Auteur Topic: SAR Search & Rescue kanaal 156.3750  (gelezen 15520 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

ShippingRotterdam

• Gast
SAR Search & Rescue kanaal 156.3750
« Gepost op: 25 december 2006, 16:37:51 »
Beste Iedereen,

Graag zou ik na lang zoeken eens willen weten of dit kanaal nog wordt gebruikt, ik dacht zelf dat ze allemaal over waren op het C2000 systeem. Je hoort en nauwelijks nog wat op, totdat je ook 's nachts gaat luisteren naar dat kanaal. Dan kom je de vreemste talen tegen van Japans tot Russisch en van Russisch tot Duits. Weet iemand wat dit kan zijn.

Het is op de frequentie: 156.3750

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
Re: SAR Search & Rescue kanaal 156.3750
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2006, 16:40:46 »
Nee,het is een marifoonkanaal.
en De Kustwacht en Knrm gebruiken gewoon de Marifoon (Scheepsradio)
Ze gebruiken heel af en toe C2000 om contact te leggen met een ambulance,of de meldkamer.(dus voor assisstentie)
Voor de rest gaat alles via de marifoon en over de portofoon,portofoon zijn de kanalen van de reddingsbrigades (Meestal)
Groetjes,Ben :P

Edit, het is ook het SAR kanaal,maar dat noemen ze marifoonkanalen.

ShippingRotterdam

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2006, 16:43:40 »
Aha dan weet ik genoeg ;) Dan ga ik eens wat meer van die frequenties zoeken ze een eens een hele dag uitluisteren. Want je komt de gekste talen tegen.

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 25 december 2006, 16:44:24 »
Dat is het ook,maar het is een marifoonkanaal :P

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 25 december 2006, 17:50:20 »
Citaat van: "Ben-scan"
Nee,het is een marifoonkanaal.
en De Kustwacht en Knrm gebruiken gewoon de Marifoon (Scheepsradio)
Ze gebruiken heel af en toe C2000 om contact te leggen met een ambulance,of de meldkamer.(dus voor assisstentie)
Voor de rest gaat alles via de marifoon en over de portofoon,portofoon zijn de kanalen van de reddingsbrigades (Meestal)
Groetjes,Ben :P

Edit, het is ook het SAR kanaal,maar dat noemen ze marifoonkanalen.

Ik vind dit zelf nogal een zeer onduidelijke reactie Ben.

Marifoonkanaal 67, 156.3750 MHz, wordt nog steeds gebruikt als zijnde SAR werkkanaal. Op deze frequentie zijn de zoekende eenheden te horen, dus ook de helikopters en het Kustwachtcentrum.

Niet in alle landen is dit kanaal toegewezen als zijnde SAR kanaal, daarom kan het weleens gebeuren dat je hier wat gepraat op hoort in een ver taaltje...

C2000 wordt niet gebruikt tbv de SAR. C2000 wordt gebruikt als bijvoorbeeld een KNRM boot gealarmeerd is door de Regionale AlarmCentrale Brandweer, als de boot uitrukt en hij wilt vragen of er nadere bijzonderheden zijn.

De reddingsbrigade heeft ook mobilofoons in gebruik Ben, dus dat hoeven niet per-se portofoons te zijn. Tot een paar mijl uit de kust kan de reddingsbrigade ook meedoen met de SAR acties en zullen dan het meest te horen zijn op 1 van de 6 reddingsbrigade kanalen.

Misschien ten overvloede maar dit zijn de meest interessante marifoonfrequenties tbv SAR en kustwacht:

M00   156.0000 KNRM, KNRM boothuizen, vuurtorens.
M10   156.5000 Spoed- en veiligheidsverkeer binnenwateren
M13   156.6500 Veiligheidsverkeer (soms wordt naar dit kanaal geschakeld tijdens SAR acties)
M16   156.8000 Internationaal nood-, spoed- en veiligheidsverkeer
M67   156.3750 SAR
M97h 162.4750 Commandokanaal kustwachtvliegtuig

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2006, 17:54:20 »
Bedankt voor je uitgebreide toelichting.
Groetjes,Ben

ShippingRotterdam

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2006, 21:30:56 »
156.5250 - Weet iemand wat dit voor een frequentie is? Ik zie hem in dat ene PDF file als Noodkanaal erin staan. Klopt dat ook?

*D A A F, bedankt voor je heldere uitleg! ;)

uitkijk

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2006, 21:44:21 »
Verkeer t.a.v. opsporing en redding in gebied A1, tot zo'n 30 NM onder de wal zou zo snel mogelijk van kanaal 16 over moeten gaan naar 67 (SAR traffic on scene of action) zeker indien er een On Scene Coördinator is aangesteld die de leiding over meerdere eenheden ter plaatse heeft. Er wordt overigens dikwijls tegen gezondigd maar als het druk wordt op 16 komt er gegarandeerd na een tijdje iemand achter dat het handig is om op kanaal 67 over te schakelen. Aan de engelse kust worden bij uitzondering ook veiligheidsberichten op kan 67 uitgezonden en radiopeilingen uitgevoerd t.a.v. schepen die hun positie bijster zijn.
VHF 0 (toegewezen aan de KNRM en eigenlijk geen maritiem kanaal) wordt in de zuid haast nooit gebruikt i.v.m. storing.
156.525 is VHF 70 Digital Selective Calling en wordt mede gebruikt voor digitale noodoproepen in het GMDSS. Berichten zijn mee te lezen met DSCdecoder wat je ook op de shipplotter website terug kunt vinden.

Kees

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 26 december 2006, 06:20:13 »
Radiopeiling wordt ook hier in Nederland gedaan. Op de betonnen toren van NORA in de duinen bij Noordwijkerhout staat zo`n richtingzoeker. Het scherm wordt afgelezen op het controlecentrum in IJmuiden. Doordat die antennes 100 meter hoog staan "zien" ze behoorlijk ver op zee.
Mvg,
Leen

uitkijk

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 26 december 2006, 11:49:00 »
Er staan inderdaad een aantal R&S peilers aan de kust opgesteld welke verbonden zijn met de radarschermen van een aantal verkeerscentrales, zodat de operator d.m.v. peillijnen kan zien welk vaartuig de centrale aanroept voor identificatie.
Het peilnet van de centrale kustwacht organisatie is bij de overname door defensie en verhuizing naar Den Helder komen te vervallen en inmiddels ook daadwerkelijk afgebroken zodat in geval van nood alleen nog kan worden gepeild door een aantal vuurtorens en vaartuigen van kustwacht en KNRM.

Kees

Offline MR3

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2007, 21:32:46 »
ik heb ff een vraag volgens me vader had je vroeger een nood freqentie en daar hoorde je de knrm kustwacht en heli met de schepen comuniceren bestaat die nog zoja welk kanaal is dat dan als het een andere nood freqentieis ook goed en welke freqentie is dat ik wil dus freqenties dat je de knrm kustwacht enzo met de schepen hoort comuniceren
en andere zijn ook welkom als het maar van de sar en de knrm is

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2007, 23:41:03 »
Als je goed kijkt op pagina 1 van dit onderwerp naar het bericht van Daaf dan zie je de nodige frequenties/kanalen staan.

Offline MR3

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2007, 13:39:20 »
is dat ook van de sar of kustwacht

Offline MR3

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2007, 14:04:24 »
dat zocht ik weer nie maar zit je dan nie in het verkeerde topic want dit is sar enzo

maar ff iets anders

Citaat van: "Johan Beck"
Als je goed kijkt op pagina 1 van dit onderwerp naar het bericht van Daaf dan zie je de nodige frequenties/kanalen staan.

hoor je op die kanalen ook dat de knrm met de schepen comuniceren en hoor je die heli's dan ook zoja welk van die kanalen zijn dat dan want ik heb er nie zo veel verstand van

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2007, 14:58:41 »
Je  moet ze gewoon allemaal mee laten lopen, dan mis je niks.