Ik heb ook al gehoord dat de ASTRID nog niet beveiligd is, waardoor je het met een gewone scanner kan ontvangen. Is dit waar of is dit zever?
Zoja rond welke frequentie "verplaatst" die de hele tijd?
MVG Dennis
Dennis jij bedoeld waarschijnlijk de gesprekken van politie en brandweer enz. dat is ook ASTRID maar die gaan via het TETRA netwerk op UHF 380-400 mhz en dat is gecodeerd.
Laat je niks wijsmaken dat is niet te decoderen hoor.
Beste Groeten.
ok bedankt voor de snelle reactie
ze zeiden me dat ik het kos ontvangen met de usc 230 en de UBC 3500 XLT waarschijnlijk nog andere. Dusjah gezever dus
Het klopt dat Tetra van Astrid nog niet gebruikt maakt van encryptie ( dit gaat wel nog gebeuren)
Dit wil echter niet zeggen dat je dit zomaar kunt meeluisteren met een usc230 of ubc3500!
Het is tegenwoordig zo dat niet gecrypteerde tetra mee te luisteren valt, hier voor zou je een digitale scanner moeten hebben ( 3300xlt, 780xlt,bcd396t,bcd996t) echter alleen deze is niet genoeg dan kun je alleen naar het Americaanse apco luisteren.
Je zou extra hardware en software nodig moeten hebben voor het brede tetra signaal normaal te kunnen ontvangen en voor het protocol te kunnen volgen.
Met andere woorden, voor een normale luister amateur kun je dit vergeten.
Omdat deze software, hardware niet gewoon te koop is.
En waarom zou je ook meen eens gehoord te hebben dat de TEA encryptie eind dit jaar al op astrid gebruikt gaat worden bij de hulpdiensten.
En dan valt het weer zo tegen.