Auteur Topic: Verschil in bereik  (gelezen 6758 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
  • Schiedam
Verschil in bereik
« Gepost op: 17 juli 2007, 20:18:23 »
Goedeavond,

Ik ben voor onze vereniging op zoek naar onderlinge communicatie middelen (protofoons dus).
De portofoons moeten worden gebruikt in het centrum van de stad over de lengte van de haven (totale afstand tussen de 2 a 3 kilometer). In het gehele traject zit een knik dus geen zicht lijn.

De vraag is nu eigenlijk of het voor de bereikbaarheid veel uit gaat maken of we gaan voor goede PMR proto's (bijv TK3201) of een porto waar we een zend machtiging voor aan moeten vragen en dan dus met meer vermogen kunnen gaan zenden.

Alvast bedankt voor de reacties,

ET
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4923
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Verschil in bereik
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2007, 21:40:51 »
Citaat van: "ET"
Ik ben voor onze vereniging op zoek naar onderlinge communicatie middelen (protofoons dus).
De portofoons moeten worden gebruikt in het centrum van de stad over de lengte van de haven (totale afstand tussen de 2 a 3 kilometer). In het gehele traject zit een knik dus geen zicht lijn.

De vraag is nu eigenlijk of het voor de bereikbaarheid veel uit gaat maken of we gaan voor goede PMR proto's (bijv TK3201) of een porto waar we een zend machtiging voor aan moeten vragen en dan dus met meer vermogen kunnen gaan zenden.

Meer vermogen zorgt er voornamelijk voor dat je batterijen eerder leeg zijn. Als er geen zichtverbinding is, wordt het lastig.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
  • Schiedam
Re: Verschil in bereik
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2007, 21:28:06 »
Ondertussen heb ik iemand gevonden waar ik een paar Motorola's (met Licentie) kan lenen.
Dan kan ik eens proberen wat het bereik is.

Voorheen konden we altijd via de gemeente het een en ander aan portofoons lenen. Dit was een set die eigenlijk niet meer gebruikt werd en op het rampen kanaal stond ingesteld. Op dit kanaal stond op een hoog gebouw een repeater opgesteld dus bereik was verzekerd. Door een brand zijn deze proto's allemaal verloren gegaan en ze worden niet meer vervangen.

Ik kwam nog tegen dat je de Kenwood TK3101 op 2Watt kunt afregelen (ik weet dat dat officieel is toegestaan..) Geeft zo'n verhoging van 4 keer ook een bereik verbetering in die order. Of zijn alleen mijn batterijen 4 keer sneller leeg.
Ik kan toruwens niet terug vinden of dit met de nieuwere TK3201 ook nog steeds mogelijk is ???

ET
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4923
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Verschil in bereik
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2007, 21:39:20 »
Citaat van: "ET"
Geeft zo'n verhoging van 4 keer ook een bereik verbetering in die order.

Eerder zo'n 20% extra, in bebouwd gebied.

Rene

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 748
Re: Verschil in bereik
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2007, 23:01:00 »
Hoe rijk is die vereniging? Ik zou haast zeggen:"kijk of je misschien Entropia portofoons kan huren....? Dan heb je wat je wilt.

exLid057

  • Gast
Re: Verschil in bereik
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2007, 00:53:51 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Hoe rijk is die vereniging? Ik zou haast zeggen:"kijk of je misschien Entropia portofoons kan huren....? Dan heb je wat je wilt.

kost ook niet zo veel 30€ permaand kan je lekker kletsen in je provincie port en mob, alleen de porto zijn wel een beetje duur, is het voor tijdelijk zal ik ze even huren.

fireman1

  • Gast
Re: Verschil in bereik
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2007, 10:31:13 »
Hoe doe je dat dan de tk 3101 afregelen op 2 watt?? Gaat dit met de software of moet je de tk 3101 uitereen halen en vanbinnen iets doen (van dit laatste blijf ik liever af als het té moeilijk is)

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
  • Schiedam
Re: Verschil in bereik
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2007, 11:17:42 »
Citaat
Hoe rijk is die vereniging? Ik zou haast zeggen:"kijk of je misschien Entropia portofoons kan huren....? Dan heb je wat je wilt.

Het blijft een vrijwillegers organisatie dus geld is er nooit in overvloeden. De oplossing met de gemeente porto's was een mooie (en gratis) oplossing.
Het gebruik zal een aantal maal per jaar zijn en dan zijn er tussen de 15 en de 20 proto's nodig. Daarom lijkt de PMR optie een mooie oplossing. De prijs van de proto's is niet echt heel erg hoog (ivm Licentie proto's) en daarna geen kosten meer aan licenties.
Moet dan natuurlijk wel zo zijn dat het bereik voor onze toepassing toerijkend is.

Citaat
Hoe doe je dat dan de tk 3101 afregelen op 2 watt?? Gaat dit met de software of moet je de tk 3101 uitereen halen en vanbinnen iets doen (van dit laatste blijf ik liever af als het té moeilijk is)

Zoek eens op het internet naar TK3101 en 2 Watt en je vindt dat dit in de software is in te stellen. Geen idee of dat dan speciale software is.

ET
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Rrruut

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 282
Re: Verschil in bereik
« Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2007, 20:07:22 »
ET,

Je hebt het over oude gemeente portofoons die via een zender op een hoog gebouw werkten. Weet je welke frequentie die dingen zaten? Ik ben benieuwd of de repeater nog werkt en of er uberhaubt nog iets te horen valt op dat kanaal.

Ruut

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
  • Schiedam
Re: Verschil in bereik
« Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2007, 11:31:56 »
Beste Ruut,

Helaas heb ik de frequentie van die dingen niet meer.
Voor zover ik weet was het het rampen kanaal van de gemeente. Maar het kanaal werd ook voor de diverse gemeentelijke diensten gebruikt. Zo waren er porto's met stickertjes als stratenmakers en havendienst.
Ik verwacht niet dat die repeater er nog staat maar je weet maar nooit. Misschien zijn ze zelf wel vergeten dat het ding er staat.

ET
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)