Auteur Topic: Duplex maar zonder relais  (gelezen 11053 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Duplex maar zonder relais
« Gepost op: 2 april 2007, 18:32:41 »
Nou hoorde ik net een schip op de onderband van marifoonkanaal 82, 157.1250. Dat kanaal wordt hier gebruikt door KVSA Scheepsagenturen. Omdat ik de KVSA zelf ook wel even wilde horen draaide ik door naar de bovenband, 161.7250. Die hoorde ik net nog even wat antwoorden en toen bleef het stil. Daarna zei de KVSA weer iets en bleef het weer stil. Dus maar weer even luisteren op 157.1250. En daar hoorde ik het schip weer wat zeggen. Dit kanaal blijkt dus als duplexkanaal gebruikt te worden maar dus kennelijk zonder relais. Heeft iemand iets dergelijks wel eens meer meegemaakt?

Offline Mark Schutte

• Top Lid
Re: Duplex maar zonder relais
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2007, 18:54:26 »
Hier in het oostelijk havengebied is deze freq. ook in gebruik bij een bunkerbedrijf, vermoedelijk Slurink Zwaans.
Duplexgebruik op dezelfde manier dus.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #2 Gepost op: 2 april 2007, 19:05:51 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Hier in het oostelijk havengebied is deze freq. ook in gebruik bij een bunkerbedrijf, vermoedelijk Slurink Zwaans.
Duplexgebruik op dezelfde manier dus.

Kijk voor de gein eens hier http://www.slurink.nl/onsnetwerk.htm en klik dan op Amsterdam.

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2 april 2007, 19:27:39 »
Marifoonkanaal 82 is dus een landelijk bunkerkanaal, kunnen we concluderen ;)

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2007, 19:36:20 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Marifoonkanaal 82 is dus een landelijk bunkerkanaal, kunnen we concluderen ;)

Zo staat het ook inderdaad in wat officiele lijsten die je hier en daar wel eens tegenkomt. Maar ja uitzonderingen bevestigen de regel en ik kijk nergens meer van op. Zo had ik Slurink Dordrecht weer op kanaal 86 in mijn database staan. En die KVSA hier in IJmuiden is weer geen bunkerbedrijf maar een scheepagent en die zitten dus ook op 82.

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2 april 2007, 20:25:16 »
Citaat van: "Johan Beck"
Nou hoorde ik net een schip op de onderband van marifoonkanaal 82, 157.1250. Dat kanaal wordt hier gebruikt door KVSA Scheepsagenturen. Omdat ik de KVSA zelf ook wel even wilde horen draaide ik door naar de bovenband, 161.7250. Die hoorde ik net nog even wat antwoorden en toen bleef het stil. Daarna zei de KVSA weer iets en bleef het weer stil. Dus maar weer even luisteren op 157.1250. En daar hoorde ik het schip weer wat zeggen. Dit kanaal blijkt dus als duplexkanaal gebruikt te worden maar dus kennelijk zonder relais. Heeft iemand iets dergelijks wel eens meer meegemaakt?

Yep... Op VHF 32 bij de havensleepcentrale van Smit in de Europoort.
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #6 Gepost op: 2 april 2007, 20:32:11 »
Citaat van: "Arlé"

Dus de centrale op 162.200 en de slepers op 157.600.

Offline Harold

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2 april 2007, 21:32:40 »
In het Marifoon verkeer wordt heel vaak Duplex zonder relais gewerkt.
Dit betekent dan alleen dat het schip de onderband gebruikt en de wal de bovenband (o.a. bruggen etc).

Sommige wal installaties hebben dan nog een mogelijkheid om als relais te fungeren, dan staat de ontvangen onderband doorgeschakeld naar de bovenband, zodat ook de overige scheepvaart kan horen wat de schepen zeggen.
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline Arle

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 3 april 2007, 09:25:31 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "Arlé"

Dus de centrale op 162.200 en de slepers op 157.600.

Yep.
Met vriendelijke groet,
Arlé

Offline Mars/M [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 3 april 2007, 11:26:13 »
Citaat
Johan schreef:
 Dit kanaal blijkt dus als duplexkanaal gebruikt te worden maar dus kennelijk zonder relais. Heeft iemand iets dergelijks wel eens meer meegemaakt?

Tegenwoordig is dit toch ook zo bij kanaal 23 en 83 van de kustwacht volgens mij? In de tijd van Scheveningen Radio hoorde je wel de wal en het schip, nu alleen nog maar de kustwacht. Schip zit ook op de onderband frequentie (jammer genoeg).
vr.gr.
Mars

Offline Mars/M [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 3 april 2007, 11:26:52 »
Citaat
Johan schreef:
 Dit kanaal blijkt dus als duplexkanaal gebruikt te worden maar dus kennelijk zonder relais. Heeft iemand iets dergelijks wel eens meer meegemaakt?

Tegenwoordig is dit toch ook zo bij kanaal 23 en 83 van de kustwacht volgens mij? In de tijd van Scheveningen Radio hoorde je wel de wal en het schip, nu alleen nog maar de kustwacht. Schip zit ook op de onderband frequentie (jammer genoeg).
vr.gr.
Mars

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #11 Gepost op: 3 april 2007, 11:35:20 »
Citaat van: "Mars"
Tegenwoordig is dit toch ook zo bij kanaal 23 en 83 van de kustwacht volgens mij?

Ja klopt, daar is het inderdaad ook zo.

Offline Bob De Vrolijke Fietser

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 3 april 2007, 20:54:52 »
Citaat

Deze manier van reverse zenden en ontvangen wordt niet duplex maar shift-frequency genoemd.

Dit om verwarring in termen te voorkomen.
De groeten van Bob.

uitkijk

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 4 april 2007, 00:50:33 »
Shift frequency? maak het nu niet ingewikkelder als nodig, dit is gewoon duplex zonder relais functie lijkt me ook heel normaal wanneer het ongewenst is dat schepen met elkaar praten op een schip/wal frequentie. Dit is ook de voorkeursinstelling bij bruggen en sluizen. We hebben daar juist een hoop gemier over gehad met de de mensen in Groningen die dit ook wilden verplichten voor een VTS station.

Kees

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 4 april 2007, 09:29:54 »
Shift Freq??
Volgens mij gewoon duplex, zonder relais!