Hoi,
Het was mijn bedoeling om de buis van het tegelstatief te verlengen, zodat de antenne boven het dak van mijn opbouw uitsteekt. Dit wordt echter afgeraden.
Hierover heb ik een paar vragen. Is het inderdaad onverstandig om te verlengen? Als het wèl kan, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken en zal het echt heel veel schelen in de ontvangst wanneer de antenne naast de opbouw wordt geplaatst en er niet boven uitsteekt?
Alvast bedankt!
Om te beginnen: wat voor tegelvoet ga je gebruiken. Je hebt ze voor 4 tegels van 30 x 30 of voor 4 tegels van 60 x 40. De laatste voet is duurder, maar degelijker.
Er zijn op dit forum een aantal mensen die probleemloos dit soort tegelvoeten gebruiken, waaronder moi
Ik weet niet tot hoe lang je de antenne wilt verlengen. Als je een tegelvoet 30 x 30 gebruikt, dan kan je daar een stuk gegalvaniseerde buis in plaatsen. Twee meter is geen probleem, 3 meter moet ook nog wel lukken als je er alleen een X50 op zet. Wel zou ik dan een stuk of 8 of beter nog 12 stoeptegels op de voet leggen.
Zorg dat je iets onder de voet legt wat beschadiging van je dak tegengaat. Bij de Gamma. Praxis enz. enz. verkopen ze rubbertegels en rubber matten die je er perfect onder kan leggen.
De pijp die je in de tegelvoet zet, zit natuurlijk los, maar een rechttoe rechtaanoplossing om die pijp vast te zetten kan met twee slangenklemmen en twee stripjes aluminiumlaat. Kost 5 euro of zo maar klaar ben je.
De 60x40 voet is natuurlijk nog stabieler maar ook een heel stuk duurder. Ik heb ook zo'n voet en daar wat laswerk aan laten verrichten om de pijp die er in staat vast te kunnen zetten. Op die voet staat nu een pijp van 2,5 meter met daarin een rotor, steunlager, en bovenin een X50, totaal incl. de X50 is het een meter of 3,5 a 4 hoog. Staat goed, heeft alle zware stormen van de afgelopen tijd probleemloos overleefd en ik heb er zoveel vertrouwen in dat ik daar binnenkort ook nog iets van een richtantenne in ga plaatsen.
Eventueel heb ik wel wat foto's voor je.
Groeten en succes,
Edwin