Auteur Topic: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol  (gelezen 457989 keer)

0 leden (en 6 gasten) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #510 Gepost op: 26 december 2024, 06:14:21 »
Ontzettend bedankt voor de heldere uitleg René.

Offline Loneship

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #511 Gepost op: 27 december 2024, 11:17:13 »
Kan de uitleg (uiteraard) helemaal bevestigen vanuit de luisterpraktijk. De EVA075 is vermoedelijk gewoon door Maastricht Eurocontrol op 128.575 (580) overgezet en dankzij het veelvuldige bandboxen kun je de kist dan ook horen op de outbound freq, mits je de groundtransmitters goed hoort. Bij mij is dat sowieso het geval (veel beter dan voorheen zelfs dankzij relocation), als de kist even in een moeilijk hoek voor me zit kan ik vaak goed gebruik maken van dit fenomeen om expres op de andere ge-bandboxte frequentie over te schakelen. Zoals ook het veelvuldige combineren van de sectoren (zoals 1 met 2 bijv.).

De 128.575 is wel een mooie test voor mijn ontvangers om te kijken of ik het slechts 8.33 kHz lager gelegen Rotterdam ATIS vrij van doorspetteren kan worden gehoord. Sowieso heb je de juiste filters nodig (dus vergeet de Unidens maar) en dan nog is het kantje boord als de input power zo hoog is. Vind de keuze om dit zo dicht naast elkaar te zetten ook wel opmerkelijk. Nu zit RTM bij mij wel in de ruis dus het is niet helemaal de normale situatie voor airborne traffic ;-)

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #512 Gepost op: 27 december 2024, 18:49:38 »
Het luchtruim van Amsterdam ACC is verdeeld in 5 sectoren, waarbij sector oost 2 frequenties heeft (outbound en inbound), sector 3 heeft 2 frequenties (outbound en inbound).

Op een kaart van MUAC zie ik het volgende staan;

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #513 Gepost op: 28 december 2024, 13:30:19 »
RT 131.440 vind ik nog in de lijsten als een TUI frequentie
RT 131.455 zou KLM Cityhopper Ops moeten zijn.

Iemand die hier misschien iets meer van weet?

Offline TTT242

• Gevorderd Lid
« Reactie #514 Gepost op: 28 december 2024, 15:45:16 »
Bedoel je ICAO lijst?
Lijken beiden nog actief.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #515 Gepost op: 28 december 2024, 16:18:06 »
Ja daar had ik ze onder andere ook vandaan.
Maar een vermelding in een lijstje zegt vaak nog niks over het daadwerkelijk in gebruik zijn.

Offline Daaf

• Boardmoderator
« Reactie #516 Gepost op: 28 december 2024, 19:13:22 »
RT 131.440 vind ik nog in de lijsten als een TUI frequentie
RT 131.455 zou KLM Cityhopper Ops moeten zijn.

Iemand die hier misschien iets meer van weet?

KLC ops zit sinds enkele jaren samen met KLM ops op 131.655. Tui ops zit op 131.685.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #517 Gepost op: 28 december 2024, 19:31:05 »
Dank je wel Daaf.

Offline Nardes1965

• Gevorderd Lid
« Reactie #518 Gepost op: 29 december 2024, 15:10:11 »
Bedankt Daaf, die had ik nog niet.

Offline Thijsiooh

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #519 Gepost op: 2 januari 2025, 12:17:20 »
Het luchtruim van Amsterdam ACC is verdeeld in 5 sectoren, waarbij sector oost 2 frequenties heeft (outbound en inbound), sector 3 heeft 2 frequenties (outbound en inbound).

Dank voor de heldere uitleg allen! Wat mij nog niet duidelijk is; welke frequenties zijn de inbound en outbound? Wellicht is er iemand met een link naar officieel document welke dit vermeld.

Thanks Thijs

Offline kls

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #520 Gepost op: 2 januari 2025, 20:57:14 »
Op die kaart van MUAC staat bij Amsterdam Radar 2 bij 128.580 NORKU en bij 124.880 RKN vermeld.

Op de Standard arrival (STAR) chart in de e-AIP staan NORKU en RKN aangegeven als baken / waypoint / entry point bij de Duitse grens (allebei inbound).

Op de Standard departure chart (SID) in de e-AIP lopen de routes via ARNEM naar SONEB en TEBRO en via EDUPO naar NAPRO (outbound).

Wordt het binnenkomende vliegverkeer in sector 2 via NORKU en RKN (bij drukte) misschien op twee aparte frequenties afgehandeld?

https://www.eurocontrol.int/publication/maastricht-upper-area-control-centre-muac-upper-air-route-structure-chart
https://eaip.lvnl.nl/web/2024-12-12-AIRAC/html/index-en-GB.html

Offline fopneus

• Gevorderd Lid
    • Aviation Digital fotografie
« Reactie #521 Gepost op: 4 januari 2025, 23:30:46 »

Dank voor de heldere uitleg allen! Wat mij nog niet duidelijk is; welke frequenties zijn de inbound en outbound? Wellicht is er iemand met een link naar officieel document welke dit vermeld.

Thanks Thijs

Sector 3 heeft 2 frequenties, 123.850Mhz en 130.955Mhz. De main frequentie is 123.850Mhz, 130.955Mhz is de oude Fokker frequentie van heel vroeger, en nu in gebruik voor inbounds Schiphol via RIVER. Beide frequenties worden door de verkeersleider Sector 3 bediend, via heruitzending zul je een toestel op 123.850Mhz dan ook op de 130.955Mhz kunnen horen.
Op het moment dat het te druk wordt in sector 3 wordt deze "gesplitst" en wordt een tweede controller ingezet, deze werkt dan zowel de inbounds naar Schiphol als overvliegers en klimmers vanuit het zuiden naar het noorden op de 130.955Mhz.
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline fopneus

• Gevorderd Lid
    • Aviation Digital fotografie
« Reactie #522 Gepost op: 4 januari 2025, 23:38:00 »
Op die kaart van MUAC staat bij Amsterdam Radar 2 bij 128.580 NORKU en bij 124.880 RKN vermeld.

Op de Standard arrival (STAR) chart in de e-AIP staan NORKU en RKN aangegeven als baken / waypoint / entry point bij de Duitse grens (allebei inbound).

Op de Standard departure chart (SID) in de e-AIP lopen de routes via ARNEM naar SONEB en TEBRO en via EDUPO naar NAPRO (outbound).

Wordt het binnenkomende vliegverkeer in sector 2 via NORKU en RKN (bij drukte) misschien op twee aparte frequenties afgehandeld?

https://www.eurocontrol.int/publication/maastricht-upper-area-control-centre-muac-upper-air-route-structure-chart
https://eaip.lvnl.nl/web/2024-12-12-AIRAC/html/index-en-GB.html

Sector 2 heeft 2 frequenties, 124.880Mhz en 128.580Mhz waarbij de 124.880 de main frequentie is voor sector 2 outbounds naar het oosten, en overvliegers richting het westen en lage inbounds via RKN. 128.580Mhz is de frequentie voor de Inbound Controller sector 2, het verkeer wat via NORKU de arrival opgaat.
Onder nominale omstandigheden zijn deze 2 frequenties in gebruik bij 1 verkeersleider sector 2. Je kan dan het verkeer op beide frequenties, door heruitzending, ook op beide frequenties horen.
Het afsplitsen van Sector 2, met de inzet van een extra verkeersleider voor de inbounds, gebeurt niet heel vaak maar in dat geval neemt die verkeersleider de frequentie 128.580Mhz in gebruik en handelt de inbounds via NORKU af. In onderling overleg, en coordinatie met de Duitse collega's, zullen de inbounds Schiphol via de RKN-arrival ook op de frequentie van de inbound controller gezet worden. De overvliegers via RKN naar het westen werken wél op de 124.875Mhz
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline kls

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #523 Gepost op: 6 januari 2025, 20:29:03 »
Erg bedankt voor de duidelijke uitleg René!

Weet je misschien ook hoe het zit met de onderverdeling van Schiphol Arrival (118.405 en 126.680)?

Zie ook onderstaand topic.
https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=10622.465

Offline Loneship

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #524 Gepost op: 8 januari 2025, 09:30:02 »
Erg bedankt voor de duidelijke uitleg René!

Weet je misschien ook hoe het zit met de onderverdeling van Schiphol Arrival (118.405 en 126.680)?

Ik weet niet beter dan dat beide freqs in gebruik zijn als er gelijktijdig op 2 banen geland wordt. Bijv. 18R main en 18C secondary. Gebruikelijk is dacht ik dat de main runway 118.4 is en 126.680 ten behoeve van de secondary. Heel belangrijk zal het niet zijn. Essentie is dat er 2 arrival controllers op zo'n moment werken met elk hun eigen 'baan' en dus eigen frequentie. Is er 1 baan in gebruik en desondanks een arrival controller in dienst (hoeft niet uiteraard) dan wordt dacht ik alleen 118.4 gebruikt.