuidlaren is VC Schiermonnikoog goed te ontvangen. Ook de veerboten naar Schiermonnikoog kan ik ontvangen. Dit alles op de basisantenne. De Bearcat 72XLT heb ik nog niet geprobeerd maar ik verwacht niet dat ik op de rubber duck de eilanden kan horen ;) De Brandaris en Ameland kan ik sowieso niet ontvangen.
Mijn vraag is dus wat op dit ogenblik het zendvermogen van de vuurtorens is en welk nominaal bereik je daarvan mag verwachten.
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173


27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)