Auteur Topic: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol  (gelezen 458009 keer)

0 leden (en 3 gasten) bekijken dit topic.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 492
  • Rotterdam
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #495 Gepost op: 9 mei 2022, 14:58:46 »
Ik krijg het idee dat de onderhoud en Patrolvoertuigen  op Spl aan het migreren zijn naar de digitale wereld?

De planning is om dat over een paar jaar te doen. Apparatuur wordt nu langzaam ingebouwd in nieuwe voertuigen.
Relaisposten zijn nagenoeg omgezet. Staan nu nog op analoog en kunnen met een knop om naar digitaal.

Goede analyse Mark. NXDN is voor mij ook DMR.
Zal P25 worden.

Is hier inmiddels eigenlijk al meer over bekend? Ik kan me voorstellen dat de pandemie e.e.a. vertraagd heeft, maar ben toch benieuwd naar het (naar mijn weten) eerste P25P2-systeem in Nederland.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Daaf

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 2173
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #496 Gepost op: 10 mei 2022, 07:39:33 »
Is hier inmiddels eigenlijk al meer over bekend? Ik kan me voorstellen dat de pandemie e.e.a. vertraagd heeft, maar ben toch benieuwd naar het (naar mijn weten) eerste P25P2-systeem in Nederland.

De migratie is opgeschort voor onbepaalde tijd.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 492
  • Rotterdam
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #497 Gepost op: 10 mei 2022, 20:06:53 »
Helaas. Dank voor het antwoord.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Dani2001

  • Afgestudeerd Aviation Operations Specialist (MBO-4+)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 223
  • Fotograaf van hulpdienstenhelikopters Alkmaar e.o.
    • Fotopagina Instagram
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #498 Gepost op: 12 mei 2024, 14:13:20 »
Vanwege dekkingsproblemen met de communicatie op 118.280 met de grondvoertuigen (kieviet, marshaller etc.) op/rondom de polderbaan wordt tijdelijk de 130.480 (AOM / brandweer - Vliegtuig) ook gebruikt voor communicatie tussen de grondvoertuigen en Toren West.  

Buiten de OPR tijden van TWR west wordt het reguliere baankanaal gebruikt.

Toren west heeft als callsign: Sattelite. (dit is alleen voor de grondvoertuigen!)
in bezit van: Uniden Bearcat UBCD3600XLT (NXDN), UBC125XLT, UBC360CLT, UBC60XLT-1, RTLSDR stick, Swissphone sQUAD, 3x Galaxy P2000 v8.2 pager.
Fotograaf MMT-site

Offline Daaf

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 2173
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #499 Gepost op: 12 mei 2024, 14:37:55 »
Gaat om dekkingsproblemen op 121.560 en niet op 118.280.
Zodra het tweede Baankanaal actief is zal deze workaround komen te vervallen en zal 130.480 weer volledig voor Airport Authority / Fire Rescue zijn.

Offline Dani2001

  • Afgestudeerd Aviation Operations Specialist (MBO-4+)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 223
  • Fotograaf van hulpdienstenhelikopters Alkmaar e.o.
    • Fotopagina Instagram
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #500 Gepost op: 12 mei 2024, 15:01:42 »
Ja ook op de 121.560 inderdaad maar dus ook op de 118.280.
werd mij door een van de vogelwachters verteld.
in bezit van: Uniden Bearcat UBCD3600XLT (NXDN), UBC125XLT, UBC360CLT, UBC60XLT-1, RTLSDR stick, Swissphone sQUAD, 3x Galaxy P2000 v8.2 pager.
Fotograaf MMT-site

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 23189
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #501 Gepost op: 12 mei 2024, 15:03:50 »
Wel vreemd want 118.280 is Tower Primary RWY 18R/36L en 121.560 is Groundcontrol Runway 18R/36L.

Offline Dani2001

  • Afgestudeerd Aviation Operations Specialist (MBO-4+)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 223
  • Fotograaf van hulpdienstenhelikopters Alkmaar e.o.
    • Fotopagina Instagram
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #502 Gepost op: 12 mei 2024, 15:07:40 »
Wat die vogelwachter mij vertelde is dat ze eerst altijd op 121.560 zaten voor de grondvoertuigen maar dat er daar dekkingsproblemen mee waren, vervolgens gingen ze over op 118.280 wat even goed ging maar op gegeven moment daar hetzelfde probleem ontstond. toen zijn ze op 130.480 overgegaan.

en deze wordt vanuit de toren met een handheld porto beantwoord.
in bezit van: Uniden Bearcat UBCD3600XLT (NXDN), UBC125XLT, UBC360CLT, UBC60XLT-1, RTLSDR stick, Swissphone sQUAD, 3x Galaxy P2000 v8.2 pager.
Fotograaf MMT-site

Offline Daaf

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 2173
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #503 Gepost op: 12 mei 2024, 15:16:15 »
Ja ook op de 121.560 inderdaad maar dus ook op de 118.280.
werd mij door een van de vogelwachters verteld.

Dan is de vogelwachter abuis. Zij hebben nooit gezonden op 118.280 en mogen dat ook niet.
130.480 is via de radiobediening (VCS) van de Toren en Satellite te bedienen.

Offline Dani2001

  • Afgestudeerd Aviation Operations Specialist (MBO-4+)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 223
  • Fotograaf van hulpdienstenhelikopters Alkmaar e.o.
    • Fotopagina Instagram
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #504 Gepost op: 12 mei 2024, 15:30:14 »
Ze maakten er ook maar heel weinig gebruik van zei hij ook (118.280)
omdat alle vliegtuigen voor 18R-36L er natuurlijk ook op zitten.  

Het was meer bedoeld in geval van meldingen van bijv. bird-hits etc.
en inmiddels gebruiken ze die ook helemaal niet meer voor de grondvoertuigen.

Ik heb ong een jaar geleden op liveatc.net op de 118.280 een keer de kieviet horen spreken maar dat even terzijde.

en wat jij zegt dat de 130.480 via de VCS te bedienen valt. dat klopt helemaal.
alleen zitten ze dan ook met het dekkingsprobleem, daarom dat ze het via een handheld radio doen vanuit TWR west.
in bezit van: Uniden Bearcat UBCD3600XLT (NXDN), UBC125XLT, UBC360CLT, UBC60XLT-1, RTLSDR stick, Swissphone sQUAD, 3x Galaxy P2000 v8.2 pager.
Fotograaf MMT-site

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 23189
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #505 Gepost op: 25 december 2024, 09:13:33 »
De 124.8750 staat in de lijsten (en ook in mijn database) als Amsterdam Radar East Outbound.
Echter gisteren kwam mijn broer terug met vlucht EVA075 en die kist meldde zich op 124.8750.

Klopt dat Inbound en Outbound dan nog wel of is dat alleen met piekuren?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 5051
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #506 Gepost op: 25 december 2024, 09:31:53 »
Lijkt een 'normale' frequentie van Amsterdam Radar te zijn. https://eaip.lvnl.nl/web/2024-10-17-AIRAC/graphics/eAIP/EH-ENR-6-2-3.pdf

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 23189
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #507 Gepost op: 25 december 2024, 09:33:35 »
Ja zag inderdaad al zoiets op de kaart.
Ik heb even geen idee meer hoe ik aan dat Inbound en Outbound kom.
Staat overigens bij meerdere frequenties.
Ik zal er nog weleens even wat dieper induiken.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1775
    • 24 December 1944
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #508 Gepost op: 25 december 2024, 13:58:36 »
De 124.8750 staat in de lijsten (en ook in mijn database) als Amsterdam Radar East Outbound.
Echter gisteren kwam mijn broer terug met vlucht EVA075 en die kist meldde zich op 124.8750.

Klopt dat Inbound en Outbound dan nog wel of is dat alleen met piekuren?

Kwam op de 128.580, gekoppeld met de 124.875 naar ik aanneem.

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
    • Aviation Digital fotografie
Re: Frequentielijst Amsterdam Airport Schiphol
« Reactie #509 Gepost op: 25 december 2024, 22:17:49 »
Het luchtruim van Amsterdam ACC is verdeeld in 5 sectoren, waarbij sector oost 2 frequenties heeft (outbound en inbound), sector 3 heeft 2 frequenties (outbound en inbound).
Op de frequentiepanelen kan de verkeersleider de frequenties kiezen van de sector waar hij op werkt.
Op rustige momente zal een sector 1 met 2 gecombineerd zijn, wat betekent dat de verkeersleider dan 4 frequenties actief heeft; sector 1, sector 2 outbound, sector 2 inbound en ARTIP. Luister je dan alleen naar sector 1 hoor je toch ook het verkeer in sector 2. Dit komt ook door de heruitzending via ons frequentiepaneel, een toestel wat terugzendt op de frequentie van sector 2 inbound, wordt direct ook her-uitgezonden op de andere frequenties die de verkeersleider heeft geselecteerd.
Het kan dus heel goed dat de EVA075 uitzond op de Sector 2 inbound frequentie, wat direct her-uitgezonden is geworden op de Sector 2 outbound frequentie

Op drukke momenten wordt er "afgesplitst", sector 1 en 2 gaan uit elkaar, waarbij sector 2 dan nog altijd de outbound, inbound en ARTIP frequentie heeft. In overleg kan de Sector 1 verkeersleider de ARTIP frequentie pakken, als de oostelijke inbounds een stuk noorderlijker dan NORKU binnenkomen bijvoorbeeld.
Zo ook voor sector 3, daar heeft de verkeersleider drie frequenties actief op zijn paneel als hij zowel inbounds als outbounds doet.
Wordt het drukker zal er een aparte inbound controller komen, die dan de inbound frequentie en ook de RIVER frequentie zal selecteren.

In de late avond en nacht worden alle sectoren door één verkeersleider gedaan, die dan uitzendt op de frequenties van sector 1, 2, 3, 4 en 5 én de stackfrequenties , en elk toestel wat hem antwoord op de frequentie van de sector waarin hij zit is toch óók te horen op alle andere frequenties, door die heruitzending.

Dit geldt evenzo voor de Toren, Approach en het Flight Information Center.
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's