Auteur Topic: Plaatsing Diamond X-50N antenne  (gelezen 7694 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
Plaatsing Diamond X-50N antenne
« Gepost op: 19 juli 2007, 10:13:28 »
Hoi,

Ik wil deze antenne plaatsen met een tegelstatief op een plat dak. Dat moet gebeuren naast mijn dakopbouw, omdat het dak van deze opbouw bol loopt en daarop niets geplaatst kan worden.

Het was mijn bedoeling om de buis van het tegelstatief te verlengen, zodat de antenne boven het dak van mijn opbouw uitsteekt. Dit wordt echter afgeraden.

Hierover heb ik een paar vragen. Is het inderdaad onverstandig om te verlengen? Als het wèl kan, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken en zal het echt heel veel schelen in de ontvangst wanneer de antenne naast de opbouw wordt geplaatst en er niet boven uitsteekt?

Alvast bedankt!
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline Mars/M [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
Re: Plaatsing Diamond X-50N antenne
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2007, 11:41:22 »
vrij 'zicht' rondom voor de antenne is altijd beter, dan als dat ie ergens achter staat (of je moet hem al bewust willen afschermen van een storende sterke zender, zoals bijv. semafoon)

ik zou er denk ik voor kiezen om een pijp die net een grotere diameter heeft dan de pijp van de voet, over die pijp van die voet heen te schuiven.
lijkt mij dat er dan niet zoveel mis kan gaan

vr.gr.
Mars

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2007, 11:47:32 »
Citaat van: "SteKel"
Hoi,

Het was mijn bedoeling om de buis van het tegelstatief te verlengen, zodat de antenne boven het dak van mijn opbouw uitsteekt. Dit wordt echter afgeraden.

Hierover heb ik een paar vragen. Is het inderdaad onverstandig om te verlengen? Als het wèl kan, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken en zal het echt heel veel schelen in de ontvangst wanneer de antenne naast de opbouw wordt geplaatst en er niet boven uitsteekt?

Alvast bedankt!

Om te beginnen: wat voor tegelvoet ga je gebruiken. Je hebt ze voor 4 tegels van 30 x 30 of voor 4 tegels van 60 x 40. De laatste voet is duurder, maar degelijker.

Er zijn op dit forum een aantal mensen die probleemloos dit soort tegelvoeten gebruiken, waaronder moi  :P

Ik weet niet tot hoe lang je de antenne wilt verlengen. Als je een tegelvoet 30 x 30 gebruikt, dan kan je daar een stuk gegalvaniseerde buis in plaatsen. Twee meter is geen probleem, 3 meter moet ook nog wel lukken als je er alleen een X50 op zet. Wel zou ik dan een stuk of 8 of beter nog 12 stoeptegels op de voet leggen.

Zorg dat je iets onder de voet legt wat beschadiging van je dak tegengaat. Bij de Gamma. Praxis enz. enz. verkopen ze rubbertegels en rubber matten die je er perfect onder kan leggen.

De pijp die je in de tegelvoet zet, zit natuurlijk los, maar een rechttoe rechtaanoplossing om die pijp vast te zetten kan met twee slangenklemmen en twee stripjes aluminiumlaat. Kost 5 euro of zo maar klaar ben je.

De 60x40 voet is natuurlijk nog stabieler maar ook een heel stuk duurder. Ik heb ook zo'n voet en daar wat laswerk aan laten verrichten om de pijp die er in staat vast te kunnen zetten. Op die voet staat nu een pijp van 2,5 meter met daarin een rotor, steunlager, en bovenin een X50, totaal incl. de X50 is het een meter of 3,5 a 4 hoog. Staat goed, heeft alle zware stormen van de afgelopen tijd probleemloos overleefd en ik heb er zoveel vertrouwen in dat ik daar binnenkort ook nog iets van een richtantenne in ga plaatsen.

Eventueel heb ik wel wat foto's voor je.

Groeten en succes,
Edwin

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2007, 11:49:43 »
Citaat van: "Mars"
vrij 'zicht' rondom voor de antenne is altijd beter, dan als dat ie ergens achter staat (of je moet hem al bewust willen afschermen van een storende sterke zender, zoals bijv. semafoon)

ik zou er denk ik voor kiezen om een pijp die net een grotere diameter heeft dan de pijp van de voet, over die pijp van die voet heen te schuiven.
lijkt mij dat er dan niet zoveel mis kan gaan

vr.gr.
Mars

Hoi Mars, dank voor je reactie. Uiteraard is helemaal vrijstaand beter, maar ik vraag me af hoeveel beter dat dan is. Als het echt een wereld van verschil zou betekenen, wil ik me wel buigen over het vraagstuk van veilig verlengen, maar als hoger plaatsen betekent dat er niet bijster veel meer wordt ontvangen, dan zet ik 'm gewoon op de bestaande buis.

Je suggestie van de buis over de pijp van de voet heen te schuiven is een goeie, dan hoef ik niet te werken met beugels en klemmen.
Groeten uit Den Haag,
Gerard

Offline SteKel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2007, 12:00:33 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Citaat van: "SteKel"
Hoi,

Alvast bedankt!

Om te beginnen: wat voor tegelvoet ga je gebruiken. Je hebt ze voor 4 tegels van 30 x 30 of voor 4 tegels van 60 x 40. De laatste voet is duurder, maar degelijker.

Er zijn op dit forum een aantal mensen die probleemloos dit soort tegelvoeten gebruiken, waaronder moi  :P

Ik weet niet tot hoe lang je de antenne wilt verlengen. Als je een tegelvoet 30 x 30 gebruikt, dan kan je daar een stuk gegalvaniseerde buis in plaatsen. Twee meter is geen probleem, 3 meter moet ook nog wel lukken als je er alleen een X50 op zet. Wel zou ik dan een stuk of 8 of beter nog 12 stoeptegels op de voet leggen.

Zorg dat je iets onder de voet legt wat beschadiging van je dak tegengaat. Bij de Gamma. Praxis enz. enz. verkopen ze rubbertegels en rubber matten die je er perfect onder kan leggen.

De pijp die je in de tegelvoet zet, zit natuurlijk los, maar een rechttoe rechtaanoplossing om die pijp vast te zetten kan met twee slangenklemmen en twee stripjes aluminiumlaat. Kost 5 euro of zo maar klaar ben je.

De 60x40 voet is natuurlijk nog stabieler maar ook een heel stuk duurder. Ik heb ook zo'n voet en daar wat laswerk aan laten verrichten om de pijp die er in staat vast te kunnen zetten. Op die voet staat nu een pijp van 2,5 meter met daarin een rotor, steunlager, en bovenin een X50, totaal incl. de X50 is het een meter of 3,5 a 4 hoog. Staat goed, heeft alle zware stormen van de afgelopen tijd probleemloos overleefd en ik heb er zoveel vertrouwen in dat ik daar binnenkort ook nog iets van een richtantenne in ga plaatsen.

Groeten en succes,
Edwin

Hoi Edwin,

Blij om te horen dat het dus niet onmogelijk is. Met 3 meter moet ik al aardig boven de dakrand uitkomen. Bevestigen kan dus met slangenklemmen en twee stripjes aluminiumlaat, ik kan me daar alleen geen echte voorstelling van maken. Zou je dat nog even willen toelichten, evt. inderdaad m.b.v. een foto?

Ik was eigenlijk van plan om het 30/30-statief te gebruiken, te verlengen tot 3 meter en alleen de Diamond X-50N te plaatsen. Dat moet dus kunnen, maar kan ik dan niet toch beter het 60/40-statief nemen?

Je advies om het dak te beschermen ga ik zeker opvolgen, want het gaat wel om het dak van de buren. Had ik nog geen seconde bij stilgestaan.

Hartelijk dank voor je hulp!
Groeten uit Den Haag,
Gerard

exLid057

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2007, 13:15:19 »
Citaat

Hmm ben ook wel nieuwschierig hoe je het hebt

Offline Uncle Scrooge

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2007, 17:23:29 »
Zo staat hij bij mij.

X50N op een 30x30 low cost tegelvoet van JBE Breda. Het staat echt zéér stevig zo! Geen verlenging gemaakt, dus gewoon standaard opstelling. Ik ben wel benieuwd hoe jullie de tegelvoet verlengd hebben!!
[size=85]| Uniden Bearcat 800XLT @ Sirio SD1300N + Diamond X50N | Icom IC-E91 | Puxing PX-2R | Infostream Xstream 3 |[/size]

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2007, 18:40:04 »
Effe wat foto's ter lering en vermaak (Laden kan ff duren, had geen zin ze nog kleiner te maken):

Dit is "mast 1" op een grote tegelvoet. Er zit een eenvoudig rotortje in welke echter al heel lang heel goed werkt. De laatste keer dat we het dak op gingen moesten we halverwege het werk staken omdat het te warm was, daarom is e.e.a. wat geimproviseerd.

In dit mastje komt nog een richtantenne. De richtantenne die je nu zit is voor 2,4 Ghz. wlan netwerkjes, beetje spielerij.

Dit is een tegelvoet 30 x 30 met daarop in de oude situatie alleen een satellietschotel. Op deze voet is een pijpje van 1,75 meter gekomen met een paar antennes. Ook hier konden we het werk niet afmaken vanwege de hitte.

Ik heb nu de lange pijp met een "uithouder" vastgezet op de korte pijp van de tegelvoet, maar dat is niet helemaal zoals ik het wil hebben. Op de foto is het niet zo goed te zien, maar je kan bijvoorbeeld met een paar strips metaal en 2 grote slangeklemmen de mast ook vastzetten, om maar eens iets te noemen.

Dat was het dan  :P

exLid057

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2007, 19:54:03 »
Edwin

Dat ziet er goed uit.Welke kabel gebruik jij voor de sataliet-tv ?,vin die witte kabel nog al dik, of zie ik dat verkeerd of komt het door de foto zo mooi genomen is.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2007, 20:55:18 »
Citaat van: "lpz-nl13161"
Edwin

Dat ziet er goed uit.Welke kabel gebruik jij voor de sataliet-tv ?,vin die witte kabel nog al dik, of zie ik dat verkeerd of komt het door de foto zo mooi genomen is.

Gewone 75 ohms coaxkabel, rolletje van 100 meter gekocht bij Cardwriter (http://www.cardwriter.nl), kostte iets van 29 euro.

Maar het gaat over tegelvoeten en zoals je ziet staat er op de achterste voet een vrij grote schotel. Deze configuratie heeft de zeer zware storm van een tijdje geleden probleemloos overleefd.

De schotel is overigens te koop  :P